به گزارش افکارنیوز، تسنیم نوشت: هرساله با نزدیک شدن به ایام پایانی سال نمایشگاههایی تحت عنوان بهاره به عرضه مستقیم کالا می پردازند تا به دنبال آن ضمن ایجاد رابطهای مستقیم میان تولیدکننده و خریدار، هزینه خرید کالاهای اساسی را برای مردم کاهش دهند. هزینه هایی که این روزها در تمام اقلام مصرفی هر روز افزایش یافته و خانوادهها را با مشکلات متعددی روبه رو ساخته است.

به نظر می‌رسد برگزاری این‌گونه نمایشگاه‌ها گرچه تا حدودی می تواند بخشی از افزایش قیمت‌ها را در سطح بازار مهار و نیاز مردم را برطرف کند اما مشاهدات عینی حکایت ازعدم‌توانایی نمایشگاه‌ها در تأمین رضایت حداکثری مشتریان دارد و عرضه کالا با کیفیت پایین یا قیمت‌هایی که بعضاً با بازار تفاوت چندانی ندارد نتوانسته اهداف مسئولان را در تأمین نیاز اقشار مختلف جامعه محقق کند.

با این وجود گویا عرضه کالا با وعده ارزان‌فروشی در نمایشگاه‌های بهاره با مشکلاتی مواجه می باشد که ناتوانی فروشندگان در کاهش قیمت‌ها و عرضه کالا با تخفیف‌های ۱۰ تا ۲۵ درصدی مهم‌ترین آنها به شمار می‌آید. به همین منظور و برای کسب اطلاع از میزان رضایت مردم از نمایشگاه بهاره‌ای که این روزها در مصلی تهران برگزارمی‌شود سری به آنجا زده و نظرات مردم را جویا می‌شویم.

خریداری که انگارحرف دلش باز شده بود در پاسخ به پرسش ما ضمن گلایه ازاینکه اینجا عرضه مستقیمی وجود ندارد، گفت: اگر قیمت‌های تعیین شده ۴۰ درصد زیر قیمت بازار بود می‌توانستیم کاهش قیمت‌ها را ملموس‌تر ببینیم.

این فرد ضمن بیان اینکه حدود چندباری است که غرفه‌ها را بالا و پایین کرده اما نتوانستم کالای مورد نیاز خود را با قیمت مناسبی تهیه کنم، افزود: ای کاش تخفیفات بالای ۲۰ درصد بود تا به دنبال آن امکان خرید نیازمندی‌هایمان به وجود می آمد.

*کالاهای بی‌کیفیت و اعمال شاقه برای خرید

هرچه به ایام عید نزدیک‌تر می‌شویم بازار خرید و فروش آجیل و خشکبار اهمیت و هم راستای آن رشد چند برابری قیمت‌ها را تجربه می‌کند و حتی در برخی از محصولات از جمله پسته به مرز ۷۰ هزار تومان نیز رسیده است. البته با وجود آنکه فروشندگان این محصولات خشکسالی و برخی آفات را دلیل اصلی گرانی آجیل و خشکبار عنوان می‌کنند اما این روند صعودی قیمت‌ها باعثشد تا در نهایت ستاد تنظیم بازارعرضه این محصول را با توافقات به عمل آمده با اتحادیه خشکبار با قیمت ۳۰ هزار تومانی انجام دهد.

علی‌رغم صحبت‌های مسئولان در نمایشگاه‌های عرضه مستقیم کالا، مشتریان خریدار آجیل با دستانی خالی از نمایشگاه بیرون می روند.
خانم کارمندی که با فرزندان خود برای خرید اقلام مصرفی خانواده به نمایشگاه بهاره مصلی آمده در حالی که از کیفیت پائین کالاهای نمایشگاه گله مند بود در پاسخ به خبرنگار تسنیم، می‌گوید: امسال برای نخستین بار است که به نمایشگاه بهاره آمده‌ام ولی علی‌رغم صحبت‌ها، کیفیت کالا‌ها و اجناسی که به فروش می‌رود پائین است و یا حتی اختلاف چندانی با بازار ندارد.

