" جنون " گاوی " عقلانیت " مسئولان را می‌طلبد
افکار گروه اقتصادی:

مصرف سالانه گوشت قرمز و سفید در کشور یک میلیون و دویست هزار تن است که ۳۰ درصد این مقدار متأسفانه از خارج از کشور تأمین می شود. این مسئله برای کشوری که توانایی های بالقوه ای در زمینه کشاورزی و دامپروری دارد(و تا قبل از دوران پهلوی همواره جزو صادر کنندگان گوشت بوده است) موضوع قابل توجهی است که خود جای بحثدارد اما مسئله دیگری که ورود گوشت به کشور درپی دارد، بحثسلامت گوشت‌‌‌‌‌‌های وارداتی و بیماری های مشترک بین انسان و دام است.

ماه گذشته خبری در خصوص مشاهده یک مورد ابتلا به جنون گاوی درکشور برزیل باعثقطع واردات گوشت از این کشور از سوی کشور ژاپن شد. همان زمان هم نمونه گیری و آزمایش از گوشت های برزیلی در کشور ما شروع شد ولی واردات آن قطع نشد و همچنان ادامه دارد و تا به حال هم خبری از نتایج آزمایشات دامپزشکی ارایه نشده است.

علی ایرانپور نماینده مردم مبارکه در مجلس شورای اسلامی در رابطه با آخرین وضعیت گوشت‌های مشکوک به آلودگی وارد شده به کشور گفت: هفته گذشته کمیسیون بهداشت و درمان در این خصوص از مسئولان سازمان دامپزشکی کشور برای ارائه توضیحات لازم دعوت کردند که در طی صحبت‌های انجام شده برخی از نگرانی‌ها مرتفع شد.

این نماینده مردم در مجلس نهم با تأکید بر اینکه کشور اکنون به خودکفایی کامل در زمینه تولید گوشت قرمز و سفید دست نیافته است تصریح کرد: خودکفایی کشور در زمینه تولید گوشت قرمز و سفید موجبات تضمین سلامت کشور را فراهم می‌کند و این در حالی است که عدم تأمین گوشت مصرفی کشور از داخل موجبات واردات گوشت‌های آلوده به کشور را سبب شده که سلامت افراد را نشانه رفته است.

از دیگر راهکارهای ارایه شده از سوی نمایندگان واردات دام زنده به جای گوشت منجمد است. هدایت‌الله میر‌مراد‌‌زهی عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس هم با بیان اینکه اگر دام‌ها به صورت زنده به کشور وارد شود و در داخل ذبح شود احتمال آلودگی آن کم‌تر خواهد بود گفت: واردات دام به صورت زنده و نگه‌داری در شرایط قرنطینه می‌تواند علاوه بر تضمین سلامت گوشت به ایجاد اشتغال نیز کمک شایانی کند.

شاید اجرای این طرح می تواند تا حدودی کنترل سلامت دام و گوشت وارداتی را در دست گیرد و موجبات رشد اقتصادی کشور را فراهم کند، برخلاف واردات گوشت که که موجبات خروج ارز از کشور را فراهم آورده است.

اما به نظر می رسد تا به اجماع رسیدن نظر نمایندگان تنها راهکاری که می توانست خیال مصرف کننده داخلی را راحت کند، ممنوعیت کامل واردات گوشت از برزیل است. مانند کشورهای آمریکا، ژاپن وافریقای جنوبی که علیرغم اینکه سازمان بهداشت جهانی آلودگی گوشتهای برزیلی تأیید نکرد واردات گوشت از برزیل را ممنوع کرده اند.