۱۰۰میلیارد تومان دلار ایرانی زیر چرخ‌های لوکس‌ترین خودروهای جهان
افکارنیوز _ گروه اقتصادی:

با گران تر شدن دلار، تغییرات قیمت کالاها از چشم تیز رسانه ها در امان نماند. گران شدن ارز و دلار برروی تمام کالاها تاثیر گذاشت و در این بین بودند کالاهایی که گفته می شد که با ارز مرجع وارد می شوند و با ارز آزاد فروخته می شوند. خودروی های لوکس یکی از مواردی بود که ادعا می شد از ارز مرجع بهره می برند؛ ارزی که باید به دارو و کالاهای اساسی می رسید. این ادعا تا جایی پیش رفت که موجب دلخوری وزیر سابق بهداشت، دکتر وحید دستجردی شد؛ تنها وزیر زنی که عمر وزارتش تا آخر دولت دهم نیز نکشید.

به گزارش افکارنیوز، واردات لوکس ها در سال های اخیر رونق خاصی گرفته است؛ از لوکس های ۲۰هزار دلاری تا لوکس های ۲۰۰هزار دلاری؛ لوکس هایی که با قیمت چندصد میلیونی دلاری خود کار و کاسبی واردکننده هایشان را حسابی سکه کرده اند. در آن سو نیز هستند کسانی که حتی در این شرایط گرانی خودروهای صدمیلیون تومانی بخرند و از آن اسفاده کنند. اما در ۱۰ماهه نخست چقدر ارز از کشور خارج شد تا این تکه آهن های لوکس و شیک زیر پای ثروتمندان ایرانی بنشیند؟

در حالیکه دعوا در داخل کشور بر سر واردات پورشه و مازراتی با ارز دولتی داغ بود که در آن سوی جهان نیز صهیونیست ها بر سر واردات این لوکس ها به ایران دعوا داشتند؛ چرا که صهیونیست ها می گویند قطع واردات این لوکس ها به کشور، اقتصاد ایران را فلج می کند! از سویی دیگر نیز این خودروساز های بزرگ بازار گرمی در ایران برای خود دست و پا کرده بودند و اگر تحریم ها نبود، ایران گرمترین بازار خودروی خاورمیانه برای آنها می شد.

فصل پاییزی لوکس ها در بهار سال
با آغاز فصل بهار، نرخ دلار در بازار در همان حدود ۱۹۰۰تومان نوسان می کرد اما با این وجود در آمار گمرک، مربوط به بخش واردات خودرو، همان ارز ۱۲۲۶ تومانی ثبت می شد؛ روندی که تا همین چندی پیش نیز ادامه داشت. با آغاز بهار ۹۱، قیمت دلار از ۱۹۰۰ تومان آغاز شد و با روندی کاهشی به ۱۶۰۰تومان نیز رسید.

طبق آمار گمرک در بهار ۹۱، روی هم رفته بیش از ۱۷۵ میلیون دلار برای واردات خودرو به کشور هزینه شد. این میزان برای واردات ۸۳۰۰ دستگاه خودرو خرج شد که ۶۵دستگاه آنها جزء خودروهای لوکس نه تنها در ایران بلکه در کل جهان به شمار می روند. در آمار گمرک، برای تمام این خودروها ارز ۱۲۲۶ تومانی ثبت شده است. در بهار ۹۱ برای رسیدن این خودروها به ایران با احتساب دلار گمرک یعنی ۱۲۲۶ تومان، ۱۰میلیارد و ۱۳۶ میلیون تومان(حدود ۸میلیون و ۳۰۰هزار دلار) ارز از کشور خارج شد. حال از بین ۸۳۰۰دستگاه خودروی وارد شده در بهار ۹۱، تنها ۶۵ دستگاه خودروی لوکس به کشور وارد شد. بر روی آین خودروها که بیش از صدهزار دلار قیمت دارند، مارک پورشه، مرسدس و مازراتی حک شده بود. به گزارش افکار نیوز، دلار که بهار ۹۱ را با ۱۹۰۰تومان آغاز کرده بود با روند کاهشی توانسته بود خود را به ۱۶۰۰تومان برساند. بنابر این با در نظر گرفتن میانگین ۱۷۵۰تومانی دلار در بهار ۹۱، رانتی معادل ۴میلیارد و ۳۴۹میلیون تومان نصیب واردکنندگان خودرو شد.