وی افزود: هم‌اکنون در تره‌بار محل سکونت ما تخمه مشهدی کیلویی ۱۸ هزار تومان عرضه می‌شود اما غرفه‌های نمایشگاه آن را کیلویی ۱۹ هزار تومان قیمت گذاری کرده‌اند که من با دیدن این قیمت‌ها واقعاً تعجب کردم به نظرم اصلاً ارزش نداشت برای خرید آجیل این همه ترافیک خیابان‌ها را تحمل و به اینجا می آمدم.
وی ضمن تأکید بر اینکه در آجیل و خشکبار برخلاف گفته‌های مسئولین کاهش قیمتی را مشاهده نکرده‌ام، گفت: در شوینده‌ها نیز شرکت‌های صاحب نامی که محصولات آنها را استفاده می کردم در این نمایشگاه حضور ندارند به نحوی که در بخش شوینده‌ها هم نتوانسته ام خریدی انجام دهم.

*قیمت های مصوب عادلانه نیست

یکی ازغرفه داران نمایشگاه بهاره مصلی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم، می‌گوید: روزانه ۳۵۶ هزار تومان بابت اجاره هر غرفه پرداخت می کنم در حالی که اگر مسئولین با تدابیری حق اجاره کمتری را از ما می گرفتند خود بنده تخفیفات بیشتری را برای مشتریان در نظر می گرفتم اما باید بگویم بیش از ۱۰ درصد نمی توانم تخفیف دهم.

این فروشنده برنج ضمن اشاره به اینکه از میزان فروش محصولات خود در نمایشگاه راضی نبوده و فقط برای کسب مشتری غرفه‌ای را اجاره و انواع برنج خود را به فروش می‌رساند، افزود: البته قیمت‌های مصوب ستاد تنظیم بازار هم خیلی کمتر از قیمت تمام شده محصولات ما است به طوری نمی توان بگویم سود مناسبی را در این چند روز به دست آورده ام یا خیر.

وی در ادامه اضافه کرد: من خودم مغازه‌ای در بازار دارم اما به واسطه آنکه مشتریان اندکی دارم گفتم شاید با حضور در این نمایشگاه محصولات خود را بهتر بفروش برسانم.

وی ضمن گلایه از اینکه برخلاف وعده مسئولین عرضه مستقیمی در نمایشگاه صورت نگرفت و اکثر غرفه داران با واسطه اجناس را از تولید کنندگان خریداری و به نمایشگاه می آورند، افزود: هم اکنون مسئولین ازعرضه برنج درجه یک با قیمت ۲۵۰۰ تومانی سخن می گویند در حالی که این برنج نوعی از برنج دزفولی بوده و در جایگاه درجه سه قرار دارد.

وی با تاکید بر اینکه حتی برخی از غرفه ها با ترکیب برنج شیرازی و برنج تایلندی آن را تحت عنوان برنج صد در صد ایرانی به خریداران ارائه می کنند، گفت: من تذکرات لازم را به غرفه داران دادم اما هنوز تغییر خاصی نکرده و آنها به اقدامات خود ادامه می‌دهند.

این فروشنده با اشاره به اینکه هم اکنون برای نشاء کاری روزی ۴۵ هزار تومان به کارگران باید بدهم، گفت: بنده خودم چندین بار به قیمت‌های مصوب اعتراض کردم اما آنها گفتند اگر اینجا می خواهید برنج بفروشید باید به نرخ تعیین شده بفذروشید در غیر این صورت امکان فروش محصولات خود را در نمایشگاه نخواهید داشت.

