انتقاد شدید از بخشنامه قیمت‌گذاری خودرو

به گزارش افکارنیوز،احمد نعمت‌بخش در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: طبق صحبت رئیس سازمان حمایت کالاهای اساسی و یا محصولاتی که از ارز مرجع برخوردار هستند در گروه کالایی الف و مشمول قیمت‌گذاری توسط این سازمان قرار گرفته‌اند که خودرو نیز جزء این گروه است.

وی ادامه داد: این در حالی است که خودروسازان از ارز مرجع برخوردار نیستند و حتی تا هفته گذشته نیز به آنها ارز مبادله‌ای پرداخت نشده است.

نعمت‌بخش افزود: در بخشنامه اخیر، سازمان حمایت خودرو را جزء کالاهای اساسی به حساب آورده در حالی که کالاهایی مانند نان و برنج کالای اساسی هستند و نه خودرو که سرانه مصرف آن در کشور یک دستگاه به ازای هر ۵ نفر است.

وی تصریح کرد: جای تعجب است که کمباین و تراکتور که در سال‌های گذشته دولت برای تولید آنها یارانه پرداخت می‌کرد حال جزء کالاهای گروه دو قرار گرفته و در مقابل، خودرو جزء گروه یک است.

وی توضیح داد: در سال‌های گذشته بارها شورای اقتصاد بابت تولید کمباین و تراکتور کمک‌زیان پرداخت می‌کرد تا این خودروها با قیمت مناسب به دست کشاورزان برسد و حتی با بانک کشاورزی برای پرداخت تسهیلات به کشاورزان هماهنگی صورت می‌گرفت.

وی افزود: با بخشنامه اخیر دولت، قیمت‌گذاری کمباین و تراکتور از دخالت مستقیم سازمان حمایت خارج شده و این در حالی است که سال‌ها بابت تولید این محصولات در کشور میلیاردها تومان یارانه پرداخت می‌شد.

دبیر انجمن خودروسازان اظهار داشت: جای تعجب است خودرو که ۱۴ سال با قیمت حاشیه بازار فروش می‌رفته، حال جزء گروه الف محسوب می‌شود و کمباین و تراکتور در گروه دوم قرار دارند.

وی در پاسخ به این سوال که در بخشنامه اخیر اشارهای به قطعات خودرو نشده است، قیمتگذاری قطعات آزاد است و یا توسط سازمان حمایت انجام میشود؟ نیز گفت: تاکنون قیمتگذاری قطعات از طرف سازمان حمایت انجام نمیشد و بعید است که از این به بعد نیز این اتفاق بیفتد. زیرا تنوع قطعات وارداتی زیاد است و امکان قیمتگذاری تک تک آنها وجود ندارد.