به گزارش افکارنیوزبه نقل از فارس، رستم قاسمی در مصاحبه با خبرنگار فارس در عشق‌آباد ضمن ارزیابی مثبت دیدار با رئیس جمهور ترکمنستان برثمربخشی این مذاکرات تأکید کرد.

وی افزود: پیام کتبی رئیس جمهور ایران را تقدیم رئیس جمهور ترکمنستان کردیم که محتوای آن تعاملاتی در زمینه روابط و همکاری‏‌های اقتصادی، انرژی، صنعتی و بازرگانی بود.

قاسمی با اشاره به اینکه بردی‏ محمداف رئیس جمهور ترکمنستان نگاه مثبتی به روابط و همکاری با ایران دارد، گفت: قرار شد که خواسته ۲ رئیس جمهور ترکمنستان و ایران در ارتباط با افزایش تراز تجاری بین ۲ کشور تا سقف ۱۰ میلیارد دلار در سال پیگیری گردیده تا این مورد هرچه سریعتر تحقق یابد.

وی با اشاره به اینکه تهران و عشق‌‏آباد بر اجرای تعهدات قرارداد بلند مدت گازی دوجانبه تأکید دارند، گفت: در مورد موضوع گاز نیز ۲ طرف تأکید بر اجرای کامل قراردادهای فیمابین دارند و با توجه به نظر مثبتی که طرف ترکمنی نشان داده است تعهدات گذشته بدون هیچ مشکلی اجرایی خواهد شد.

وزیر نفت ایران تأکید کرد: مقرر شد که تعاملات گازی بین ایران و ترکمنستان، در چهارچوب قراردادهای موجود و سقفی که در این قرارداد تعیین شده است، ادامه یافته و از ترکمنستان گاز وارد کنیم.

وزیر نفت گفت: در ملاقات با رئیس جمهور ترکمنستان ایشان خواستار افزایش واردات کالا و تجهیزات تولیدی ایران به ویژه فولاد، سیمان، خودرو به خصوص خودروهای سنگین ساخت ایران به ترکمنستان شد.

وی با اشاره به عزم جدی ترکمنستان برای توسعه روابط و همکاری‏‌ها با جمهوری اسلامی ایران، گفت: رئیس جمهور ترکمنستان در این ملاقات دستور داد که با توجه به سفر امروز یک هیأت بازرگانی و صنعتی ایرانی به عشق‏‌آباد مذاکرات کارشناسی بیشتری با طرف ترکمنی صورت گیرد و همکاری‏‌های لازم انجام شده و قراردادهای مربوطه در زمینه تعاملات بازرگانی، تجاری، صنعتی، خدمات فنی و مهندسی فیمابین منعقد شود.

وی گفت: در جریان ملاقات و مذاکرات امروز با مقامات عالی‌رتبه دولت ترکمنستان به ویژه معاون رئیس جمهور ترکمنستان در امور نفت و گاز و نیز وزیر خارجه این کشور، همچنین درباره مبادله کالا میان ۲ کشور توافقاتی حاصل و مقرر شد که گروه‏‌های کارشناسی شرکت ملی گاز ایران و شرکت ترکمن گاز برای افزایش مبادلات ۲ کشور در زمینه اجرایی کردن توافق‏‌هایی که امروز حاصل شد، نشست‏ کارشناسی در آینده نزدیک برگزار کنند.

رستم قاسمی وزیر نفت ایران صبح دیروز در رأس یک هیأت عالی‌رتبه سیاسی کارشناسی وارد عشق‌‏آباد شد و ملاقات‌های جداگانه‏‌ای با رئیس جمهور ترکمنستان، معاون رئیس جمهور در امور نفت و گاز، وزیر خارجه، رئیس شرکت ملی گاز انجام داد.

قاسمی را استاندار گلستان، نماینده شیروان در مجلس شورای اسلامی، مدیر عامل شرکت ملی گاز و کارشناسان ارشد وزارت نفت ایران همراهی می‏کنند.