مديريت كل مقررات، مجوزهاي بانكي و مبارزه با پولشويي بانك مركزي در بخشنامه اي به كليه بانك هاي دولتي، غيردولتي، شركت دولتي پست بانك و مؤسسه اعتباري توسعه اعلام كرد: درخصوص ”دستورالعمل نحوه توليد، توزيع، جمع آوري و ابطال ايران چك بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران " و با عنايت به جمع بندي نظر بانك ها، موارد زير جهت تبيين نحوه اجراي بخشنامه فوق ابلاغ مي گردد.

به گزارش فارس، تمامی بانک ها مکلفند از امروز ۹ دیماه سال ۸۹ در خصوص ایران چک های یک میلیون ریالی دریافتی از مشتریان، پس از احراز هویت و درج شماره ملی ظهر ایران چک های موصوف، این ایران چک ها را باطل نمایند.

بنابراین گزارش، تا زمان حل مشکلات مرتبط با زیرساختهای نرم افزاری، مسائل اجرایی، آموزش کارکنان و …، عمل ابطال صرفًا از طریق ممهور نمودن با درج کلمه ”ابطال شد“ صورت پذیرفته و واحدهای بانک ها باید اکیدًا از پانچ و وارد آوردن هرگونه آسیب فیزیکی به ایران چک های باطل شده خودداری نمایند.

همچنین تا زمان آماده شدن سامانه تبادل اطلاعات، بانکها مکلفند شماره و سایر اطلاعات ایران چکهای ابطال شده را طبق مفاد فایل ضمیمه تکمیل و به اداره نشر اسکناس و خزانه بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران ارسال نمایند.

بانک مرکزی افزود: بانک ها موظفند لاشه ایران چک های باطل شده را مطابق با دستورالعمل تحویل اسکناس های فرسوده، از طریق خزانه بانک ها جمع آوری و نسبت به ارسال آن ها به بانک مرکزی اقدام نمایند.

در ادامه این بخشنامه آمده است: بانکها تا تاریخ سوم اردیبهشت سال ۹۰ فرصت دارند در تمامی شعبی که عملیات دریافت و پرداخت از مشتریان را به انجام می رسانند، سامانه تبادل اطلاعات مربوط به شماره سریال ایران چک را جهت ثبت، توزیع، فروش، بازخرید، جمع آوری و ابطال ایران چک راه اندازی نموده، دستورالعمل کاربری سامانه را تدوین و برای اجرا به شعب ابلاغ نمایند.

اطلاعات ایران چکهای در اختیار بانکها که از تاریخ ابلاغ این بخشنامه به مشتریان واگذار می شوند نیز می بایست مطابق فایل ضمیمه به بانک مرکزی ارسال گردند.

به گزارش فارس، تمامي بانك ها مكلفند از طريق شعب، روابط عمومي و رسانه هاي گروهي به مشتريان خود درخصوص اعتبار كامل ايران چك هاي يك ميليون ريالي اطلاع رساني مناسب به عمل آورده و خدمات متناظر را به صورت كامل به مشتريان ارائه نمايند.