به گزارش افکارنیوز، حمید صافدل در گفت‌وگو با ایسنا، درباره ممنوعت صادرات برخی کالاها و کاهش ارز آوری از این طریق اظهار کرد: ترجیح ما آن است که کالاها را تبدیل به کالاهایی با ارزش افزوده بالاتر کرده و سپس صادر کنیم تا بتوانیم ارز آوری داشته باشیم.

وی همچنین در حاشیه امضاء تفاهم نامه همکاری سازمان متبوعش با بیمه مرکزی ایران در جمع خبرنگاران درباره علت ممنوعیت صادرات برخی کالاها گفت: نرخ ارزی که مبنای محاسبه و تعیین قیمت تمام شده این محصولات در نظر گرفته می‌شد با نرخ ارزی کف بازار و حتی مرکز مبادلات ارزی متفاوت بود و ما با یک برخورد دوگانه مواجه بودیم.

وی افزود: ‌در آن رویه، از طرفی تولید کننده داخلی در صنایع پایین دستی پتروشیمی متقاضی مواد اولیه بود و تولید کننده ماده اولیه نیز آن را در بورس عرضه می‌کرد و خریدار نیز در انتخاب بین عرضه کالای خود به تولید کننده داخلی و یا تولید کننده خارجی، صادارات را ترجیح می‌داد.

صافدل با بیان اینکه با تصمیم ممنوعیت صادارات هم نگاهمان به حمایت از تولید و پتروشیمی است و هم به صنایع پایین دستی پتروشیمی جهت استمرار تولید و تنظیم بازار داخلی، گفت: ‌همچنین ما به صادرات و استمرار آن تاکید داریم که برای تلفیق این چند سیاست به این نتیجه رسیدیم که پس از آنکه بخشی از کالای پتروشیمی در بازار داخلی به دست مصرف کننده داخلی و صنایع پایین دستی رسید بخشی را اجازه صدور بدهیم.

وی خاطرنشان کرد که اجازه صدور کالا براساس سازوکاری که در مصوبه هیات وزیران آمده و کمیته تنظیم بازار را به عنوان مرجع این تصمیم تعیین کرده خواهد بود و ما هم از آن تصمیمهای کمیته تبعیت خواهیم کرد و اجازه میدهیم بخشی از محصولات پس از کسب مجوز از کمیته امکان صادرات داشته باشد.