پیشنهادهای بودجه ای نمایندگان

به گزارش افکارنیوزبه نقل از پارس نیوز، بر اساس قانون و آیین نامه داخلی مجلس، فرصت قانونی هر ساله برای تنظیم و ارایه لایحه بودجه به مجلس به عنوان نهاد قانونگذاری کشور، پانزدهم آذر ماه است که از همین رو زمان اندکی برای ارایه لایحه بودجه سال آینده کل کشور برای دولت باقی مانده اما با توجه به شواهد و قراین موجود، فضای مساعدی برای ارایه این لایحه به مجلس وجود ندارد.

یکی دیگر از مشکلاتی که در زمینه ارایه لایحه بودجه سالانه کل کشور در سالجاری وجود دارد و نیز ویژگی های بودجه ۹۲ نسبت به سال های گذشته، تحریم های اقتصادی و سیاسی اعمال شده و پیش روست که همان طور که همگان می دانند تحریم های اقتصادی تا حدودی توانسته اوضاع کشور را نابسامان کرده و چاشنی سوء مدیریت های دولت و مسئولان اجرایی شود، بنابراین ارایه به موقع لایحه بودجه ۹۲ و نیز اتکای کمتر به منابع و درآمدهای نفتی از تبعات منفی تحریم ها را تعدیل کرده و نقش بسزایی در برون رفت از بحران اقتصادی و مشکلات کشور می کند.
در همین زمینه گفت و گویی با تعدادی از نمایندگان مجلس انجان داده ایم که در زیر می خوانید:

تولید در بودجه جدی گرفته شود

عضو کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به وضعیت تولید در کشور و لزوم تحقق شعار سال گفت: بودجه سنواتی سال ۹۲ باید به شکلی طرح ریزی شود که مسئله تولید و حمایت از آن مورد توجه و عنایت ویژه باشد.

جلیل جعفری بنه خلخال افزود: وضعیت تولید در شرایط امروز کشور با توجه به تحریم ها نیازمند حمایت جدی است چرا که مشکلات این عرصه بیکاری را نیز در کشور تشدید کرده است.

نماینده مردم خلخال و کوثر در مجلس شورای اسلامی در ادامه این مطلب افزود: مجلس شورای اسلامی در تلاش است تا با مصوب کردن برخی از قوانین بتواند به بحثارز نیز ساماندهی داشته باشد.

جعفری بنه خلخال نقدینگی کشور بسیار بالا است و حجم آن بسیار بالا رفته است و این حجم ناشی از اجرای سلیقه ای هدفمندی و توزیع یارانه به همه اقشار جامعه بوده است.

این نماینده مجلس نهم با انتقاد از توزیع بی منطق یارانه نقدی تاکید کرد: دادن پول مستقیم به همه مردم صلاح نیست این پول باید به سمت تولید هدایت می شد تا این حجم نقدینگی کاهش یابد و تولید نیز از اعتبار لازم و کافی برای فعالیت برخوردار شود.

جعفری بنه خلخال تصریح کرد: اقتصاد مقاومتی همان طور که رهبر انقلاب نیز مطرح کردند یعنی تکیه بر داشته های خودمان و در این راستا باید تولید را نیز تقویت کنیم چرا که در سال های اخیر از این مهم غفلت بسیاری شده است.
وی ادامه داد: امنیت سرمایه گذاران باید تامین شود و بانک ها باید بیش از این حامی بخش تولید باشند و کمی نیز از رفتن به سمت سود بیشتر چشم پوشی کنند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس با انتقاد از نرخ سود بالای بانک ها گفت: نرخ بهره ها بالا است و کمر تولیدکنندگان را شکسته است و سیستم پولی و بانکی ما باید این مسائل را در شرایط سخت امروز درک کنند.

لزوم تقدیم به موقع لایحه بودجه ۹۲ به منظور بررسی بیشتر

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: با توجه به پروسه طولانی بررسی و تصویب لایحه بودجه ۹۲ ارائه به موقع این لایحه تا ۱۵ آذر الزامی است.

قاسم عزیزی نماینده مردم مرکزی و شازند با اشاره به لزوم تقدیم به موقع لایحه بودجه ۹۲ افزود: کمیسیون برنامه و بودجه مجلس طی جلساتی که با معاونت راهبردی ریاست جمهوری داشته است بر لزوم تقدیم به موقع لایحه بودجه ۹۲ تاکیدات جدی را مطرح کرده است.

وی در ادامه افزود: بدلیل پروسه طولانی بررسی و تصویب لایحه بودجه و همچنین با توجه به این که در سال آینده با دو انتخابات مهم روبرو هستیم ارائه به موقع لایحه بودجه ۹۲ الزامی خواهد بود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه تصریح کرد: مجلس نیز در نامه نگاری‌هایی از دولت خواستار تقدیم به موقع لایحه بودجه تا بازه زمانی ۱۵ آذرماه شده است تا فرصتی کافی برای بررسی کارشناسی در این زمینه را داشته باشد.
عزیزی در پایان با تشریح مشکلات احتمالی در صورت عدم تقدیم به موقع لایحه بودجه اظهار داشت: عدم تقدیم به موقع لایحه بودجه مشکلاتی را در زمینه‌های مختلف اعم از عمرانی و اجرایی بوجود خواهد آورد.

