به گزارش افکارنیوز به نقل از فارس، همواره در فصل زمستان به دلیل اتمام بازار اجاره مسکن، خرید و فروش مسکن تا حد رونق میگیرد و به گفته مشاوران املاک در این فصل خرید و فروش رونق میگیرد، اما گزارشها از سطح شهر این موضوع را تایید نمیکند.

بنابراین گزارش، موضوعی که اتفاقاً تمام مشاوران املاک به آن اذعان دارند، این است که چرا باید قیمت مسکن در این بازاری که حتی یک مورد هم در آن خرید و فروش صورت نمی‌گیرد، افزایش یابد.

گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس از سطح شهر تهران حاکی است که مشاوران املاک در حالی که در دو ماه گذشته یک مورد هم خرید و فروش انجام نداده‌اند، اما شایعه افزایش قیمت و جو روانی ایجاد شده در بازار، باعثرشد سرسام‌آور قیمت‌ها شده است.

بنگاه‌داران مسکن می‌گویند که دو ماه است که قیمت‌ مسکن بدون ضابطه در حال افزایش است، اما این افزایش تنها به خاطر جو روانی و شایعاتی است که متأسفانه برخی از مردم نیز به آن دامن می‌زنند و با دلالان مسکن و سازندگان همراهی می‌کنند.

علی‌محمدی یکی از بنگاه‌داران خیابان حافظ به خبرنگار فارس گفت: در حالی که در دو ماه گذشته حتی یک مورد هم خرید و فروش مسکن انجام نداده‌ایم، قیمت مسکن بی‌مورد و بی‌ضابطه در حال افزایش است.

وی افزود: شایعه‌ای در بازار مسکن پیچیده است که قیمت مسکن تا پایان سال جاری افزایش می‌یابد، همین شایعه باعثشده تا قیمت مسکن از دو ماه گذشته روند صعودی به خود گرفته است.

وی ادامه داد: به عنوان مثال قیمت هر متر آپارتمان نوساز در منطقه ۶ تهران از ۳.۵ میلیون تا ۴ میلیون تومان بود، اما این عدد یکباره به ۴.۷ میلیون تومان تا ۵ میلیون تومان هم رسیده است.

وی اظهار امیدواری کرد: دولت طرح بلوک‌بندی قیمت‌ها را با جدیت بیشتری پی‌گیری کند، تا حداقل از شایعات افزایش قیمت مسکن جلوگیری شود.

علی محمدی افزود: متأسفانه در همین محله حافظ بیش از ۱۰۰ واحد مسکونی خالی از سکنه وجود دارد که همه منتظر مشخص شدن وضعیت بازار مسکن هستند، تا اگر افزایش یافت به قیمت بالاتری به فروش برسانند.

*تأثیر ۱۰۰درصدی شایعه بر قیمت مسکن جنت‌آباد

غفورمنش یکی از بنگاه‌داران منطقه جنت‌آباد گفت: شایعه تأثیر ۱۰۰درصدی بر قیمت‌های مسکن منطقه جنت‌آباد داشته است، به طوری که قیمت مسکن نوساز در این منطقه را از ۳.۵ به ۴.۵ میلیون تومان افزایش داده است.

وی ادامه داد: دو ماه است که یک معامله و خرید و فروش مسکن انجام نداده‌ایم، اما اینکه قیمت‌ها به یکباره بالا می‌رود، جای تعجب دارد.

این مشاور املاک افزود: متأسفانه تمام زندگی ما بر اساس شایعه رقم می‌خورد و همین که می‌گویند قیمت مسکن می‌خواهد افزایش یابد، همه به یکباره برای خرید مسکن هجوم می‌برند.

*مالکان با شایعه پراکنی قیمت مسکن را بالا می‌برند

علی‌محمد ابراهیمی یکی از بنگاه‌داران فعال در خیابان اشرفی اصفهانی گفت: چند ماه است که یک مورد هم خرید و فروش مسکن در این بنگاه صورت نگرفته است، اما شب می‌خوابیم و صبح که به بنگاه مراجعه می‌کنیم، می‌بینم که مالکان قیمت مسکن را افزایش داده‌اند.

وی با بیان اینکه اگر قیمت مسکن پایین باشد، خرید و فروش راحت تر انجام می‌شود و بنگاه‌داران هم به کمیسیون‌های خود راحت‌تر می‌رسند، گفت: شایعه و جو روانی حاکم بر بازار مسکن متأسفانه چندماهی است که دست از سر بازار مسکن بر نمی‌دارد، شایعه‌ای که می گوید، اگر امسال مسکن نخریم، دیگر سال بعد نمی‌توانیم صاحب خانه شویم.

وی افزود: مالکان نیز تا می‌بینند، تقاضا برای خرید مسکن بالا می‌رود، قیمت مسکن خود را افزایش می‌دهند.

به گفته وی، قیمت مسکن نوساز در منطقه ۲(اشرفی اصفهانی) دو ماه پیش ۴ تا ۴.۵ میلیون تومان بود، اما به یکباره به ۵.۵ میلیون تومان رسید.

*قیمت مسکن تنها با شایعه بالا و پایین می‌شود

امیر خداوردی که خود را مشاور املاک با ۲۵ سال سابقه در شهرک غرب معرفی می‌کند، گفت: ‌قیمت مسکن همواره با شایعه بالا و پایین می‌شود و متاسفانه برخی از مردم نیز با هجوم برای خرید، دوست دارند که از قافله افزایش قیمت عقب نمانند، در حالی که همین هجوم کافی است که قیمت‌ها به شدت افزایش یابد.

وی گفت: به عنوان مثال فردی که واحد مسکونی خود را متری ۵ میلیون تومان برای فروش در این بنگاه ثبت کرده بود، در تماس تلفنی گفت که همسایه او خانه خود را متری ۷میلیون تومان سپرده است، چرا که معتقد است قیمت‌ها در آینده افزایش می‌یابد.

به گفته وی، قیمت مسکن در فاز ۱ شهرک غرب متری ۶ میلیون تومان است، در حالی که قیمت آن دو سال پیش ۲.۵ میلیون تومان بود.

*سازندگان و دلالان شایعه‌سازان بازار مسکن

خانم رحیمی یک مشاور مسکن در منطقه تهرانپارس نیز گفت: منطقه تهرانپارس مرکز بساز و بفروشهای تهران است و همین که بساز و بفروش‌ها می‌بینند، بازار شایعه داغ است، قیمت‌ها را بالا می‌برند و مردم نیز برای خرید حتی با گرفتن وام‌های سنگین برای خرید عجله می‌کنند.

وی افزود: دلالان و بساز و بفروش‌ شایعه‌سازان بازار مسکن هستند.

به گفته رحیمی، قیمت آپارتمان نوساز در منطقه تهرانپارس از متری ۳.۵ میلیون تومان به ۶ میلیون تومان هم رسیده است.