در بین برندهای لوکس واردشده در بهار مرسدس بنز آلمانی پرچمدار گروه لوکس ها از نشر تعداد شد. در بهار، ۲۶دستگاه مرسدس بنز، ۱۷دستگاه مازراتی و ۲۲دستگاه پورشه از خارج از کشور به گمرک ایران رسیدند. با اینکه مرسدس بنز آلمانی پرچمدار گروه از لحاظ تعداد خودروهای وراداتی به کشور بود، اما واردکنندگان پورشه بیشترین ارز را از کشور در بهار خارج کردند. واردکنندگان پورشه المانی برای اینکه این غول آلمانی به خیابان ها و دست ثروتمندان ایرانی برسد، حدود ۳میلیون دلار ارز از کشور خارج کردند.

از سوی دیگر در رقابت تنگاتنگ مرسدس و پورشه، غول ایتالیایی که از رسیدن به ایران خوشحال بود، توانست در بهار ۲میلیون و ۳۰۰هزار دلار از جیب ایرانی ها به جیب حساب صاحبان ایتالیایی خود واریز کند.

در بهار ۹۱، یک پورشه پانامرای توربو ی ۱۷۷ هزار دلاری گران ترین خودروی وارداتی به کشور شناخته شد. قیمت تمام شده این خودرو برای وارد کننده اش تنها ۴۹۹میلیون تومان تمام شد! در حال حاضر این خودرو با بیش از ۱میلیارد تومان مبادله می شود.

تابستان و رونق آهن های لوکس
با آغاز شروع تابستان و تیرماه واردات خودرو رونق خاصی گرفت. در تیرماه طبق آمار گمرک، ۳۷۱۲ دستگاه خودرو به کشور وارد شد. واردکنندگان خودرو برای واردات این میزان خودرو ۸۲.۷ میلیون دلار هزینه کردند که این میزان دلار با قیمت ۱۲۲۶ تومانی در گمرک ثبت شده است. با شروع تیرماه، قیمت دلار در بازار آزاد به طور میانگین، ۱۹۳۰ تومان بود؛ در حقیقت واردکنندگان خودرو بنابر آمار گمرک، حدود ۵میلیارد و ۸۰۰میلیون تومان رانت کسب کردند.

از بین ۳۷۱۲ دستگاه خودروی وارد شده، ۶۹دستگاه خودروی لوکس دیده می شد. این ۶۹دستگاه، حدود ۹میلیون دلار ارز از کشور خارج کردند که گمرک در آمار خود این میزان را معادل ۱۰میلیارد و ۷۱۶ میلیون تومان ذکر کرده است. در بین وارداتی های تیرماه، مرسدس بنز هم از لحاظ تعداد و هم از نظر ارز رتبه دار گروه لوکس ها شد. برای واردات ۴۶ دستگاه مرسدس بنز در تیرماه ۵میلیون و ۱۷۰ هزار دلار ارز هزینه شد.

با آغاز ماه دوم تابستان، مرداد، آمار گمرک حاکی از واردات ۳۷۲۳ دستگاه سواری به ارزش ۸۲ میلیون دلار به ایران بود. تعداد لوکس هایی که در مرداد ماه به ایران رسیدند ۶۲دستگاه بود که در بین آنها پس از ۵ماه، پورشه توانست از مرسدس پیشی بگیرد و در مقام اول لوکس ها بایستد. در این ماه ۳۳دستگاه پورشه به ارزش ۵میلیون دلار وارد کشور شد که با در نظر داشتن ارز مرجع می توان گفت که واردکنندگان پورشه، ۶میلیارد و ۱۶۹ میلیون تومان نصیب این عول آلمانی کردند. برای واردات ۶۲دستگاه لوکس برای ثروتمندان ایرانی، ۹میلیون و ۴۱۲هزار دلار ارز خرج شد که با در نظر داشتن میانگین ۲هزار تومانی دلار، ۷میلیارد و ۲۸۵هزار تومان رانت به جیب واردکنندگان واریز شد.


در شهریورماه ۵۳ خودروی لوکس مهمان خیابان های ایران شدند. در این ماه نیز از بین خودروهای وارد شده، پورشه سردمدار لوکس ها و فهرست گران قیمت ها بود. در آخرین ماه تابستان برای رسیدن پای ۲۶دستگاه پورشه، در کنار ۱۰دستگاه مازراتی ایتالیایی و ۱۷مرسدس بنز آلمانی، ۷میلیون و ۵۵۰هزار دلار ارز از جیب واردکنندگان خرج شد؛ واردکنندگانی که گفته می شود از ارز مرجع برای واردات بهره برده اند. دلار آزاد در این فصل گرم سال از ۲۱۰۰آغاز شد و در آخر ماه به ۲۵۰۰تومان رسید که با در نظر داشتن میانگین ۲۳۰۰تومانی واردکنندگان این لوکس ها ۸میلیارد و ۱۰۰هزار تومان رانت به دست آوردند.

