روسیه جایگاه ایران در صادرات نفت به ترکیه را گرفت
سرویس اقتصادی افکارنیوز

بخش انرژی محور مذاکرات ترکیه و روسیه با ورود ولادیمیر پوتین به ترکیه است. در این مذاکرات قرار است دو طرف برای افزایش مبادلات تجاری دو جانبه از ۳۲ میلیارد دلار به ۱۰۰ میلیارد دلار به بحثو مبادله نظر بپردازند.

به گزارش روزنامه حریت، الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه در استانه ورود پوتین به این کشور اظهار داشت که روسیه همزمان با کاهش صادرات نفت از ایران به ترکیه، بهترین گزینه برای تامین نفت ترکیه است.

به گزارش افکارنیوز، این در حالیست که پیش از این ایران با صادرات روزانه ۱۸۰ هزار بشکه نفت خام به ترکیه، بزرگترین منبع خرید نفت ترکیه بود و نیمی از واردات نفت ترکیه از ایران انجام می شد. ترکیه، ماه گذشته میلادی، واردات نفت خود از ایران را نسبت به زمان مشابه سال گذشته، به نصف کاهش داد و به رقم ۱۱۰هزار و ۳۰۸ بشکه در روز رساند.


نواک پیش از دیدار با تانیر ییلدیز تاکید کرد که در صورت تقاضای ترکیه و حاصل شدن توافقات، روسیه عرضه گاز در زمستان سال جاری به ترکیه را افزایش خواهد داد.

رویترز نیز در گزارش روز گذشته خود گفته بود: الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه، با اشاره به افزایش صادرات گاز به روسیه، تاکید کرد که درصورت نیاز و انجام توافقات صادرات گاز روسیه به ترکیه در سال جاری نیز افزایش می یابد.

روسیه با ۲ خط گازی، بزرگترین فراهم کننده گاز ترکیه به شمار می رود. بلو استریم و وست لاین دو خط گازی هستند که وظیفه انتقال گاز از روسیه به ترکیه را بر عهده دارند.

در دیگر بند توافقات که قرار است به امضای دو طرف برسد تاکید شده که روسیه همچنین کار ساخت اولین ساختمان انرژی هسته ای در یکی از استان های جنوبی ترکیه را برعهده بگیرد. وزیر انرژی روسیه در کنفرانس خبری که با حضور همتای ترک خود برگزار شد نسبت به ساخت چند پروژه هسته ای دیگر در ترکیه ابراز تمایل کرد.

به گفته مقامات ترکیه، محور مذاکرات کنونی ترکیه و روسیه بیشتر بر حول محور واردات انرژی از روسیه استوار است. واردات ترکیه از روسیه در ۱۰ ماهه نخست سال جاری میلادی، حدود ۲۱ میلیارد دلار برآورد شده است و این در حالیست که ترکیه تنها ۵ میلیارد دلار به کشور همسایه خود صادرات داشته است. ۷۰ درصد صادرات روسیه به ترکیه را بخش انرژی تشکیل می دهد. طبق گزارشات ۳هزار شرکت فعال ترک در روسیه مشغول به فعالیت هستند. همچنین در سال جاری حدود ۳.۵میلیون توریست روسی از ترکیه بازدید کرده اند.