به گزارش افکارنیوز به نقل از ایسنا، ناصر حکیمی مدیر کل فنآوری اطلاعات بانک مرکزی و مدیر اداره نظامهای پرداخت بانک مرکزی در نشست خبری دومین همایش بانکداری الکترونیکی و نظامهای پرداخت با بیان اینکه در طول یک دهه اخیر بانک مرکزی در خصوص تحولات و به لحاظ ابزاری و پرداختی به بلوغ رسیده اظهارکرد: از سال ۸۱ و ۸۲ که بحث جامع نظام پرداخت را بانک مرکزی به کمک بانک ها آغاز کرد به لحاظ ابزاری و سیستمی تجهیزات بسیار محدود بود و خوشبختانه در طول یک دهه اخیر فاصله ابزاری و کارکردی و تجهیزات پرداخت الکترونیکی در کشور به سرعت پر شد و به لحاظ رشد ابزاری و میزان تراکنش ها ما در سطح معیارهای بین المللی قرار داریم.

وی با تاکید بر این‌که به جرات می توان گفت که شبکه پرداخت ما در وضعیت بلوغ قرار دارد گفت: اگر دوره‌ها و فاصله‌های زمانی را با یکدیگر را با هم مقایسه کنیم متوجه تغییرات می شویم و با توجه به این که به دوره بلوغ رسیده‌ایم مشکلات بلوغ سیستم را داریم که به لحاظ جنسی و ماهیتی با مشکلات دوره قبل متفاوت است و بحثاصلی در زمینه مدیریت است که باید به خوبی انجام شود، در واقع مدیریت کردن انواع خدماتی که مردم از سیستم‌های پرداخت دارند چالش و بحثی است که در چند سال آینده خواهیم داشت.

حکیمی در ادامه سخنان خود با اشاره به موضوع شاپرک گفت: سرعت به قدری بالا بود که غیر قابل کنترل شده بود بنابراین بحثشاپرک و بحثانتظام در مورد رویه پرداخت‌ها و سامانه‌ها مدنظر قرار گرفت.

وی زیرساخت‌ها و سامانه‌های جدید را یکی از موضوعات مهم در بحثتحولات در طول یک سال گذشته دانست و عنوان کرد: به عنوان مثال بحثسپام یک مسیر خدمت را برای بانک‌ها به صورت مشترک ایجاد می‌کند که سیستم‌ها به جای این‌که دو به دو به هم وصل شوند به یک مسیری متصل می‌شوند که می توانند خدمات داده و خدمات دریافت کنند و در واقع امکان معرفی سیستم‌های ترکیبی وجود دارد.

حکیمی یکی از بحث‌های مهم دیگر بحثسپاس که سامانه پرداخت الکترونیکی سیار است عنوان کرد و افزود: این سامانه زیرساختی برای اتصال اپراتورهای تلفن همراه به نظام بانکی است که بانک مرکزی به عنوان ناظر بر شبکه و اپراتورها به عنوان فراهم کننده ارتباط فعالیت می‌کنند که این بحثدر حالت جنینی قرار دارد.

مدیر اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی در ادامه با اشاره به بحثشاپرک گفت: در دنیا برای بحثپرداخت سقف ۴۸ ساعت را در نظر گرفته‌اند و در بحثشاپرک در کشور ما نیز همین گونه است که حداکثر تا ظرف ۴۸ ساعت پول از بانک به حساب فروشنده واریز می‌شود. بنابراین با توجه به این که این روال در دنیا نیز مرسوم است نمی‌توان گفت که همه فروشندگان در این زمینه با مشکل مواجه شده‌اند. چون پرداخت آنی که قبلا صورت می‌گرفت انحراف جدی از بحثی بود که برای سامانه‌ها تعریف شده بود. با توجه به این که در شاپرک بحثنظم دهی مطرح است باتوجه به کاهش سرعت و نظم دهی در پرداخت درصد اعتماد و امنیت افزایش یافته و درصد تراکنش‌های ناموفق بسیار کاهش یافته است.

وی اظهار کرد: در حال حاضر میزان تراکنش‌های موفق ۹۸.۵ درصد است و درواقع می توان گفت که حدود ۱.۵ درصد تراکنش‌ ناموفق داریم.

دکتر فرهاد نیلی در ادامه نشست اظهار کرد: دومین همایش بانکداری الکترونیک و نظام های پرداخت در روزهای بیست و ششم و بیست و هفتم دی ماه در مرکز همایش‌های بین المللی صدا و سیما برگزار می‌شود که این همایش اتفاق بزرگی را در حوزه به کارگیری فن‌آوری‌های نوین در عرصه بانکداری را به نمایش می‌گذارد.

وی با بیان این‌که همایش امسال هدفمندتر و مشخص‌تر از همایش‌ سال گذشته برگزار می شود گفت: سعی کردیم همه ذینفعان بانکداری الکترونیکی را در این همایش جمع کنیم و پیامی که بانک مرکزی از طریق این همایش قصد دارد که آن را منتقل کند این است که بانکداری کشور نیازمند مهاجرت از بانکداری سنتی به بانکداری نوین است که در گام اول ذهنیت مدیران را نشانه می گیرد و در مراحل بعدی مدل‌های کسب و کار و نوع نگاه به فن‌آوری مورد توجه قرار می گیرد.

نیلی ادامه داد: بنابراین بانکداری نوین یا الکترونیکی نگاهی جدید به بانکداری دارد که بر مصادیق بانکداری نوین تاکید کرده و مواردی چون بانکداری همراه، بانکداری نزدیک، بانکداری چابک و مباحثی از این جمله را بررسی می‌کند.

وی با بیان این‌که در بانکداری همراه محل و زمان ارائه خدمت را باید مشتری تعیین کند نه بانک، عنوان کرد: یکی از کارهای عمده‌ای که در این همایش صورت می گیرد این است که فن‌آوری باید در خدمت کسب و کار بانکی باشد و در این مسیر ما بررسی می‌کنیم چه چیزهایی مورد نیاز است و زمینه‌های مورد نیاز را فراهم می کنیم.

دبیر همایش و رییس پژوهشکده پولی و بانکی در ادامه با بیان این‌که در این همایش سه میزگرد برگزار شده و سه موضوع چالشی بانکداری الکترونیکی را مورد بررسی قرار می دهد اظهار کرد: به عنوان مثال در مورد بانکداری همراه و پرداخت‌های همراه بانک مرکزی به عنوان رگولاتور و از سویی وزارت ICT به عنوان رگولاتور در حوزه ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات و اپراتورهای تلفن همراه مورد بحثهستند که نحوه تعامل و مدیریت در این زمینه موضوع مورد بحثدر میزگرد است و در میزگرد دوم شبکه اختصاصی بانکی مورد بررسی قرار می گیرد و در میزگرد سوم نظم دهی به بازار که یک مصداق آن موضوع شاپرک است مورد بحثو بررسی قرار می گیرد. همچنین ۲۱ کارگاه آموزشی و ۲۲ مقاله ارائه می شود که امیدواریم بتوانیم محفلی فراهم کنیم که همه علاقه مندان و ذینفعان بانکداری الکترونیکی بتوانند حرف‌ها ونظرات خود را در آن بزنند.

نیلی گفت:از همه بانکها خواسته ایم که نوآوریهای بانکی خود را از ابتدای سال ۹۰ تا نیمه سال ۹۱ به ما معرفی کنند که ۳۶ نوآوری از ۱۳ بانک به ما معرفی شد