طي اين مدت بيش از دو ميليون و ۵۰۰ هزار تن انواع كالا به ارزش بيش از يك ميليارد و ۲۴۹ ميليون دلار از ايران به كشور عراق صادر شده است كه اين ميزان صادرات ۱۴ درصد از وزن و ۱۶ درصد از ارزش كل صادرات ايران طي چهار ماهه نخست سال جاري بودهاند.

به گزارش ایسنا، بر این اساس صادرات ایران طی این مدت در مقایسه با مدت مشابه در سال ۸۸ از نظر وزن و ارزش به ترتیب ۸.۰۸ و ۱.۸۹ درصد کاهش یافته است.

میزان صادرات غیرنفتی ایران به کشور عراق در چهار ماهه نخست سال گذشته بیش از دو میلیون و ۸۰۰ هزار تن به ارزش یک میلیارد و ۲۷۳ میلیون دلار بود.

همچنین سهم صادرات غیر نفتی ایران به عراق از مجموع این صادرات طی چهار ماهه نخست سال گذشته از نظر وزن و ارزش به ترتیب ۲۰.۸۱ و ۲۱.۵۴ درصد بود که اکنون به ترتیب به ۱۴ و ۱۶ درصد کاهش یافته است.

علاوه بر این، در چهار ماهه نخست امسال به مانند ماه گذشته بار دیگر عراق از رتبه اول کشورهای مقصد کالاهای صادراتی ایران به جایگاه دوم نزول کرده است.

با وجود این، مدتی قبل رییس اتاق مشترک ایران و عراق این کاهش را مربوط به برخی از مرزهای مشترک ایران و عراق دانسته و عنوان کرده بود که این صادرات کاهش نیافته است.

همچنین پیش از این معاون وزیر بازرگانی در توسعه خارجی ایران با انتقاداتی نسبت به صدور کالاهای بی‌کیفیت ایرانی به کشور عراق عنوان کرده بود: چیزی در عراق ندیدم به غیر از کالاهای ایرانی که عرق شرم بر پیشانی ما جاری ساخته بود.

بابک افقهی با انتقاد نسبت به اینکه تجارت ایران با عراق مبتنی بر پیله‌وری است، هشدار داده بود که با روند فعلی تجارت ایران با کشور عراق افول می‌کند.