رضایی: بازیگران پشت صحنه بازار کنترل شوند
افکارنیوز

_ محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفت‌وگو با فارس که از وی درباره ارزیابیش از اجرای فاز دو هدفمندی یارانه‌ها و انتخاب روش پرداخت یارانه نقدی به عنوان مکانیزم جبرانی پرسید، اظهار داشت: قانون هدفمند‌سازی یارانه‌ها در حقیقت برای تعادلی کردن و شفافیت قیمت‌ها و جبران آثار آن بر خانوارها اجرا شد ولی نتوانست در بخش جبرانی اقدام موثری انجام دهد.

وی ادامه داد: از طرف دیگر باید درآمدهای حاصل از شفاف‌سازی به جای اینکه موجب تورم شود اشتغال و تولید را حل کند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه از هدفمند‌سازی یارانه‌ها تفسیر اشتباه شد، گفت: در حقیقت باید به قانون هدفمند کردن یارانه‌ها، هدفمندی قیمت‌ها می‌گفتند چراکه آزاد‌سازی قیمت‌ها خود یک هدف مهمی بود که موجب صرفه جویی شده است ولی یارانه ها بدون هدف به مردم داده شد.

وی با تبیین چگونگی اجرای صحیح هدفمندی یارانه‌ها، تصریح کرد: اینکه همه پول به مردم پرداخت شود و سپس محل مصرف آن مشخص نباشد پس هدفمندی کجاست؟ بنابراین درآمدهای حاصل از آزاد‌سازی قیمت‌ها ‌به‌طور هدفمند صرف نشد.

وی ادامه داد: در حقیقت این کار هدفمند‌سازی یارانه‌ها نبود، بلکه شفاف‌سازی قیمت‌ها بود لذا می‌توانست قیمت‌ها شفاف‌سازی و مبالغ حاصل از آن به اهداف معینی از جمله فعالیت های اشتغال تولید صرف می‌شد.

* طرفدار اصلاح روند هدفمندی یارانه‌ها هستم

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با تأکید بر اینکه توقف اجرای این قانون به مصلحت مردم نیست، تأکید کرد: هم‌اکنون قانون هدفمندی اجرا شده و نمی‌توان آن را متوقف کرد، اما می‌توان اصلاحاتی روی آن انجام داد و من نیز بیشتر طرفدار اصلاح این قانون هستم.

وی با اشاره به اینکه اصلاح به معنای توقف مراحل بعدی اجرای قانون نیست، بیان کرد: این قانون ضمن اینکه باید تداوم اجرا داشته باشد، پیشنهاد می‌کنم یارانه‌های تورمی را که به شکل فعلی پرداخت می‌شوند، تبدیل به یارانه‌های درآمدی کنیم.

* واریز یارانه به حساب خانوار و سرمایه‌گذاری در تولید

وی ادامه داد: یارانه‌های درآمدی یعنی اینکه پول به مردم پرداخت شود و به حساب آنها هم برود که خیال مردم از بابت این مبالغ راحت‌ باشد، اما با مکانیزمی، که اشتغال و تولید را هم حل نماید و در ضمن مبلغ اضافه‌‌ای که ناشی از سود یارانه هاست به همان حساب خانوار واریز شود.

رضایی با ذکر مثالی درباره این مکانیزم جدید، گفت: به عنوان مثال در سال‌های ابتدایی اجرای این قانون اگر ۴۵ هزار تومان یارانه عضو خانوار و همین مقدار هم از صندوق توسعه ملی به عنوان قرض الحسنه به حساب دوم همان خانوار در اشتغال و تولید واریز می شد و سود ناشی از آن با مبالغی به مردم داده می شد تا صرف هزینه های روزمره خود می کردند، حال که این کار صورت نگرفته می توان مرحله دوم و سوم یارانه ها به صورت یارانه های درآمدی باشد و مرحله اول هم داوطلبانه صورت گیرد با این حساب در مرحله دوم به هر فرد صد و ده هزار تومان می رسد.

رضایی تأکید کرد: اگر ۴۰ هزار میلیارد تومان یارانه سالانه و طی۳ سال یعنی ۱۲۰ هزار میلیارد تومان و همین مقدار از صندوق توسعه ملی به کسب و کارها و مزارع و کارخانجات و بنگاه های تولیدی سرازیر شود همانند باران بهشتی تمام دشت تولید را آبیاری خواهد کرد و اشتغال کاملا حل می شود ضمن آنکه ماهانه هم مردم از ناحیه سود یارانه ها مبالغی دریافت می کنند.

وی افزود: یعنی پس از ۳ سال هر خانوار ۴ نفره ۶ میلیون تومان پول پس انداز شده دارد و هر ماه هم ۴۵ هزار تومان دریافت می کند و فرزندانش هم بیکار نخواهند بود که اگر مرحله دوم را اجرا کنیم هر خانوار ۳ ساله بیش از ۱۰ میلیون تومان پس انداز و ماهیانه ۴۰۰ هزار تومان دریافتی او خواهد بود ضمن آنکه فرزندان بیکارشان هم سر کار می روند.

