طبق اعلام رئيس كل بانك مركزي قرار بود ايرانچكهاي ۱۰۰ هزار توماني از ۵ بهمنماه از طريق پشتنويسي در مبادلات استفاده و به تدريج از چرخه بازار پولي خارج شوند ولي درحالي كه بانك مركزي دستورالعمل مربوط به اين برنامه را نيز به بانكها ابلاغ كرده بود در تاريخ مذكور به دليل تعطيلات رسمي كشور و در روزهاي بعد از آن نيز اين اقدام در شعب بانكها صورت نگرفت.

به گزارش فارس، سپس بانک مرکزی در دستورالعملی جداگانه در ۹ بهمن به بانک‌ها اعلام کرد که پیرو بخشنامه صادره از سوی این بانک، موضوع ابلاغ " دستور العمل نحوه تولید، توزیع، جمع آوری و ابطال ایران چک بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران " بدین وسیله به اطلاع می‌رساند؛ هدف از ابلاغ بخشنامه یاد شده حذف ایران چک یک میلیون ریالی از چرخه مبادلات کشور نبوده و تنها در مرحله خرید و فروش ایران چک در شعب بانک‌ها از خریدار و فروشنده احراز هویت به عمل خواهد آمد.

بانک مرکزی در این اطلاعیه آورده است: بدیهی است گردش ایران چک مذکور در مبادلات روزمره میان مردم و معتمدین برقرار بوده و محدودیتی برای آن وجود نخواهد داشت.
بنابراین از ۹ بهمن بانک‌ها باید به طور رسمی این دستورالعمل را مورد توجه خود قرار می‌دادند و در ازای دریافت و پرداخت ایران‌چک‌های ۱۰۰ هزار تومانی از مردم می‌خواستند که این چک‌پول‌ها را پشت‌نویسی نمایند البته بماند که در روزهای نخست ابلاغ این بخشنامه برخی شعب بانک‌ها از اجرای این امر خودداری می‌کردند و شنیده‌های مردم در این باره را فقط در حد اخبار تلوزیون عنوان می‌کردند.
به گزارش فارس، ‌ در روزهای مذکور هر یک از بانک‌ها در این فرآیند روند خاصی را دنبال می‌کردند. برخی مطابق روال قبلی، برخی دیگر کم و بیش هم‌جهت با برنامه بانک مرکزی و برخی دیگر نیز مسیر میانه را دستور کار خود قرار داده بودند.
بعضی از شعب بانک‌ها از طریق پشت‌نویسی کامل ایران‌چک‌های ۱۰۰ هزار تومانی را ابطال می‌کردند؛ به این معنی که مراجعه‌کننده حتما باید نام و نام خانوادگی، نام پدر، شماره ملی و شماره همراه خود را پشت ایران‌چک‌های ۱۰۰ هزار تومانی بنویسد. اما بعضی دیگر فقط به گرفتن امضاء و شماره ملی از مراجعه‌کننده اکتفا کرده و با همین روال این چک‌پولها را از مردم دریافت می‌کردند. برخی دیگر نیز بی‌تفاوت به بخشنامه بانک مرکزی مطابق روال قبلی خود ایران‌چک‌ها را بدون پشت‌نویسی از مردم دریافت و هنگام درخواست به آنها تحویل می‌دادند.

اما باید یادآور شد که آنچه در این گزارش مورد توجه قرار گرفته است عدم آگاهی برخی مردم از فرآیند ابطال این چک‌پول‌هاست. طبق تماس‌های صورت گرفته با این خبرگزاری و همچنین مشاهدات عینی خبرنگار فارس تعدادی از فروشگاه‌ها در سطح شهر هنگام دریافت وجه نقد اجناس فروخته شده خود به مشتریان تأکید می‌کنند از ارائه ایران‌چک ۱۰۰ تومانی خودداری کنند.
علاوه بر فروشگاه‌ها برخی از جایگاه‌های سوخت(پمب‌بنزین‌ها) نیز همین رویه را پیش گرفته‌اند و با نصب اطلاعیه‌هایی خطاب به مشتریان اعلام کرده‌اند که " از پذیرش چک‌های ۱۰۰ هزار تومانی معذوریم ".
اين اقدامات درحالي صورت ميگيرد كه بانك مركزي بارها به مردم و بانكها اعلام كرده است كه چكهاي ۱۰۰ هزار توماني كماكان در چرخه بازار پولي وجود خواهند داشت و فعلاً زمان خروج اين چكپولها از بازار نيست.