نرخ دلار چرا دوباره بالا رفت؟

به گزارش افکارنیوز به نقل از دنیای اقتصاد، ريیسکل بانک مرکزی در ادامه واکنشها به اتفاقات اخیر پیرامون برداشت بانک مرکزی از حساب بانکها اطلاعات تازهای از نحوه هزینهکرد مبالغ برداشت شده از حساب بانکها، برداشتهای مجدد از حساب بانکها در آینده و تحریمهای آتی غرب علیه ایران ارائه داد.

در روزهای گذشته همزمان با برخی اخبار در خصوص درخواست بازنشستگی رییس‌کل بانک مرکزی که البته از طرف مسوولان بانک مرکزی تکذیب شد، انتشار خبری از حکم دیوان محاسبات کشور مبنی بر انفصال از خدمت محمود بهمنی به دلیل برداشت‌های صورت گرفته از حساب بانک‌ها در سال گذشته و نیز تغییراتی که در نرخ ارز در چند روز گذشته رخ داده و بحثتحریم‌های پیش رو، مجددا نگاه‌ها را به سمت بانک مرکزی معطوف کرد. رییس‌کل بانک مرکزی نیز که مدتی بود بر خلاف رویه پیشین، کمتر در رسانه‌ها حضور پیدا می‌کرد، برای واکنش به اخبار و اظهارات تازه بیش از پیش در مقام پاسخگویی ظاهر شده است.

سریال پرماجرای برداشت‌ها
در روزهای پایانی سال گذشته خبری ناگهانی پیرامون برداشت بانک مرکزی از حساب بانک‌های کشور در فضای کشور منتشر شد. در آن روزها گمانه‌زنی‌های مختلفی پیرامون علل این اقدام صورت گرفت، اما بانک مرکزی این برداشت‌ها را بابت مابه‌التفاوت ارز دریافتی عنوان کرد.
بانک مرکزی در این خصوص به مصوبه‌ای از هیات دولت استناد می‌کرد که طبق آن این بانک ملزم شده بود مابه‌التفاوت ارزی را که بانک‌ها با نرخ مرجع از بانک مرکزی دریافت کرده بودند و از سوی مسوولان بانک مرکزی گفته می‌شد با نرخ آزاد به فروش رسانده‌اند، به حساب خزانه بازگرداند.
با شروع بهمن‌ماه و نزدیک شدن به آخرین روزهای سال جاری نیز پس از گذشت یک سال، مجددا بحث‌ها در خصوص این اقدام بانک مرکزی بالا گرفته است. از سویی دیوان محاسبات اداری کشور حکمی را علنی کرده که به موجب آن رییس‌کل بانک مرکزی به دلیل آنچه «اقدام غیرقانونی برداشت از حساب بانک‌ها» گفته شده است، به مدت یک سال از سمت خود منفصل می‌شود و از سویی دیگر، محمود بهمنی که حمایت دولت را پشت سر خود می‌بیند، بر قانونی بودن این اقدام بانک مرکزی تاکید می‌کند.

تحقیق و تفحص ۵۰۰ تومان به دلار افزود
دیروز و در حاشیه جلسه هیات دولت نیز محمود بهمنی به برخی سوالات مطرح شده از سوی خبرنگاران در خصوص موضوعات تازه پاسخ داد. به گزارش خبرگزاری‌ها، رییس کل بانک مرکزی در خصوص تحقیق و تفحص از بانک مرکزی گفت: از تحقیق و تفحص از بانک مرکزی استقبال می‌کنیم چون به این امر اعتقاد داریم. وی با بیان اینکه عملکرد بانک مرکزی شفاف است و ما بهترین عملکرد را در این چهار الی پنج سال داشتیم، گفت: با توجه به هجمه دشمن علیه ایران و تحریم‌های صورت گرفته مطرح کردن موضوع تحقیق و تفحص در چنین شرایطی بی‌انصافی است. محمود بهمنی مطرح شدن موضوع تحقیق و تفحص از بانک مرکزی در مجلس را باعثایجاد نوساناتی در ارز دانست و افزود: ما دیدیم که این موضوع، حدود ۵۰۰ تومان قیمت ارز را بالا برد. وقتی می‌گویند باید از بانک مرکزی تحقیق و تفحص شود و رییس‌کل بانک مرکزی تخطی کرده این حتما اثر می‌گذارد، چون یک کلمه حرف رییس‌کل بانک مرکزی در آن طرف دنیا نرخ را ۵ درصد جابه‌جا می‌کند.

وی با بیان اینکه ما به تحقیق و تفحص احترام می‌گذاریم، ولی باید به پیامد مطرح شدن این گونه مسائل نیز توجه داشت، گفت: می‌توانستند کمیسیون‌های تخصصی مجلس بیایند و مسائل را ببینند، به نحوی که سر و صدایی نیز صورت نگیرد و در دنیا در شیپور ندمند که بانک مرکزی ایران تخلف کرده است، چرا که ما در حال حاضر در حد کافی در خارج از کشور مساله داریم. وی گفت: پشت تحقیق و تفحص پنجره‌ای است که ان شاءالله اگر باز شود یک جنگلی را خواهیم دید.

۱۵ سال قبل بازنشسته شده‌ام
بهمنی در مورد درخواست خبرنگاران در ارتباط با توضیح دادن هرچه بیشتر این موضوع گفت: خیلی از مسائل است که نمی‌شود گفت، البته ابهاماتی نیز وجود دارد که امیدواریم وقتی نهادهای نظارتی وارد قضیه می‌شوند به این مسائل توجه کنند. وی همچنین در مورد اخبار منتشر شده مبنی بر اینکه او تقاضای بازنشستگی از ریاست بانک مرکزی کرده با تکذیب این موضوع گفت: من حدود ۴۶ سال سابقه دارم و چهار سال آینده میزان سابقه کاری من به نیم قرن می‌رسد و در واقع من ۱۵ سال قبل بازنشسته شده‌ام و حکمی که اکنون از رییس‌جمهوری دارم ورای حکم بازنشستگی است. وی گفت: در شرایط کنونی کسی استعفا نمی‌دهد و ما سرباز امام زمان(عج) هستیم و اگر کسی در مورد عملکردش مشکلی وجود دارد آن را باید بردارند و مسائل مطرح شده در این ارتباط در مورد من درست نیست.

