تحقیق و تفحص از بانک مرکزی گروکشی نیست

به گزارش افکارنیوز ارسلان فتحیپور در گفتوگو با خبرنگار فارس، در مورد نشستهای مشترک دولت و مجلس در زمینه اقتصاد گفت: چون هنوز تصمیمگیری در این نشستها صورت نگرفته،گفتن مطالب آن جلسه شرعا جایز نیست.

وی در مورد اینکه لایحه بودجه سال ۹۲ آیا ارائه شده است، گفت: هنوز دولت لایحه بودجه ۹۲ کل کشور را به مجلس ارائه نکرده و اگر تا ۱۰روز آینده ارائه کند، ممکن است به صورت فشرده در سال جاری به تصویب برسد، اما اگر از نیمه بهمن بگذرد، امکان تصویب قانون بودجه در سال جاری وجود نخواهد داشت.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس تأکید کرد: به دولت متذکر می‌شویم که لایحه بودجه را سریعتر به مجلس ارائه کند، چون سال آینده امکان رسیدگی دقیق به خاطر انتخابات وجود ندارد.

نماینده کلیبر و هوراند در مجلس شورای اسلامی در مورد تحقیق و تفحص از بانک مرکزی گفت: فرمایشات مقام معظم رهبری در مورد تعامل بین قوا برای همه لازم است و ما به عنوان یک سرباز گوش به فرمان رهبری هستیم و نمی‌خواهیم بین قوا اختلاف ایجاد شود، اما اظهارات آقای بهمنی و معاون وی درمورد تهمت و اهانتی که به نمایندگان مجلس شده و تحقیق و تفحص را به گروکشی تعبیر کرده است، این مطلب درست نیست.

فتحی‌پور با بیان اینکه علاقه نداشتم در مورد بانک مرکزی صحبت کنم گفت: اگر بانک مرکزی نگران نیست و فسادی در آن وجود ندارد، پس چرا این همه فریاد می‌کشد، از قدیم گفته‌اند آن را که حساب پاک است از محاسبه چه باک است و تحقیق و تفحص نمایندگان براساس قانون و اختیارات قانونی انجام می‌شود.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس تاکید کرد: تحقیق و تفحص برای شفاف‌سازی انجام می‌شود و مطالبی در مورد بانک مرکزی وجود دارد که دارای طبقه‌بندی محرمانه است، اما در تحقیق و تفحص نتیجه‌گیری کلی می‌شود و در آنجا مشخص می‌شود که فساد کجا بوده، آیا نمایندگان فساد داشته‌اند، یا برخی مدیران در بانک مرکزی فساد وجود داشته است، آن موقع می‌توان با مدارک و مستندات صحبت کرد.

فتحی‌پور افزود: نتیجه تحقیق و تفحص از بانک مرکزی به استحضار مردم می‌رسد، آن موقع مردم می‌دانند چه اتفاقاتی در این نهاد مالی انجام شده است، فعلا نمی‌خواهم به خاطر فرمایش مقام معظم رهبری مسائل را تشریح کنم.

وی تأکید کرد: نباید عده‌ای علیه نمایندگان و عصاره‌های ملت بیخودی حرف بزنند و جواب آنها در تحقیق و تفحص مشخص می‌شود که فساد در کجا بوده و چه کسانی فساد داشته‌اند.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در مورد اینکه آیا تحقیق و تفحص‌های قبلی به نتیجه رسیده و منجر به اصلاح امور شده است، گفت: تحقیق و تفحص براساس آئین‌نامه مجلس فرق کرده و نتیجه تخلفات به مراجع قضائی ارسال می‌شود و این امر باعثاصلاح امور می‌شود و در مواردی که نیاز به تذکر و اصلاح دارد، با شفاف‌سازی تذکر داده می‌شود.

فتحی‌پور اضافه کرد: طرح تحقیق و تفحص از بانک مرکزی که با امضاء ۱۷۱ نماینده عاقل و بالغ تهیه شده است، نباید در مورد آن این گونه صحبت کرد که نمایندگان می‌خواهند گروکشی کنند بالاخره تشخیص نمایندگان مردم این بوده است از یک مجموعه مالی تحقیق کنند و همه آنها نمایندگان شمال غرب کشور نیستند بلکه از همه جای کشور نماینده هستند.

وی تأکید کرد: مؤسسه مالی که تخلف کرده است خود ما نمایندگان پیگیری کردیم که جلوی تخلف آن مؤسسه گرفته شود و این ربطی به تحقیق و تفحص ندارد.

وی در مورد اینکه بانک مرکزی تخلف در مؤسسه جوانان خیر مرند را یکی از عوامل تحقیق و تفحص دانسته گفت: قانون برای همه یکسان است و براساس قانون و ضابطه عمل شود اگر مسائل و مشکلاتی در مؤسسه یاد شده وجود دارد در جلسات ویژه با حضور مقامات استانی و امنیتی و بنده به عنوان رئیس کمیسیون اقتصادی آن را بررسی کردیم و نه تنها در مورد آن مؤسسه بلکه در مورد مؤسسات مالی دیگر نامه‌هایی به رئیس مجلس ارجاع می‌شود که آن نامه‌ها به کمیسیون اقتصادی احاله می‌شود و در آنجا مورد رسیدگی قرار می‌گیرد.

وی تأکید کرد: همه بحثنظارتی مجلس به خاطر مسائل منطقه‌ای و موضوع استانی نبوده، بلکه موضوعات اقتصادی که به کمیسیون اقتصادی ارجاع می‌شود، در راستای وظایف نظارتی در جلسات شرکت می‌کنیم و تذکراتی می‌دهیم.

فتحی‌پور افزود: سؤال ما از بانک مرکزی این است، چرا بعد از ۱۰ سال تخلف یک مؤسسه تازه به فکر ساماندهی شده است و چرا قانون ساماندهی بازار غیرمتشکل پولی را بعد از ۷ تا ۸ سال به خوبی اجرا نکرده و هر روز یک موسسه و یا بانک و صندوق درست می‌شود که ممکن است اقدام به پولشویی کند.

وی تأکید کرد: به عنوان رئیس کمیسیون اقتصادی فقط تذکر میدهم که بانک مرکزی از حاشیهسازی پرهیز کنند و در آینده همه چیز روشن میشود.