به گزارش افکار، به گفته كارشناسان ارتقای استانداردهای خوردوهای كشور به یورو چهار به میزان ۱.۵۲ گرم از آلایندگی خودروها كاهش خواهد داد ولی مساله مهم وجود خودروهای فرسوده ای است كه میزان آلایندگی آنها قابل قیاس با میزان آلایندگی خودروهای تولیدی كشور كه به استاندارد یورو ۲ مجهز هستند نیست. زیرا بر اساس آمار میزان آلایندگی ایجاد شده توسط خودروهای فرسوده به ازای هر یك كیلومتر پیمایش به میزان حداقل ۵۹ گرم خواهد بود و اگر قرار بر اجرای اقدامی موثر در این خصوص باشد ابتدا باید خروج خودروهای فرسوده را در دستور كار قرار داد.
صاحبنظران معتقدند در اجرای استاندارد یورو چهار خودروهای کشور زیرساخت های مورد نیاز فراهم نشده و نادیده گرفتن مسائلی از قبیل تهیه و توزیع سراسری سوخت یورو چهار برای اجرای این طرح باعثعدم دستیابی به نتیجه های مورد نظر خواهد شد.
بر اساس این گزارش یکی از اساسی ترین قطعات مورد نیاز برای تجهیز استاندارد یورو چهار در خودروهای کشور قطعه ای بنام کاتالیست است که تصمیم گیرندگان این طرح عواملی همچون عدم تولید این قطعه در کشور و مشکلات بوجود آمده از بابت تشدید تحریم ها را لحاظ نکرده اند و مطمئناً بااین وجود خودروسازان علاوه بر مشکلات تامین قطعات مورد نیاز در اجرای این طرح با افزایش ۷۰۰ هزارتومانی قیمت محصولات خود مواجه خواهند شد.
گفتنی است در اجرای این طرح باید در نظر داشت که تصمیم گیرندگان باید بجای شروع کار از میانه مسیر، ابتدا خودروهای فرسوده را که مهمترین عوامل آلایندگی خودروهای کشور محسوب می شوند را از رده خارج کرده و پس از ایجاد زمینه های مورد احتیاج برای اجرای این طرح به فکر ارتقاء این استانداردها باشد.
در چنین شرایطی اگر دغدغه مسوولان، كاهش آلایندگی هوای شهرها و كلان شهرها است بهتر است برای این كار ابتدا مقصران اصلی این مساله را پیدا کرده و در این رابطه خودروسازان را مجبور به اجرای برنامه هایی نكنند كه اجرای آن هم به ضرر تولید كننده بوده و هم بواسطه آسیب های موتوری خودروهای یورو چهار با سوخت قدیمی و همچنین افزایش قیمت تمام شده محصولات، باعث ایجاد مشكلات متعدد برای مصرف كنندگان می شود.