از حساب افراد متخلف برداشت کردیم
وی همچنین در مورد حکم دیوان محاسبات در ارتباط با وی مبنی بر انفصال از خدمت گفت: به ما می‌گویند تخلف صورت گرفته و جرمی که اعلام شده برداشت از حساب افراد خاطی است. وی افزود: ما به این افراد ارز داده بودیم که کالا وارد کنند؛ ولی کالا وارد نکردند و در بازار آزاد ارز را فروخته‌اند و ما در این ارتباط ۳۰ هزار میلیارد ریال از حساب کسانی که در این ارتباط تخطی کرده‌اند، برداشت کرده‌ایم و در واقع پول بیت‌المال را به خزانه بازگردانده‌ایم. بهمنی با بیان اینکه ما در واقع از حساب افراد متخلف برداشت کردیم و آن را به خزانه واریز کردیم، ادامه داد: گرفتن پول بیت‌المال هزینه دارد و من آن را قبول کردم و خوشحال هستم که این گونه شد و اگر مورد مواخذه قرار می‌گیریم در مورد این گونه اقدامات است.

۲ هزار میلیارد ریال برداشت‌ جدید خواهیم داشت
رییس کل بانک مرکزی با بیان اینکه باز هم قرار است که حدود ۲ هزار میلیارد ریال برداشت‌ داشته باشیم، گفت: دیوان محاسبات محترم است و مصوبات آن روی چشم ما قرار دارد و من فکر می‌کردم در طول ۴۵ الی ۴۶ سالی که مشغول به انجام کار هستم، تنها موردی که اگر در مورد آن تشویق ‌شوم برگشت ۳۲ هزار میلیارد ریال پول به بیت‌المال خواهد بود. من به دنبال بقیه پول‌ها برای بازگرداندن به خزانه بیت‌المال هستم.

وی با بیان اینکه شاید اطلاعات دیوان محاسبات از ما بیشتر باشد و آنها به ما بگویند پس بدهید ما پس می‌دهیم؛ ولی ما این پول‌ها را که برداشت کرده‌ایم به حساب شخصی خود واریز نکرده‌ایم، بلکه به خزانه واریز کرده‌ایم و پول بیت‌المال را بازگردانده‌ایم و اگر این پول‌ها برداشت نمی‌شد، در ارتباط با پرداخت حقوق نیز با مشکل روبه‌رو می‌شدیم بنابراین پول کارکنان را تامین کرده‌ایم.

بهمنی بار دیگر به موضوع تحقیق و تفحص از بانک مرکزی اشاره کرد و گفت: من فکر می‌کنم ۹۰ درصد از کسانی که به این موضوع رای داده‌اند، مسائل را نمی‌دانند. اینها مسائل امنیتی و مملکتی است و نمی‌توانم همه آنها را توضیح دهم؛ چرا که قانون می‌گوید بانک مرکزی نباید همه مسائل را توضیح دهد، زیرا این مسائل محرمانه است.

دلار زیر۲ هزار تومان می‌شد
رییس‌کل بانک مرکزی با بیان اینکه در کل دنیا مرسوم است که رییس بانک مرکزی در طول سال خیلی کم صحبت کند و حرف بزند برای اینکه روی حرفش حساب کنند، ادامه داد: اگر اجازه می‌دادند ما کار خود را انجام دهیم، ارز ما الان کمتر از ۲ هزار تومان بود و باید اجازه دهند بانک مرکزی کار خودش را انجام دهد. بنده ۲۰ تومان ۲۰ تومان تمهیدات به خرج می‌دهم و ارز را کاهش می‌دهم؛ اما ناگهان دو تا حادثه پیش می‌آید و قیمت ارز ۵۰۰ تومان افزایش می‌یابد و آنها هم وقتی اختلافات و نابسامانی‌ها اختلافات داخلی را می‌بینند، حتما قیمت را بالا می‌برند و ما با این کار، خواسته و ناخواسته در جهت اجرای خواست آنها حرکت می‌کنیم.

رییس کل بانک مرکزی با بیان اینکه مطرح شدن این گونه صحبت‌ها باعثایجاد نوسانات در قیمت ارز شد، گفت: آنها وقتی که این اختلافات داخلی را می‌بینند، طبیعی است که ارز را بالا می‌برند و ما در واقع با مطرح کردن این‌گونه اقدامات خواسته یا ناخواسته خواسته‌های آنها را اجرا می‌کنیم. وی تاکید کرد: من تلاش دارم تا آخر پول بیت‌المال را برگردانم.

۱۸ بهمن خبری نیست
محمود بهمنی در پاسخ به سوالی در مورد تحریمهای جدید علیه ایران در ۱۸ بهمن گفت: در ۱۸ بهمن خبری نیست آنها خودشان تعجب میکنند که چطور ۷۰۰ تن طلا به ایران وارد شده و اگر چهار سال پیش ما میگفتیم که ما چنین سیاستی را دنبال میکنیم، قطعا نمیگذاشتند که این اقدام صورت بگیرد و مشکل ایجاد میکردند. وی افزود: از طرف دیگر اکنون باید توجه داشته باشیم که کالاهای صادراتی ما به غیر از نفت خیلی بیشتر از سالهای قبل است.