*فرشندگان: " بخرید وگرنه گران تر می شود "

فرد دیگری که از افزایش چند برابری قیمت ها در سطح نمایشگاه ناراضی هست می گوید: حتی تعدادی از غرفه‌ها گفته‌اند اگر نخرید گران‌تر هم می شود چرا که ما از ذخیره‌های چندماه گذشته خود این محصولات را آورده و اگر بخواهیم از محل ذخیره‌های جدید که با قیمت های متفاوتی است این اقلام را وارد بازار کنیم بطور حتم افزایش قیمت‌ها بیش از حال حاضر خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه دومین باری است که به این نمایشگاه آمدام، گفت: به دنبال خرید گوشت و مرغ هستم اما صادقانه بگویم از خرید مرغ‌های وارداتی و گوشت‌های وارداتی ترس داشته و حاضر به خرید آنها نیستم. حالا می خواهم ببینم چه میزان عیدی به ما تعلق می گیرد تا بتوانم در دوره های بعدی نمایشگاه که از ۶ اسفند ماه اعلام کرده‌اند، مرغ و گوشت تازه برای عید خریداری کنم.

فرد دیگری با شنیدن صدای گفت‌وگوی ما با گلایه از گرانی‌های این روزهای اقلام در شهر، گفت: من چاره ای ندارم که گوشت و مرغ یخی بخرم زیرا نمی‌خواهم جلوی فرزندانم خجالت زده باشم اما از مسئولان عاجزانه خواهشمندم این بازار گرانی را ساماندهی کنند چرا که بنده بدون همسر زندگی چهار فرزند خود را به سختی می گذرانم که با این اوضاع فکر می‌کنم دیگر حتی از عهده تأمین مواد غذایی فرزندانم هم برنیایم.

*پول اجاره نگیرند تا تخفیف بدهیم

فروشنده محصولات شوینده نیز با اشاره به اینکه اگر غرفه ها را مجانی در اختیار عرضه کنندگان محصولات غذایی قرار دهند تخفیفات بیشتری را برای مشتریان درنظر می‌گرفتند، افزود: کرایه یک غرفه کوچک در نمایشگاه برای من روزی ۱۵۰ هزار تومان هزینه برداشته است که در نهایت باید حدود یک میلیون و خرده‌ای هزینه غرفه بدهند که این امر در عرضه محصولات ما تأثیر ویژه‌ای را گذاشته است.

البته وی با تاکید بر اینکه قیمت‌های تمام غرفه ها را ستاد تنظیم بازار تایید کرده و ما امکان تغییر آنها را نداریم، گفت: بسیاری از مواد تولیدی چند ماه پیش را به این نمایشگاه اورده ایم که با ضرر چندانی روبرو نشویم به نحوی که در تولید جدید محصولات خود را به هیچ عنوان نمی توانیم با این میزان قیمت به فروشندگان عرضه نماییم.

*خبری از برنج ۲۵۰۰ تومانی ایرانی نیست

خریدار دیگری در حال گفتگو با فروشنده محصولات پروتئنی با اشاره به اینکه در حال حاضر گوشت گوساله در قزل قلعه ۱۸ هزار و ۵۰۰ تومان بوده و چرا شما۲۰ هزار و ۵۰۰ تومان قیمت‌گذاری کرده اید در پاسخ به خبرنگار تسنیم، گفت: به هیچ عنوان گوشت تازه ازاینجا نمی خرم فقط آمده‌ام تخم مرغ بخرم که تا حدودی قیمتش با تره بار نزدیک منزلمان ارزانتر است.

وی با تاکید بر اینکه حقوق مصرف کنندگان در قیمت گذاری جدید لحاظ نشده است، افزود: قیمت ها تغییر چندانی با بازار ندارد حتی در برنج وعده‌های مسئولین در عرضه کیلویی ۲۵۰۰ تومان نیز محقق نشده است زیرا برنج درجه یک ۵۹۰۰ و فقط برنج های بی کیفیت را ۲۵۰۰ عرضه می کنند.

این فرد با اشاره به این مطلب که باید همه ساله دولت برنامه ریزی های مناسبی را برای مدیریت عرضه و تقاضای مواد غذایی در سطح بازار اعمال کند، تصریح کرد: مگر دولتیان نمی دانند که هرساله با نزدیک شدن به ایام نوروز نیاز بازار افزایش پیدا می کند چرا بجای پیش بینی فقط با واردات محصول از کشورهای دیگر می خواهند نیاز بازار را تامین کنند.