وقتی تعداد گردشگران ایرانی ترکیه نصف شد!
سرویس اقتصادی افکارنیوز

_ به گزارش وزارت فرهنگ و گردشگری ترکیه، تعداد گردشگران ترکیه در ۱۰ ماه اول سال جاری میلادی با ۰.۳۷ درصد افزایش نسبت به مدت مشابه در سال گذشته به تعداد ۲۸ میلیون و ۸۰۷ هزار و ۹۶۵ گردشگر رسید. در سال گذشته میلادی ۲۸ میلیون و ۶۶۵ هزار و ۵۲ نفر گردشگر از ترکیه بازدید کردند. طبق آمار منتشر شده این وزارتخانه مهم ترکیه، در ده ماه نخست سال جاری میلادی ۱میلیون و ۵۵ هزار ایرانی به خاک ترکیه وارد شده اند و با اختصاص سهم ۳.۶۶ درصدی تعداد کل گردشگران این کشور، رتبه هفتم گردشگران ترکیه را به دست آورده اند.

در حالیکه در اکتبر سال گذشته میلادی، ایرانیان ۴.۹۵ درصد از تعداد گردشگران ترکیه را تشکیل می دادند که در اکتبر سال جاری میلادی تنها ۲.۴ درصد از گردشگران ترکیه را تشکیل می دهند. در ماه اکتبر سال ۲۰۱۲،۷۳ هزار نفر ایرانی ترکیه را برای مقصد گردشگری خود انتخاب کرده اند که این میزان در مدت مشابه سال گذشته میلادی ۱۵۰ هزار نفر بود. در واقع طبق آمار وزارت فرهنگ و گردشگری ترکیه تعداد گردشگران ایرانی این کشور، در اکتبر سال ۲۰۱۲ نسبت به سال گذشته نصف شده است. در واقع تعداد گردشگران اکتبر ترکیه در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، بیش از ۵۰ درصد کاهش داشته است.

به گزارش افکار نیوز، همچنین در حالیکه ایرانیان در اکتبر ۲۰۱۱ با تعداد ۱۵۰ هزار گردشگر، بر پله چهارم گردشگران ترکیه ایستاده بودند که امسال با نصف شدن گردشگران ایرانی، در ردیف دهم توریست های کشور همسایه قرار گرفتند. همچنین طی ۱۰ ماه سال ۲۰۱۲، ایران بعد از آلمان، روسیه، انگلستان، بلغارستان، هلند و گرجستان، بیشترین گردشگر را ترکیه فرستاده است. طبق آمار وزارت فرهنگ و گردشگری ترکیه، در حال حاضرایرانیان، رد رده هفتم گردشگران ترکیه قرار دارند. این امر در حالی اتفاق افتاده است که ایران در ده ماه نخست سال ۲۰۱۰ و ۲۰۱۱ رتبه چهارم تعداد گردشگران ترکیه را به خود اختصاص داده بود.

مطابق آمار منتشر شده از سال ۲۰۱۰ به بعد، سهم ایرانیان از گردشگری ترکیه رو به کاهش گذاشته است؛ به طوریکه در سال ۲۰۱۰، توریست های ایرانی ۶.۳۵ درصد از گردشگران ترکیه را تشکیل می دادند که این رقم در سال ۲۰۱۱ به ۵.۸ درصد و در سال جاری نیز به ۳.۶۶ درصد کاهش یافت. تا اکتبر سال جاری در حالی ۱ میلیون و ۵۵هزار ایرانی وارد ترکیه شدند که این میزان در سال ۲۰۱۱،۱میلیون و ۶۶۲ هزار و ۴۸۱ نفر و در سال ۲۰۱۰ نیز ۱ میلیون و ۶۴۹ هزار و ۱۴۸ نفر بود.

۱۷۲ هزار نفر، این رقمریال بیشترین رقم گردشگران ایرانی ترکیه در سال ۲۰۱۲ است. ۱۷۲ هزار نفر گردشگر ایرانی در آگوست سال جاری، ترکیه را برای مقصد گردشگری خود انتخاب کردند و تنها در این ماه بوده است که بیشتر گردشگر از ایران به ترکیه رفته است.

با وجود کاهش چشمگیر گردشگران ایرانی، تعداد گردشگران کل کشور ترکیه از سال ۲۰۱۰ تاکنون، حدود ۲۸۳۰ نفر افزایش داشته است.

از علل مهم این کاهش می توان به اوضاع سوریه اشاره کرد. در حالیکه سال های گذشته، زائران و مسافران زمینی سوریه با عبور از خاک ترکیه جزء توریست های ترکیه محسوب می شدند که در سال جاری با ناآرام شدن اوضاع این کشور و کاهش تعداد زائران سوریه، توریست های ایرانی ترکیه نیز ریزش داشتند.

همچنین از عوامل مهم دیگر، قیمت ارز است. از مرداد ماه سال جاری، فروش ارز مسافرتی با قیمت دولتی ممنوع اعلام شد. بنابراین طبیعی است که با قیمت ارز در بازار آزاد و افزایش آن در ماه های اخیر تعداد توریست های ترکیه رو به کاهش گذاشته باشد.