سوء استفاده برخی بانکها از اطلاعات شخصی مردم

همزمان با آغاز ثبت شماره حساب سرپرست خانوار براي دريافت يارانه نقدي در طرح هدفمند كردن يارانهها تبليغات بانكي براي تشويق مردم به ثبت حساب بانكهاي اعلام شده در تبليغات به طور گسترده در رسانهها آغاز شد در حالي كه اين تبليغات عاقبت خوشي نداشت.

به گزارش ایسنا، در حالی که طی یک ماه گذشته حجم تبلیغات گسترده‌ بانکی برای تشویق مردم به ثبت شماره‌حساب بانک‌های مشخص در سامانه ثبت شماره‌ حساب مربوط به وزارت رفاه به صورت گسترده‌ای آغاز شد و این تبلیغات از طریق رسانه ملی، روزنامه‌ها و حتی پیامک به دست مردم می‌رسید اما روز گذشته که مرحله‌ ثبت شماره حساب‌های بانکی در تهران آغاز شد اتفاق عجیبی تعدادی از مخاطبان را شگفت زده کرد.

برخی از مخاطبان پس از مراجعه به سامانه‌ ثبت شماره حساب بانکی با این پیام مواجه شدند که " شماره حساب شما پیش از این ثبت و تایید شده و در حال حاضر امکان تغییر آن وجود ندارد ".

این در حالی است که کاربر برای اولین بار به سامانه ثبت شماره حساب مراجعه کرده بود و روز گذشته اولین روز ثبت شماره حساب‌ها در تهران بود.

با این وجود این سامانه اعلام می‌کرد که شماره‌حساب سرپرست خانوار ثبت شده و در کمال ناباروری نام بانک و شماره حساب و حتی شماره کارت الکترونیکی نیز برای او نمایش داده می‌شد.

این اتفاق در ساعات اولیه تنها منحصر به یک بانک بود اما تا پایان وقت اداری دیروز تماس‌های متعددی با ایسنا برقرار و در آن اعلام شد که تعداد دیگری از بانک‌ها نیز این اقدام را انجام داده‌اند.

اگرچه امکان ثبت شماره حساب یا شماره کارت بانکی تنها با وارد کردن کد ملی و شماره سریال شناسنامه در سامانه ثبت شماره حساب بانکی وجود دارد اما مشخص نیست چطور شماره حساب تعداد زیادی از افراد بدون اطلاع آنها دراین سامانه به ثبت رسیده است.

در ساعات پایانی روز گذشته مدیرعامل یکی از بانک‌ها که حجم زیادی از مخاطبان در این اتفاق را به خود اختصاص داده بود طی گفت‌وگویی به شدت این موضوع را تکذیب و اعلام کرد: هیچ بخش‌نامه‌ای یا دستورالعملی مبنی بر الزام ثبت شماره حساب بانکی افراد در این بانک در سامانه‌ ثبت شماره حساب بانکی مربوط به دریافت یارانه‌های نقدی صادر نشده است.

اگرچه روز گذشته اولین روز ثبت شماره حساب بانکی در سه استان تهران، قم و قزوین بود اما هنوز مشخص نیست این اتفاق فقط در تهران رخ داده و یا اینکه در سه استان دیگر نیز این موضوع را شاهد بوده‌ایم.

با اینکه مسئولان کارگروه طرح تحول اقتصادی و مرکز آمار ایران و نیز وزارت رفاه و تامین اجتماعی بارها بر محرمانه بودن اطلاعات مربوط به طرح هدفمند کردن یارانه‌ها تاکید کرده‌اند اما اولین گام این طرح در استان تهران با اتفاق ناخوشایند و عجیبی همراه بود که مشخص می کرد این اطلاعات چندان هم محرمانه نیست و بانک‌ها به طور خودسرانه توانسته‌اند به اطلاعات شخصی افراد دسترسی پیدا کرده و شماره حساب شخصی آنها را بدون رضایت صاحب حساب در این سامانه ثبت کنند.

در بخش پرسش و پاسخ سامانه ثبت حساب بانكي به اين موضوع اشارهاي نشده و تنها به اين نكته اكتفا شده كه در حال حاضر امكان تغيير شماره حساب وجود ندارد با اين وجود سوال اين است كه اگر شخصي بخواهد شماره حساب كنوني كه بدون اطلاع و رضايت او در سامانه به ثبت رسيده است را تغيير بدهد چگونه بايد اين اقدام صورت بگيرد؟