به زودی برابری تولید بنزین با مصرف
افکار -

علیرضا ضیغمی با اشاره به این‌که در ابتدای امسال تولید بنزین ۴۵ میلیون لیتر در روز بود، گفت: طبق برنامه باید این رقم تا پایان امسال به ۶۰ میلیون و در سال آینده به ۷۰ میلیون لیتر در روز افزایش یابد.

به گفته معاون وزیر نفت با راه‌اندازی طرح‌های پالایشگاه‌های آبادان، بندر‌عباس، اصفهان و تبریز در سال ۹۲ تولید بنزین کشور به ۷۰ میلیون لیتر خواهد رسید.

وی با اشاره به این‌که واحد RFCC این پالایشگاه بزرگ‌ترین برج تقطیری در ایران و منطقه است، ادامه داد: براین اساس با راه‌اندازی واحد RFCC و RCD پالایشگاه امام خمینی شازند اراک این وعده محقق می‌شود.

معاون وزیر نفت با یاد‌آوری این موضوع که طرح توسعه‌ای پالایشگاه امام خمینی شازند اراک یکی از مطالبات مقام معظم رهبری مبنی بر اصلاح الگوی مصرف است، گفت: با بهره‌برداری از آخرین واحد بنزین‌سازی این پالایشگاه تولید بنزین پالایشگاه امام خمینی از ۴.۵ میلیون لیتر در روز به ۱۶.۵ لیتر در روز افزایش خواهد یافت.

ضیغمی در مورد واحد RFCC پالایشگاه امام خمینی شازند گفت: این واحد بزر‌گ‌ترین برج تقطیری در منطقه و منحصر به فرد است که تاکنون نمونه‌ی آن در ایران و منطقه وجود نداشته است. هم‌چنین خوراک این واحد پالایشگاهی مازوت و خروجی آن بنزین با استاندارد یورو ۴ است.

به گفته مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی برج RFCC امام خمینی ۱۷۸ متر و دارای ۳۳ طبقه به طول ۴ متر است.

وی با اعلام این‌که با تولیدی‌شدن آخرین طرح پالایشگاهی امام خمینی تولید بنزین کشور به ۶۱ میلیون لیتر در روز افزایش خواهد یافت و تقریبا با مصرف برابر خواهد شد، اذعان کرد: متاسفانه در حال حاضر مصرف روزانه کشور ۶۳ میلیون لیتر در روز است که امیدواریم با صرفه‌جویی در مصرف و اجرای مرحله‌ی دوم هدفمندی یارانه‌ها مصرف از این رقم کاهش یابد.

معاون وزیر نفت در مورد آخرین وضعیت پالایشگاه ستاره خلیج فارس نیز توضیح داد که این پالایشگاه یکی از طرحهای مهر ماندگار دولت است که طبق برنامه باید اوایل سال ۹۲ راهاندازی شود.