به گزارش افکارنیوزبه نقل از مهر محمد حسن ابوترابی فرد امروز در همایش کاربرد آمار در مدیریت و حکمرانی در تهران با بیان اینکه آمار در توسعه جوامع بشری از امور بدیهی است که نیازمند استدلال نیست، گفت: نقش آمار در سرعت و شتاب پیشرفت در همه عرصه ها مانند نقش اکسیژن در ادامه حیات انسان است.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: پیوند و ارتباط منطقی دقیقی بین آمار، برنامه ریزی و مدیریت وجود دارد که البته در کشور ما هنوز با این مقوله فاصله معناداری داریم.

ابوترابی فرد، گام اول به دست آوردن اطلاعات صحیح و درست را انطباق با واقعیت دانست و افزود: بهره برداری از آمار در حوزه مدیریت و حکمرانی به مراتب از تولید آن سخت تر است، با این حال رفتار مدیران ما باید دگرگون شود.

ابوترابی فرد با اشاره به نقش اخلاق حرفه ای در حوزه تولید آمار، گفت: امروز چالش اقتصادی ایران و دشمنی کشورهای غربی یک فرصت استثنایی برای جهش در اقتصاد کشور ایجاد کرده است.

ابوترابی فرد با انتفاد از ارائه دهندگان و بررسی کنندگان لوایح بودجه در سالهای گذشته در دولت و مجلس، افزود: متاسفانه این اراده که وابستگی بودجه باید به نفت کاهش یابد، حتی در لایحه بودجه سال گذشته نیز دیده نشد.

وی با اعلام اینکه امسال مجلس و دولت کاهش وابستگی بودجه به نفت را در دستور کار خود قرار داده اند، اظهار داشت: چون در حال حاضر ما دسترسی راحتی به درآمد نفت نداریم، بنابراین یک فرصت مناسب برای کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی باید اتفاق بیافتد.

ابوترابی فرد با اعلام گردش ۴۰۰ هزار میلیارد تومانی نقدینگی در کشور، این سئوال را مطرح کرد که هم اکنون چقدر درآمد مالیاتی از این حجم گردش نقدینگی ایجاد می شود؟ بررسی این موضوع می تواند فاصله ای بین واقعیت و درآمد فعلی مالیاتی را نشان دهد.

وی ادامه داد: در حال حاضر با نوعی بی انضباطی و ظلم در حق کسانی که مالیات می پردازند، مواجه هستیم و باید گفت در این بخش حکمرانی نیکو نداریم.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بررسی شود آیا می توان کشور را بدون درآمد نفت هم اداره کرد و درآمدهای عظیم ارزی حاصل از فروش نفت را به عنوان پشتوانه اقتصاد قرار داد؟ افزود: اگر چنین شود کشور در طی چند سال می تواند به یک غول بزرگ اقتصادی تبدیل شود.

ابوترابی فرد با تاکید بر اینکه هم اکنون قیمت هر لیتر گازوئیل برای کامیون‌ها در ایران حدود ۱۵۰ تومان است، این نرخ را در کشور ترکیه حدود ۸ هزار تومان دانست و تصریح کرد: حال باید پرسید آیا قیمت حمل و نقل در ایران گرانتر است یا ترکیه؟

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ۱۵ میلیارد دلار برای حمل و نقل تزریق می شود، تصریح کرد: امیدوارم فرصتی که دشمن برای ایران ایجاد کرده است بتوانند به یک انفجار بزرگ اقتصادی در کشور تبدیل شود.