افکار، ۱۴۹۵ نفر برای خرید واحدهای سایت تهرانسر مسکن ویژه که با ظرفیت ۲۰۰۰ واحد در حال ساخت است، ثبتنام کرده بودند که هفته گذشته ۷۶۰ نفر از این ثبتنامکنندگان از سوی اداره راه و شهرسازی استان تهران مدارکشان تأیید شد و باید تا فردا - شنبه ۲۱ بهمنماه - قسط دوم خود را به مبلغ ۲۰۰ میلیون ریال واریز کنند.

اولین قسط متقاضیان مسکن ویژه تهران ۲۵ شهریور ماه واریز شده بود.

از میان ثبت‌نام‌کنندگان مسکن ویژه تهران ۷۳۵ نفر انصراف داده‌ یا نقص مدارک داشته‌ که به این ترتیب به عنوان کسانی که واجد شرایط برای دریافت مسکن ویژه تهران نیستند، ۲۰ میلیون تومان واریزی آنها به حسابشان برگرداننده شده است.

روند ساخت واحدهای سایت تهرانسر مسکن ویژه که از برنامه زمان‌بندی عقب بود با اولتیماتوم وزیر راه و شهرسازی سرعت گرفته است.

اما سایت آتی‌شهر مسکن ویژه تهران که اخیرا دو پیمانکار برای آن انتخاب شد، مرحله ساخت آغاز شده است و به گفته مدیر کل اداره راه و شهرسازی استان تهران در این سایت ۲۰۰۰ واحد ساخته می‌شود و در صورت وجود متقاضی تعداد واحدها بیشتر خواهد شد.

هنوز شرایط ثبت‌نام در سایت آتی‌شهر اعلام نشده است اما گویا تغییراتی با سایت تهرانسر خواهد داشت و احتمالا برای تسهیل در ثبت‌نام متقاضیان این پروژه وام در نظر گرفته شود.

طبق اعلام واحدی به زودی شرایط جدید برای ثبت‌نام در این سایت اعلام خواهد شد.

همچنین قیمت زمین مسکن ویژه که از سوی هیات کارشناسان در حال بررسی است، قرار است به زودی اعلام شود و به گفته مدیر کل اداره راه و شهرسازی استان تهران اگر قبل از پایان سال قیمت زمین مسکن ویژه مشخص شود، امتیازی برای این پروژه است چرا که اگر سال آینده افزایش قیمتی در مسکن داشته باشیم دیگر مسکن ویژه شامل این افزایش قیمت نمی‌شود.

برای رفع نگرانی از افزایش قیمت زمین، ثبت‌نام‌کنندگان پس از پرداخت قسط پنجم، مبلغ کامل زمین خود را پرداخت می‌کنند و پس از آن به مدت ۱۰ سال ماهانه اقساط خود را پرداخت خواهند کرد.

در حال حاضر پروژه مسکن ویژه استان تهران در دو منطقه تهرانسر و آتی‌شهر در حال ساخت است اما مناطق دیگری همچون پونک و حکیمیه نیز برای این پروژه درنظر گرفته شده که وزارت راه و شهرسازی در حال جانمایی زمین برای ساخت آن است.

در این میان آمار ثبت‌نام‌کنندگان در این پروژه نشانگر استقبال کمتر آن نسبت به پروژه مسکن مهر است که به گفته برخی کارشناسان دلایلی همچون کمبود پول نقد در دست مردم، کاهش توان اقتصادی و به عقیده عده‌ای بالا بودن مبلغ قسط هر دوره این پروژه عامل استقبال کمتر از این واحدها است.

بر این اساس دست‌اندرکاران معتقدند با توجه به پایین بودن استقبال مردم و خالی مانده ظرفیت‌های مسکن ویژه تهرانسر ادامه ساخت این پروژه در مناطق دیگر اقتصادی نیست و ابتدا باید واحدهای تهرانسر تکمیل و فروخته شود و سپس در صورت وجود متقاضی ساخت واحدهای جدید در مناطق دیگر همچون آتی‌شهر آغاز شود اما وزیر راه و شهرسازی چندی پیش اعلام کرد که هدف تنها فروش واحدهای مسکن ویژه نیست بلکه ساخت این واحدها کمکی به تقاضای مسکن در کلان‌شهر تهران است تا با کمبود واحدهای مسکونی مواجه نباشیم.

به گزارش ایسنا، شرط متأهل بودن، سکونت حداقل پنج سال در تهران، نگرفتن هیچگونه تسهیلات مسکن از دولت و اینکه از تاریخ اول فروردین ۸۴ هیچ معامله مسکنی از سوی متقاضی صورت نگرفته باشد، از شرایط اصلی ثبتنام مسکن ویژه است.