طوفان دلار در کنار بهار سرسبز واردات لوکس ها!
براساس آمار گمرک در مهرماه ۳۹۰۰ دستگاه خودرو به کشور وارد شد که ۳۸دستگاه را لوکس های گران قیمت به خود اختصاص دادند. ۶ دستگاه پورشه و ۶ دستگاه مرسدس بنز و یک دستگاه مازاراتی در مهرماه به خیابان های ایران رسیدند تا به دست ثروتمندان خود برسند.

در مهر ماه که رتبه داری پورشه همچنان ادامه دار بود، ۴میلیون دلار برای واردات پورشه و ۵میلیون و ۵۸۰هزار دلار برای کل لوکس ها خرج شد. طوفان پاییزی دلار و رسیدن آن به قیمت ۳۶۰۰تومان، رانت واردکنندگان این چهارچرخ های لوکس را به ۱۰میلیارد و ۱۷۷میلیون تومان رساند.


قابل ذکر است که با احتساب آمار مهر ماه تعداد پورشه وارداتی به کشور به ۲۷۷ دستگاه می رسد که ۱۴۴ دستگاه آن بیش از ۱۰۰ هزار دلار قیمت داشته اند، ارزان ترین پورشه وارداتی یک دستگاه کاین مدل ۲۰۱۲ با موتور ۳۶۰۰ سی سی بوده است که در مردادماه با قیمت ۵۶ هزار دلار در گمرک به ثبت رسیده است و گرانترین پورشه وارداتی هم یک دستگاه پانامرای توربو هشت سیلندر بوده که در مهر ماه از طریق بندر لنگه و با قیمتی معادل ۲۱۰ هزار دلار به کشور وارد شده است.

در دومین ماه پاییزی آمار گمرک حاکی از واردات ۳۲ دستگاه مرسدس بنز، ۳۴دستگاه پورشه و ۳۸ دستگاه مازاراتی به ارزش ۱۴میلیون دلار و ۷۲۷هزار تومان بود. در این ماه با وجود بیشتر بودن تعداد پورشه های وارد شده، دلاری که برای واردات مرسدس بنز، رقیب آلمانی پورشه خرج شد بیش از سایر لوکس ها بوده است. در این ماه حدود ۵میلیون و ۱۰۰هزار دلار برای واردات مرسدس آلمانی خرج شد.

در آذر ماه مرسدس بنز گوی رقابت از پورشه را ربود و بعد از چندین ماه، با واردات ۱۴۳ دستگاهی خود به ایران اولین آذر شد. در این ماه ۱۲میلیون و ۸۰۰هزار دلار برای واردات ۴۳ دستگاه مرسدس بنز، ۲دستگاه مازراتی و ۳۴دستگاه پورشه از کشور خارج شد. گمرک مدعیست که که این ارز معادل ۲۲میلیارد و ۳۲۰میلیون تومان بوده است.
گرانترین خودروی وارداتی ثبت شده در سال جاری نیز در آذرماه به کشور وارد شد. یک دستگاه مرسدس بنز ۳۲۰ هزار دلاری تا به حال گران ترین خودروی وارداتی سال شده است.

طبق آمار گمرک از جمع ۱۸۳ دستگاه خودروی گران قیمت وارداتی در آذر و ابان ۱۵۰ دستگاه با ارز ۱۲۲۶ تومانی و ۳۳ دستگاه با ارز مبادلاتی حدود ۲۴۵۰ تا ۲۴۶۰ تومانی به کشور وارد شده اند.

آغاز زمستان برابر شد با رقابت سرسخت مازراتی و پورشه؛ چرا که در این ماه از هر دو غول آلمانی تنها ۱۴دستگاه وارد شد. با وجود برابری در تعداد، واردکنندگان برای واردات پورشه ارز بیشتری خرج کردند. در اولین ماه زمستان، ۴میلیون و ۸۸۰هزار دلار برای واردات لوکس های سواری هزینه شد. ارزش وارداتی این خودروها طبق آمار گمرک، ۱۳میلیارد تومان بوده است.



درکل، در ۱۰ماهه نخست سال جاری، پورشه با واردات ۲۲۷دستگاهی به ایران، بیشترین ارز را از ایران خارج کرده است. برای واردات ۲۲۷دستگاه پورشه، ارزی حدود ۳۱میلیون و ۷۷۰هزار دلار از جیب واردکنندگان ایرانی به فروشندگان این لوکس پرطرفدار واریز شد. همچنین مرسدس بنز با ۲۰۸دستگاه و مازراتی ۷۵ دستگاه خودرو، در جایگاه های بعدی این رده بندی قرار دارند.