به گزارش ايسنا، جمشيد پژويان كه در همايش توسعه فضاي رقابتي در كشور سخن ميگفت در ادامه اين جملات خود در مورد عرضه سهام ايران خودرو و سايپا عنوان كرد: اينها به معناي آن است كه بالاترين درجه انحصار در بازار خودرو كشور كه ۹۰ درصد توليدات داخلي را سايپا و ايران خودرو انجام ميدهند يك جا با بالاترين درجه انحصار داشته باشيم.

وی در ادامه سخنانش در مورد شورای رقابت عنوان کرد: اولین موردی که شورای رقابت در آغاز فعالیتش با آن رو به رو شد به نوعی یکی از بزرگترین معاملات اقتصاد ایران بود که از همان آغاز کار شورا قبل از اینکه حتی یک جلسه رسمی شورا هم برگزار شود فشارهایی بود که در آن مورد معامله مربوطه شورا اعلام نظر کند.
وی گفت: شورای رقابت با وجود اینکه قانونا نمی‌توانند بر آنچه وظایف هیات واگذاری است دخالت کند اما از آنجایی که می‌توانند بعد از واگذاری نظرات خود را قانونا اعمال کند به سازمان بورس و هیات واگذاری هشدار دادم که از خرید و فروش سهام بین درون خود مجموعه‌های ایران خودرو و سایپا ممانعت کنند. چون این احتمال وجود داشت که یک زیر مجموعه سایپا بخواهد یک سهم ایران خودرو را بخرد و یا یک زیر مجموعه ایران خودرو بخواهد یک سهم سایپا را خریداری کند.

رییس شورای رقابت ادامه داد: نهایتا اکثریت به این نتیجه رسیدند که عرضه سهام مخابرات شرایط رقابتی را رعایت نکرده و انحصاری بوده است. در زمانی که این عرضه صورت گرفته بود شورای رقابت وجود نداشت و به همین دلیل شورا نمی‌توانست قانون را عطف به‌ماسبق کند.


به گفته وی شورای رقابت چیزی را برای فروش ندارد و چیزی هم ندارد که عده‌ای به آن نیازمند باشند که برای آن اهمیت قائل شوند.

پژویان در پایان با تصریح اینکه بخش خصوصی در ایران ضعیف مانده یا ضعیف نگه داشته شده است متذکر شد: دولت باید امکانات را برای بخش خصوصی فراهم کند تا بخش خصوصی بتواند روی پای خود بایستد. بدون شک بدون یک بخش خصوصی کارآمد نباید انتظار داشته باشیم که فضای اقتصاد ایران یک اقتصاد شکوفا و با رشد پایدار باشد.