تهران همچنان رکورددار قیمت و اجاره مسکن
افکار -

بر اساس گزارش مرکز آمار از طرح جمع‌آوری اطلاعات قیمت و اجاره مسکن در نقاط شهری کشور در نیمه اول سال ۹۱ متوسط قیمت خرید و فروش هر متر مربع زمین یا زمین ساختمان‌های مسکونی کلنگی و متوسط قیمت خرید و فروش هر متر مربع زیربنای مسکونی همچنین متوسط اجاره ماهانه به علاوه سه درصد ودیعه پرداختنی برای اجاره یک متر مربع زیربنای مسکونی نسبت به مدت مشابه با افزایش مواجه بوده است.

افزایش متوسط قیمت خرید و فروش ساختمان‌های مسکونی کلنگی

متوسط قیمت خرید و فروش هر متر مربع زمین یا زمین ساختمان‌های مسکونی کلنگی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در کشور چهار میلیون و۵۴۷ هزار ریال بوده است که نسبت به دوره قبل ۱۵.۴ درصد و نسبت به دوره مشابه سال قبل ۳۰ درصد افزایش داشته است.

بر این اساس در میان استان های کشور بیشترین متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زمین یا زمین ساختمان‌های مسکونی کلنگی معامله شده ۱۳میلیون و۹۷هزار ریال در استان تهران و کمترین آن ۶۴۸هزار ریال در استان بوشهر بوده است.

همچنین کمترین میزان قیمت خرید و فروش یک متر مربع زمین یا زمین ساختمان‌های مسکونی کلنگی مربوط به استان یزد با ۳۹هزار ریال و بیشترین میزان آن در استان تهران با ۱۰۹میلیون و۹۸۳هزار ریال به دست آمده است.

به این ترتیب متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زمین یا زمین ساختمان مسکونی کلنگی چهار میلیون و ۵۴۷هزارریال بوده است که تغییر۳۰درصدی نسبت به نیمه اول سال ۹۰و۱۵.۴درصدی را نسبت به نیمه دوم سال همان سال نشان می دهد.

افزایش متوسط قیمت خرید و فروش هر متر مربع زیربنای مسکونی

متوسط قیمت خرید و فروش هر متر مربع زمین یا زمین ساختمان‌های مسکونی کلنگی معامله شده از طریق بنگاه های معاملات ملکی در سطح کل کشور ۹میلیون و۸۰۰هزار ریال بوده است که نسبت به دوره قبل ۱۰.۶ درصد و نسبت به دوره مشابه سال قبل ۱۹.۵ درصد افزایش داشته است.

طبق این گزارش مقایسه متوسط قیمت خرید و فروش هر متر مربع زیربنای مسکونی در میان استان‌های کشور نشان می دهد که بیشترین آن ۲۲میلیون و۶۶۱هزار ریال در استان تهران و کمترین آن دومیلیون و۳۹۶هزار ریال در استان بوشهر بوده است.

از سوی دیگر کمترین قیمت خرید و فروش هر متر مربع زیربنای مسکونی در معاملات انجام شده در این دوره مربوط به استان بوشهر با ۸۰ هزار ریال و بیشترین میزان آن متعلق به استان تهران با ۱۳۸میلیون و۹۷۶هزار ریال بود‌ه‌اند.

بر همین اساس متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربنای مسکونی ۹میلیون و۸۰۰هزار ریال بوده که این آمار تغییر ۱۹.۵ درصدی را نسبت به نیمه اول سال۹۰و ۱۰.۶ درصدی را نسبت به نیمه دوم همان سال نشان می‌دهد.

افزایش متوسط اجاره ماهانه برای اجاره یک متر مربع زیربنای مسکونی

متوسط اجاره ماهانه به علاوه سه درصد ودیعه پرداختنی برای اجاره یک متر مربع زیربنای مسکونی از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در سطح کل کشور ۵۲هزارو۸۳۹ ریال بوده‌ که نسبت به دوره قبل ۱۶.۸ درصد و نسبت به دوره مشابه سال قبل ۳۲.۵ درصد افزایش داشته‌اند.

به این ترتیب در میان استان‌های کشور بیشترین متوسط اجاره ماهانه به علاوه سه درصد ودیعه پرداختنی برای اجاره هر متر مربع زیربنای مسکونی معامله شده ۱۲۹هزارو۵۳۶ ریال در استان تهران و کمترین آن ۱۲هزارو۸۷۱ ریال در استان خراسان جنوبی بوده است.

همچنین کمترین اجاره ماهانه به علاوه سه درصد ودیعه پرداختنی برای اجاره هر متر مربع زیربنای مسکونی این دوره مربوط به استان خراسان جنوبی با ۱۶۵۷ ریال و بیشترین آن مربوط به استان تهران با ۶۰۶هزارو۸۹۷ ریال بوده‌اند.

براساس این گزارش متوسط مبلغ اجاره ماهانه به علاوه سه درصد ودیعه پرداختنی برای اجاره یک متر مربع زیربنای مسکونی ۵۲هزارو ۸۳۹ ریال بوده‌است.

این آمار تغییر ۳۲.۵ درصد را نسبت به نیمه اول سال ۹۰و ۱۶.۸ درصدی را نسبت به نیمه دوم همان سال نشان میدهد.