به گزارش افکارنیوزبه نقل از دنیای اقتصاد، اصغر ابوالحسنی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه در شرایط تهدیدات مختلف خارجی نقش پژوهش در زمینه بانکداری بسیار حائز اهمیت است، گفت: بانک محوری برای تامین منابع مورد نیاز در حوزه‌های مختلف از مشکلات اساسی فعلی بخش پولی کشور است.

معاون اقتصادی بانک مرکزی با بیان اینکه این موضوع برای نظام بانکی مساله ساز است، به نقدینگی بیش از ۴۰۰ هزار میلیارد تومانی اشاره و اظهار کرد: رشد نقدینگی می‌تواند منجر به افزایش نرخ تورم شود، ضمن اینکه از طریق بانک‌ها نمی‌توان همه نیازهای بخش تولید را تامین کرد. ابوالحسنی در خصوص وضعیت بدهی بانک‌ها و مطالبات بانک مرکزی از دولت، این موضوع را از پایه‌های اصلی نقدینگی برشمرد و افزود: بانک مرکزی تلاش کرد تا بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی کاهش یابد و امیدواریم در قالب بودجه سال آینده این روند بهبود یابد.

این مقام مسوول در بانک مرکزی، یکی از ابعاد بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی را اضافه برداشت سیستم بانکی دانست و تصریح کرد: با اقدامات انجام شده، روند اضافه برداشت بانک‌ها کندتر شده است. معاون اقتصادی بانک مرکزی در ارتباط با روند پرداخت وام ازدواج به متقاضیان اظهار کرد: این موضوع مصوبه شورای پول و اعتبار است و بانک‌ها باید از محل منابع قرض‌الحسنه براساس سهمی که برای آنها تامین شده است، اقدام کنند.

ابوالحسنی با تاکید بر عملکرد ۱۰۰ درصدی برخی بانک‌ها در این بخش افزود: اگر بانکی سهم تعیین شده خود را پرداخت کرده باشد، دیگر اجازه ثبت نام جدید ندارد، چون در غیر این صورت باید از منابع دیگری برای این موضوع استفاده کند. وی در ارتباط با وضعیت پیش فروش سکه ادامه داد: قبلا که این کار انجام شد، یک حباب قیمتی ناشی از نرخ ارز و نوسانات جهانی قیمت‌ها در سکه وجود داشت که هم‌اکنون این حباب در نرخ سکه وجود ندارد؛ بنابراین زمانی بانک مرکزی اقدام به پیش فروش سکه می‌کند که بخواهد تعدیل قیمت در این حوزه اتفاق بیفتد.

این مقام مسوول در بانک مرکزی با اشاره به نقش بانک‌ها در اجرای هدفمندی یارانه‌ها، این طرح را یکی از طرح‌های بزرگ کشور دانست که در آن بانک‌ها نقش مهمی داشتند. وی ادامه داد: ظرفیت بانکداری الکترونیکی نیز در اجرای هدفمندی توانست به خوبی آزمایش شود.
وی در خصوص افزایش وام اشتغال و تصویب آن در شورای پول و اعتبار گفت: این مصوبه به منظور حمایت از مشاغل خرد و کوچک انجام شده است.