* پرداخت یارانه بدون هدف ایجاد اشتغال اشتباه است

وی با تأکید بر اینکه پرداخت یارانه بدون در نظر گرفتن مسئله اشتغال و تولید رضایت موقتی را به همراه دارد، افزود: در این شرایط اگر چه خانواده‌ها از دریافت یارانه اعلام رضایت می‌کنند اما بیکاری فرزندشان گلایه‌مندند.

* بازیگران پشت صحنه بازار باید کنترل شوند

وی همچنین درباره مسائل اخیر ارزی و نوسانات به‌وجود آمده در بازار، تصریح کرد: اقتصاد در حقیقت محصول یک سری نیروهای پشت صحنه بازار است.

رضایی گفت: اگر بتوانیم این نیروهای پشت صحنه که تعیین کننده قیمت ارز هستند را کنترل کرده و بر آنها اثر بگذاریم، قطعا می‌توانیم از نوسانات نیز جلوگیری کنیم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه قیمت ارز میان دو بازار اسمی و حقیقی تعیین می‌شود، توضیح داد: بازار اسمی یعنی از طریق مدیریت ذخائر عرضه و تقاضای ارز کنترل می شود اگر ارز اضافی در بازار عرضه شود در این صورت قیمت های ارز کاهش پیدا خواهد کرد و اگر عرضه ارز کم شود قیمت ارز بالا می رود.

وی ادامه داد: کشور ایران همانند کشور چین نیست که بیش از ۳ هزار میلیارد دلار ذخایر ارزی داشته باشد، بلکه ذخائر ارزی محدودیت دارد لذا باید به بازار حقیقی توجه کرد که تحت تاثیر تورم قرار نگیرد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به تورم کالاهای داخلی، افزود: زمانی که کشور ذخایر ارزی کم دارد، باید دید آن دسته از نیروهای حقیقی را چگونه می شود هدایت کرد.

رضایی گفت: نیروهای حقیقی یعنی نسبت تورم کالاهای داخلی و خارجی، اگر شما تورم‌تان روی سه درصد همانند کشورهای دیگر دنیا باشد، نیروهای حقیقی تاثیر چندانی در قیمت ارز ندارند، اما اگر تورم ایران نسبت به تورم خارجی بالاتر باشد نیروهای حقیقی(تورم) به قیمت‌ها فشار می‌آورد؛ و به صورت مستمر قیمت ارز را بالا می برد.

رضایی در عین حال گفت: در صورت وجود ذخایر بالای ارزی تورم هر چه بالاتر رود بی‌تأثیر خواهد بود چراکه مرتبا از طریق پمپاژ ذخایر به بازار و رفع تشنگی آن قیمت‌ها را می‌توان کاهش داد.

*بدهی چهل هزار میلیارد تومانی دولت به پیمانکاران

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه اگر ذخایر ارزی محدود باشد مشکلاتی به وجود می‌آید، خاطرنشان کرد: در صورت کنترل نرخ تورم، مدیریت نرخ ارز آسان خواهد شد.

وی درباره چگونگی کاهش نرخ تورم گفت: دو مشکل در حوزه کاهش تورم در اقتصاد کشور ما وجود دارد که یکی از آنها پایین بودن کشش ارزی و تولید و دیگری چاپ پول به طور مداوم توسط دولت است.

رضایی با انتقاد از اینکه دولت نقدینگی را نباید افزایش دهد، گفت: دولت چهل هزار میلیارد تومان به پیمانکاران بدهکار است که نتیجه آن عدم پرداخت معوقات توسط این پیمانکاران به بانک‌ها است.

وی در ادامه سخنان خود، ادامه داد: این موضوع باعثایجاد معوقه در باز پرداخت مبالغ بانک‌ها می‌شود.

وی با اعلام اینکه ۷۰ هزار میلیارد تومان معوقه بانکی در کشور وجود دارد، گفت: مشتریان و پیمانکاران به دلیل عدم دریافت مطالبات خود از دولت موجب ایجاد معوقات بانکی شده و بانک نیز به دلیل کمبود پول از بانک مرکزی مبالغ زیادی پول گرفته اند.

رضایی ادامه داد: دولت پول پیمانکاران را نمی‌پردازد، پیمانکاران پول بانک‌ها را و بانک‌ها هم به ناچار به خاطر اینکه از بین نروند از بانک مرکزی وام دریافت می‌کنند و نقدینگی در کشور را افزایش داده‌اند.

وی گفت: مبالغی که بانک‌ها از بانک مرکزی وام می‌گیرند همانند طوفان و سیلی است که قیمت‌ها را افزایش می‌دهد.

وی با بیان اینکه دولت باید رفتار خود را تنظیم کند، گفت: مسئله تولید باید در کشور حل شود؛ اگر تولید و رفتار دولت تنظیم شوند گرانی‌ها کنترل خواهند شد که نهایتا در صورت کاهش ذخایر ارزی باز هم احساس خطر نخواهیم کرد.

وی ادامه داد: چون تورم داخلی نسبت به تورم خارجی فاصله کمی داشته، خود بخود اثرات کاهش ذخایر ارزی را خنثی میکند.