به گزارش افکارنیوز،مسعود سامی‌وند در گفتگو با مهر درباره مهمترین برنامه‌های ذخیره‌سازی گاز طبیعی کشور گفت: بر اساس استانداردهای جهانی صنعت گاز باید هر کشور معادل ۱۳ درصد تولید گاز خود ظرفیت بریا ذخیره سازی گاز طبیعی در مخازن زیر زمینی ایجاد کند.

مدیرعامل شرکت ذخیره سازی گاز طبیعی ایران با اعلام اینکه در تمامی کشورهای جهان ذخیره سازی گاز طبیعی در مخازن تخلیه شده هیدروکربوری، گنبدهای نمکی و مخازن آب نمکی انجام می شود، تصریح کرد: در شرایط فعلی ایران از هر سه روش برای ذخیره سازی گاز طبیعی استفاده می کند.

این مقام مسئول با اشاره به انجام مطالعات ۲۲۰ مخزن برای ذخیره سازی گاز طبیعی، بیان کرد: با این وجود ۴۰ مخزن برای ذخیره سازی گاز دارای صرفه اقتصادی و توجیه فنی و عملیاتی شناسائی شده اند.

وی با یآدآوری اینکه تا پایان برنامه پنجم ظرفیت تولید گاز ایران به بیش از یک میلیارد مترمکعب افزایش می یابد، اظهار داشت: از این رو عملیات اجرایی ایجاد تاسیسات تزریق و ذخیره سازی گاز طبیعی در قالب چهار پروژه آغاز شده است.

سامی وند با بیان اینکه در حال حاضر فاز اول پروژه ذخیره سازی گاز در مخزن سراجه قم آغاز شده است، تاکید کرد: در مجموع برای این مخزن گاز که نزدیکی تهران قرار دارد پیش بینی ذخیره سازی و برداشت روزانه ۳۰ میلیون مترمکعب گاز انجام شده است.

وی با اشاره به پیشرفت ۸۵ درصدی ایجاد تاسیسات ذخیره سازی گاز در مخزن شوریجه خراسان، تبیین کرد: با اجرای فاز اول و دوم توسعه این پروژه هم در مجموع امکان تزریق و برداشت روزانه ۴۰ میلیون مترمکعب گاز وجود دارد.

مدیرعامل شرکت ذخیره سازی گاز طبیعی ایران همچنین از مشارکت یک شرکت خارجی در طرح ذخیره سازی گاز در مخزن آبی یورتشای ورامین خبر داد و افزود: در این پروژه هم برآورد ذخیره سازی روزانه ۵ میلیون مترمکعب گاز طبیعی وجود دارد.

این مقام مسئول در ادامه با تاکید بر اینکه علاوه بر مخازن تخلیه شده نفت و گاز، برنامه ریزی‌هایی هم برای ذخیره سازی گاز در مخازن نمکی در دستور کار قرار گرفته است، گفت: بر این اساس امکان ذخیره‌سازی و برداشت گاز در گنبدهای نمکی تا مرز ۴۰ میلیون مترمکعب در روز وجود دارد.

وی با اشاره به کشف مخزن ذخیره سازی گاز در قزل تپه استان گلستان، خاطرنشان کرد: مطالعات اولیه نشان می دهد این مخزن هم برای ذخیره سازی و برداشت گاز دارای شرایط فنی و اقتصادی بالائی است.