به گزارش افکار، عباس محبوبي مدير طراحي صنعتي در مركز توسعه محصولات ايران خودرو با بيان اين مطلب، گفت: ايران خودرو در زمينه الكترونيك كه از ديگر اجزاي مهم پلاتفرم به شمار مي رود، نيز گام هايي را برداشته، اكسل عقب را ساخته و سرگرم كار بر روي توسعه گيربكس است.

وی گفت: علاوه بر اجزای پلاتفرم، نحوه چیدن آن ها در یک مجموعه که معماری خودرو نامیده می شود، نیز اهمیت دارد و ایران خودرو در هر دوی این زمینه ها کار کرده است.

این کارشناس خودرویی، نحوه چیدن اجزای پلاتفرمی را مستلزم برخورداری از پاره ای ویژگی های استاتیکی و دینامیکی خاص دانست که پایداری و دوام محصول درشرایط گوناگون و تامین استانداردها را امکان پذیر می کند.

مدیر طراحی صنعتی مرکز توسعه محصولات ایران خودرو طراحی و تولید اجزای پلاتفرم و هم چنین تسلط بر چیدن آن ها در کنار یکدیگر را استراتژی خودروسازان برتر جهانی دانست و اظهار داشت: برخی کشورها نیازی به معماری خودرو نمی بینند، بلکه با این هدف که در بلند مدت بتوانند آن ها را در کنار هم چیده و پلتفرم خود را توسعه دهند، اجزای پلتفرمی را تولید می کنند.

محبوبی، ترکیه را از جمله این کشورها ذکر کرد که با تکیه بر ارتباطات جهانی قوی، برای خودروسازان اروپایی قطعه می سازد و تامین کننده قوی اجزای پلتفزمی با فناوری خود است.

وی یادآور شد: خودروسازهایی که تولید محدود دارند، اجزای پلاتفرمی را ازسایر شرکت ها می خرند و با کنارهم نهادن آن ها، هنر خود را در عرضه یک خودروی مطلوب مشتری، نشان می دهند.

وی تعیین مواردی چون فاصله چرخ ها، ابعاد خودرو، فضای داخل، فواصل اجزا و ا ثر آن ها روی یکدیگر را وظیفه خودروساز دانست و گفت: برای دسترسی به مصالح و مجموعه های خوب که یکی از دو رکن مهم خودروسازی است، ایران خودرو پیشتر ساپکو و زنجیره تامین را ایجاد کرده، اما سازندگان باید به دانش طراحی نیز مجهز شوند؛ به طوری که ایران خودرو فقط قطعه یا مجموعه مورد نظر خود را به سازنده سفارش دهد.

مدیر طراحی صنعتی مرکز توسعه محصولات ایران خودرو افزود: درتوسعه صنعتی مناسب، باید انواع موتور، گیربکس، چرخ، مواد، چراغ ها، سیستم های قفل و ایمنی توسط شرکت هایی عرضه شود و خودروساز نیز در یک فضای رقابتی با قیمت مناسب آن ها را خریداری کند.

محبوبی تصریح کرد: هر چند برای داشتن پلتفرم خاص خود، هیچ اجباری نیست که خودروساز به تنهایی همه کارها را انجام دهد، اما به دلیل فقدان سرمایه گذاری در اقتصاد کلان برای قطعات و اجزای پلاتفرمی و سایر صنایع پایین دستی خودرو، ایران خودرو در ۱۰ سال اخیر اقداماتی را انجام داده و دستاوردهایی را کسب کرده که موتور ای. اف. ۷.، گیربکس بی. ای.، دسته سیم مولتی پلکس و موارد دیگر از آن جمله است.

محبوبی افزود: ایران خودرو در فناوری بدنه سازی tailor velded blank که در آن با کنار هم قرار گرفتن ورق هایی با ضخامت های مختلف از طریق لیزر، استحکام بالاتر، وزن و مصرف سوخت کمتر به دست می آید، با همکاری دانشگاه کار کرده و دانش فنی آن را به دست آورده است.

وی خاطرنشان کرد: ایجاد کارخانه ای که بتواند این ورق را تولید کند، نیازمند سرمایه گذاری در سطح کلان کشوری است و فولاد سازها باید چنین کارخانه هایی را راه اندازی کنند که در این صورت یکی دیگر از فناوری های مهم خودروسازی فراهم شده است.

مدیر طراحی صنعتی مرکز توسعه محصولات ایران خودرو با اشاره به این که ایران خودرو طراحی و تولید دو پلتفرم برند ملی در کلاس های بی و دی را در دست دارد که بسیاری از اجزای مهم آن را نیز تولید کرده، گفت: اگر ایران خودرو ناچار نمی شد با پیش فروش و بهره بانکی ۲۰ درصدی کارکند، در مورد پلتفرم خیلی جلوتر از این که هست می بود.

محبوبي، خودروسازي را از بالاترين فناوري ها در ايران عنوان كرد كه با تلاش كارشناسان زبده به اين درجه از رشد رسيده و حيف است كه براي پروژه هايي كه از ابعاد ملي برخوردارند، معطل پول بماند.