به گزارش افکارنیوز به نقل از ایسنا، شرکت پتروشیمی "سامسونگ-توتال" کره جنوبی به دلیل متحمل شدن ضرر و زیان در سال گذشته، خرید نفت از ایران را مجددا از سر گرفت.

توقف واردات نفت از ایران سال گذشته ضرر هنگفت ۶.۵ میلیون دلاری را برای شرکت پتروشیمی سامسونگ - توتال به همره داشت و این شرکت را مجبور کرد که مجددا به واردات نفت از ایران بازگردد.

منابع آگاه گفتند: این قرارداد نمونه‌ای از بازگشت خریداران نفت ایران به رغم موانع موجود ناشی از تحریمها و تلاش‌های قدرت‌های غربی برای متوقف کردن فروش نفت ایران است.

پس از اختلالات موجود در صادرات نفت ایران در سال گذشته که شامل توقف انتقال محموله‌های نفتی ایران به مشتریانی نظیر ژاپن و کره جنوبی شد، واردکنندگان راه‌هایی را برای ادامه دادن به واردات نفت ایران بدون نقض تحریم‌ها پیدا کرده‌اند.

اما وزارت امور خارجه آمریکا در واکنش به بازگشت خریداران نفت ایران گفت: کره جنوبی هنوز با آمریکا در زمینه‌ ایران هم عقیده است.

جان فین سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: ما همچنان با دولت کره جنوبی در خصوص تحریم‌های آمریکا و همچنین اعمال فشار بر تهران در خصوص برنامه هسته‌ای در ارتباط هستیم.

این قرارداد احتمالا باعثخواهد شد که شرکت سامسونگ - توتال سالانه شش میلیون و ۷۰۰ هزار دلار در هزینه‌های خود صرفه جویی کند.

به گفته یک منبع آگاه دولتی در کره جنوبی، اگر به وضعیت مالی شرکت سامسونگ - توتال نگاهی بیندازید، این قرارداد به راحتی درک خواهد شد.

این شرکت یک سرمایه‌گذاری مشترک بین گروه سامسونگ کره جنوبی و شرکت نفتی توتال فرانسه است.

جان فین افزود: کره جنوبی واردات نفت خود از ایران را به شکل قابل ملاحظه‌ای کاهش داده و تغییر ماه به ماه خرید نفت از ایران امر غیرمعمولی نیست.

وی در این خصوص که آیا مقامات آمریکایی با دولت کره جنوبی از زمان اعلام قرار‌داد شرکت کره‌ای با ایران در هفته گذشته، گفتگو داشتند یا خیر چیزی نگفت.

واردات میعانات گازی در مذاکرات مقامات کره جنوبی و آمریکایی درباره کاهش واردات نفت ایران مطرح نبوده، اما در مورد گفت‌وگوهایی که قرار است در ماه مه برگزار شود، مشخص نیست که آیا میعانات گازی ایران نیز در آمار واردات نفت ایران قید خواهد شد یا اینکه به طور جداگانه مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

یک مقام کره‌ای گفت: طرف آمریکایی اگر متوجه افزایش واردات میعانات گازی ایران شود، ممکن است این مسئله را در گفت‌وگوهای آینده مطرح کند. در گفت‌وگوهای دسامبر گذشته با آمریکا ما صرفا درباره کاهش واردات نفت خام ایران صحبت کردیم و میعانات گازی ایران مورد مذاکره قرار نگرفت.

واشنگتن خریداران بزرگ نفت ایران را به مدت شش ماه از تحریم‌های مالی خود معاف کرده است.

جذابیت نفت ایران به دلیل قیمت ارزانتر باعثشده که شرکت سرمایه‌گذاری مشترک سامسونگ - توتال به دنبال راههایی برای دور زدن تحریمها باشد.

سامسونگ - توتال سال گذشته و پس از تحریم‌های آمریکا و اتحادیه اروپا علیه تهران، واردات نفت از ایران را متوقف کرد. همچنین شرکت توتال نیز خرید نفت ایران را برای تبعیت از تحریم‌های اتحادیه اروپا متوقف کرد.

اما جایگزین کردن نفت ایران به قمیت افزایش هزینه‌های شرکت سامسونگ - توتال و کاهش ۹۰ درصدی سود این شرکت در سه ماهه دوم سال گذشته تمام شد. این شرکت پس از اعمال تحریم‌ها علیه ایران، سراغ میعانات گازی استرالیا و روسیه که قیمت بالاتری دارند، رفت.

سامسونگ - توتال تا ژوئن سال گذشته، قرارداد سالانه‌ای برای خرید ماهانه حدود ۵۵۰ هزار بشکه از میعانات گازی کنگان داشت، اگرچه مشخص نیست که آیا این شرکت در نیمه اول سال ۲۰۱۲ میلادی مقدار قید شده در قرارداد را به طور کامل وارد کرده یا خیر. مقدار قید شده در قرارداد جدید هنوز مشخص نیست.

اگر سامسونگ - توتال خرید نفت از ایران را از سر بگیرد واردات نفت کره جنوبی از ایران به میزان ۱۰ هزار بشکه در روز افزایش خواهد یافت.

شرکت سامسونگ توتال واردات حدود ۳۰ هزار تن(۲۸۰ هزار بشکه) از میعانات گازی کنگان را که در ماه مارس به این شرکت در بندر دیسان تحویل خواهد شد، شروع کرده است.

میعانات گازی یک نوع نفت سبکه است که معمولا در واحدی که برای تولید بنزین سنگین و مواد پتروشیمی مورد استفاده قرار می گیرد، پالایش می‌شود.

میعانات گازی کنگان معمولا یک تا دو دلار در هر بشکه ارزان‌تر از رقبای خود شامل میعانات گازی استرالیا می‌شود. بدون احتساب تخفیف، تفاوت قیمت بین این دو به این معنی است که محموله کنگان برای تحویل ماه مارس چیزی در حدود ۲۸۰ تا ۵۶۰ هزار دلار کمتر از میعانات گازی استرالیا قیمت دارد.

اگر سامسونگ توتال محموله‌ای با این حجم را هر ماه برای یک سال از ایران خریداری کند رقمی درحدود شش میلیون و ۷۰۰ هزار دلار صرفه جویی خواهد کرد.

سود این شرکت در سه ماهه دوم سال ۲۰۱۲، پنج میلیون و ۱۶۰ هزار دلار نسبت به سال قبل کاهش یافته است.