به گزارش افکارنیوز به نقل از تابناک، بیش از یک سال است که شتاب افزایش قیمت ارز و طلا در کشور فزونی یافته است و تمام تلاشهای دولت و مجلس برای کاهش و کنترل قیمت آن تا کنون ناکام مانده است و همچنان روند صعودی خود را دارد. اما در این بین کسانی که بیشترین آسیب را از این وضع میبینند اقشار کم درامدی هستند که افزایش قیمت های طلا و ارز بر روی قدرت خرید آنها تاثیرمنفی داشته و در واقع آن را به شدت کاهش داد. بسیاری از کالا به تاثیر افزایش قیمت طلاو ارز روند صعودی به خود گرفتند در حالی که در آمد مردم ثابت مانده و تغییر نیافته است، مگر دلالان و سودجویان این عرصه.

کارشناسان نظرات مختلفی را درخصوص دلایل افزایش قیمت ارز و طلا عنوان کرده و می کنند، برخی از آنها اعتقاد دارند که این افزایش قیمت‌ها به دلیل افزایش رشد اقتصادی آمریکا و افزایش نرخ مالیات‌ها در اتحادیه اروپا است که موجب تقویت دلار شد. برخی افزایش نقدینگی حاصل از اجرای هدفندی یارانه ها و یا سوق پیداکردن نقدینگی از تولید، بازار مسکن و … به بازار طلا و ارز و سپس بالارفتن تقاضا که از آن به عنوان تقاضای کاذب یاد می شود را عامل برهم خوردن بازار طلا و ارز می دانند. از سوی دیگر برخی نیز معتقند ناتوانی دولت در کنترل و مدیریت بازار ارز و سکه سبب ساز این وضعت شد که البته این نگاه موجب شد تا عده‌ای انگشت اتهام را به دولت نشانه روند که دولت نیز خود در این التهاب بازار دخیل است.

جعفر قادری عضو کمیسیون برنامه و بوجه مجلس در مورد قیمت سکه و طلا و تغییرات گاه و بیگاه آن به خبرنگار «تابناک»، گفت: این موضوع بستگی به شرایط اقتصادی دولت دارد. اگر رشد نقدینگی بخواهد همچنان ادامه داشته باشد این نقدینگی به سمتی خواهد رفت تا مردم هر چه بیشتر بتوانند قدرت خرید خود را حفظ کنند. در شرایط کنونی ارز به بهترین ابزار برای حفظ قدرت خرید تبدیل شده است و بخش عمده ای از تقاضای موجود در بازار با هدف حفظ قدرت خرید به وجود امده است. اگر مشکل بازار پول و سرمایه و مشکلات تولید حل نشود و تولید نتواند نقدینگی را جذب کند این نقدینگی خود را در بازار ارز و سکه نشان خواهد داد و قیمت ها را بالا خواهد برد.

نماینده مردم شیراز راه حل را تزریق ارز و سکه به بازار ندانست و گفت: منابع محدود است و طبیعتا منابع محدود نمی تواند تقاضای موجود را پاسخ دهد. تزریق ارز به بازار باعثشد تا ارزی که باید در اختیار تولید قرار بگیرد به خانه های مردم برود. هیچ اقتصادی اینگونه منابع خود را تبدیل به ارز و سکه نمی کند و مردم سرمایه های خود را اینگونه در زیر فرش و درون صندوقچه ها نگه نمی دارند.

وی در مورد تاثیر افزایش قیمت ارز در تورم موجود و افزایش قیمت ها و اینکه چگونه دغدغه مردم برای خرید عید را می توان پاسخ داد، گفت: ذخیره سازی ارز و سکه سرمایه گذاری نیست. بازار ارز بر بازار کالا تاثیر گذار است و با توجه به وابستگی شدید تولید داخل به واردات مواد اولیه، با افزایش قیمت ارز قیمت تمام شده کالاها به شدت افزایش می یابد. بازار ارز باید به عنوان بازار هدف باشد و باید به هر نحو ممکن مدیریت شود تا نوسانات این بازار بر روی سایر بازارها اثر مخرب نداشته باشد.

قادری ادامه داد: این موضوع نیاز به زمان طولانی ندارد و می توان آن را در زمان کوتاهی حل کرد. کافی است که سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی احساس کنند که جهت گیری دولت به سمت حل مشکلات اقتصادی است و سیاستهایی که اتخاذ می شود سیاستهای درستی است. این موضوع بلافاصله اثر خود را بر بازار می گذارد و نقدینگی ها را به سمت تولید سوق خواهد داد.