دولت حداقل در سال آخر کار خود بودجه را به موقع ارائه دهد

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به تاخیر های دولت درسال های اخیر در ارائه بودجه گفت: دولت حداقل در سال آخر کار خود بودجه را به موقع ارائه دهد.

سید جلال یحیی زاده تاکید کرد: تردیدی نیست که ارائه بودجه در زمان مقرر حداقل برای امسال ضرورت دارد به این خاطر که در ارتباط با بودجه مشکلات ما امسال چندین برابر سال های قبل است.
نماینده مردم تفت و میبد در مجلس شورای اسلامی در ادامه این مطلب افزود: البته در مورد چگونگی اجرای قانون بودجه ۹۱ هم خود قانون بودجه انعطاف ایجاد کرده که دولت دستش باز است و هم این که به کمیته مشترکی که هم نمایندگان مجلس و هم وزرای رییس جمهور در آن هستند اعتماد کردیم و هر سیاستی که طبق قانون بودجه در آن تایید شود، مجلس نیز آن را می پذیرد.
یحیی زاده با اشاره به این که سال پایانی دولت و شرایط خاص اقتصادی ارائه بودجه در موعد مقرر را بیش از هر سال ضروری می داند، تاکید کرد: در مورد قانون بودجه سال ۹۲ با توجه به این که دولت در سال پایانی است و دچار شرایط خاص و حاد اقتصادی هستیم، حتما و الزاما باید تا نیمه آذر بودجه به مجلس ارائه شده تا مجلس هم در فرصت مقرر شده بتواند کار کارشناسی لازم را بر روی آن انجام دهد.
وی تاکید کرد: در بودجه ۹۲ چیزی که قطعا الزامی است این است که از قانون بودجه سال ۹۱ و مواردی که در آن اجرایی نشد هم چون بودجه های عمرانی، درس های لازم گرفته شود.

عضو فراکسیون روحانیت مجلس با اشاره به این که عدم تحویل به موقع بودجه در سال گذشته مشکلات بسیاری به وجود آورده است افزود: هنوز بودجه های عمرانی سال ۹۱ تخصیص نیافته است و این مسئله مشکلات زیادی را به خصوص در استان های سردسیر به وجود آورده است.


یحیی زاده توجه به میزان بودجه های عمرانی را در بودجه سنواتی سال ۹۲ ضروری توصیف و تصریح کرد: با توجه به تجربه هایی که در سال ۹۱ در خصوص بودجه های عمرانی داشتیم، این تجربه باید در بودجه سال ۹۲ مدنظر قرار گیرد.


عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به تاخیر های دولت در سال های اخیر در ارائه بودجه گفت: دولت حداقل در سال آخر کار خود بودجه را به موقع ارائه دهد.

بودجه ۹۲ بر اساس درآمدهای غیرنفتی تنظیم شود

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس تاکید کرد: در راستای کاهش وابستگی به نفت، لایحه بودجه ۹۲ بر اساس درآمدهای غیر نفتی تنظیم شود.

محمد رضا پور ابراهیمی با اشاره به کاهش درآمد ارزی بودجه سال جاری، تصریح کرد: با توجه به کاهش درآمدهای ارزی در سال جاری باید برای سال ۹۲ درآمدهای جدیدی غیر از درآمدهای حاصل از فروش نفت و گاز تعریف شود.


نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر این که بودجه باید بر مبنای واقعیت‌ها بسته شود، افزود: برای فروش نفت و تحقق درآمدهای نفتی در بودجه سال آینده، باید از کمک بخش خصوصی استفاده شود و با تفاهم وزارت نفت و اتاق بازرگانی بخشی از دغدغه‌ ناشی از وصول درآمدهای ارزی برطرف شود.

وی با تأکید بر تقویت صادرات غیرنفتی و با اشاره به افزایش قیمت دلار، ادامه داد: با افزایش قیمت دلار مزیت‌هایی در صادرات غیرنفتی ایجاد شد، به طوری که طی چند ماه گذشته افزایش شدیدی در حجم صادرات غیر نفتی کشور رخ داد.

پورابراهیمی افزود: درآمدهای ناشی از صادرات غیرنفتی ضمن توازن بخشیدن به درآمدهای ارزی منبع خاصی برای کمک به تولید ملی خواهد بود و بخشی از کسری درآمدهای ارزی را پوشش می‌دهد.

این نماینده مردم در مجلس با تأکید بر تکیه وزارتخانه‌ها بر درآمدهایی با رویکرد دانش بنیان، تصریح کرد: باید کشور به سمت تولید ثروت از علم و فناوری برود.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس گفت: اجرای پروژه‌های عمرانی را با تهاتر دارایی‌های قابل واگذاری دولت می‌توان به بخش خصوصی سپرد.

وی افزود: اگر بخش خصوصی در بودجه ۹۲ ازدولت دارائی بگیرد و پروژه عمرانی تحویل دهد هم تصدی گری دولت کاهش می‌یابد و هم پروژه‌های عمرانی اجرا می‌شود.
نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس، تإکید کرد: دولت در مشارکت بخش خصوصی و اجرای سیاستهای کلی اصل ۴۴ به صورت شکلی و نه عملی وارد شد.