تصمیم جدید برای مقابله با زمین‌خواران نفتی

به گزارش افکارنیوز، مسعود نصوری در گفتگو با مهر درباره آخرین اقدامات انجام گرفته برای تاسیس منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس شمالی، گفت: در حال حاضر ۱۶ هزار هکتار از اراضی با مالکیت دولت تحویل پیمانکاران برای ایجاد زیرساخت‌های این منطقه جدید انرژی کشور شده است.
مدیرعامل سازمان منطقه ویزه اقتصادی انرژی پارس با اعلام اینکه هم اکنون عملیات اجرایی فنس کشی، ایجاد جاد دسترسی و انتقال آب و برق به پارس شمالی آغاز شده است، تصریح کرد: همچنین مطالعات اولیه طرح جامع ایجاد منطقه ویزه اقتصادی پارس شمالی به شرکت ملی نفت ارسال شده است.

این مقام مسئول با یادآوری اینکه به زودی مشاور تکمیل مطالعات طرح جامع منطقه ویژه پارس شمالی انتخاب خواهد شد، بیان کرد: همچنین مطالعات نهایی اجرای قوانین پدافند غیر عامل و زیست محیطی در حال انجام است.

وی در پاسخ به مهر در خصوص راهکار مقابله با زمین خواران در اراضی پارس شمالی، توضیح داد: هم اکنون ساخت پالایشگاه و تاسیسات طرح توسعه میادین نفت و گاز فرزاد A و B در ۱۰۰ درصد زمین های با مالکیت شرکت ملی نفت انجام شده است.

نصوری با بیان اینکه تا اطلاع ثانوی هیچگونه ساخت و سازی در زمین های معارض انجام نخواهد شد، تبیین کرد: با توقف ساخت و ساز تاسیسات و پالایشگاه‌های جدید نفت و گاز در زمین های دارای معارض عملا بازار برخی از افراد سودجو و زمین خوار کساد خواهد شد.

به گفته مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس وقتی زمینی خریدار نداشته باشد عملا قیمت زمین‌ها کاهش می ‌یابد.

نصوری پیشتر با تاکید بر اینکه کمیسیون حقوق دفاع از بیت المال در منطقه پارس شمالی فعال شده است تا نسبت به آزادسازی برخی از زمین ها اقدام کند، گفته بود: با هماهنگی و همکاری دستگاه‌های مختلف دولتی و دادگستری استان بوشهر آزادسازی این تعداد از زمین در دستور کار قرار دارد.

به گزارش مهر، از کل محدوده ۱۶ هزار هکتاری منطقه پارس شمالی تاکنون ۱۱ هزار هکتار زمین برای توسعه صنایع نفت و گاز و پتروشیمی در اختیار سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس قرار گرفته است.

بر اساس مصوبات بهمن ماه ۱۳۸۸هیئت دولت حدود ۱۶هزار هکتار زمین برای ایجاد منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس شمالی اختصاص یافته است. در مجموع حداقل هفت فاز پالایشگاه گازی، واحدهای شیرین سازی، واحدهای LNG و اسکله صادرات LNG در پارس شمالی ساخته خواهد شد.

در حال حاضر میدان گازی پارس جنوبی یکی از بزرگترین سفره‌های گازی جهان است که بر روی خط مرزی مشترک ایران و قطر در خلیج فارس قرار دارد. مساحت این میدان ۹ هزار و ۷۰۰ کیلومتر مربع بوده که سهم متعلق به ایران سه هزار و ۷۰۰ کیلومتر مربع وسعت دارد.

ذخیره گاز بخش ایرانی این میدان مشترک ۱۴ تریلیون متر مکعب گاز به همراه ۱۸ میلیارد بشکه میعانات گازی است که حدود ۸ درصد از کل گاز دنیا و نزدیک به نیمی از ذخایر گاز کشور را شامل می‌شود.

تاکنون برای توسعه این میدان مشترک گازی ۲۴ فاز توسعه با ظرفیت تولید روزانه ۸۲۰ میلیون مترمکعب گاز تعریف شده که هم اکنون ۱۰ فاز گازی آن به بهره برداری رسیده است.

همچنین منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس در سال ۱۳۷۷ به منظور ایجاد تأسیسات پالایشگاهی، انجام فعالیتهای پائین‌دستی و بالادستی صنعت نفت، گاز، پتروشیمی و انجام عملیات پشتیبانی و خدماتی به موجب مصوبه هیئت دولت تأسیس شده است.

میدان گازی پارس شمالی در ۱۲۰ کیلومتری جنوب شرقی بوشهر در آبهای خلیج فارس قرار گرفته که از ذخیره ۵۹ تریلیون فوت مکعب گاز طبیعی تشکیل شده است. این میدان در سال ۱۹۶۵کشف شد که تاکنون ۱۷ حلقه چاه در آن حفاری و ۲۶ سکوی دریایی در این میدان نصب شده است.

مطالعه و طرح اولیه میدان پارس شمالی برای تولید سه هزار و ۶۰۰ میلیون فوت مکعب گاز در روز در ۲ فاز شامل یکهزار و ۲۰۰ میلیون فوت مکعب در روز گاز در فاز اول و تولید دوهزار و ۴۰۰ میلیون فوت مکعب گاز در فاز دوم است.