اعتراف رویترز به شکست تحریم‌ها علیه ایران
افکار -

رویترز در این گزارش به نقل از یک ایرانی ساکن دوبی که اخیرا به ایران سفر داشت، نوشت: اگرچه اقتصاد ایران به دلیل تحریم‌ها با مشکلاتی روبرو شده اما همچنان فعال است و به آن بدی که در خارج از کشور تصور می‌شود، نیست.

این گزارش به تاثیر تحریم‌ها در کاهش درآمد نفتی و اختلال در مبادلات دیگر و مشکلات دیگری که برای تولید داخلی به وجود آمده اشاره کرده و در ادامه معترف شده است که این تحریم‌ها تاثیر فلج کننده‌ای که واشنگتن در نظر گرفته بود را نداشته‌اند زیرا دولت ایران راه‌هایی را برای کم کردن تاثیر تحریم‌ها پیدا کرده و اقتصاد ایران به اندازه‌ای بزرگ و متنوع است که بتواند تحریم‌های زیادی را تحمل کند.

بر اساس این گزارش، بعید به نظر می‌رسد ایران تحت فشار طاقت فرسایی قرار داشته باشد تا در مذاکرات آینده با کشورهای گروه ۱ + ۵ در آلماتی قزاقستان از برنامه هسته‌ای خود عقب نشینی کند.

رویترز به نقل از یک تحلیلگر سیاسی ایرانی مقیم لندن نوشت: دولت ایران فرصت زیادی برای آماده شدن برای جنگ اقتصادی داشته از این رو فروپاشی اقتصادی برای ایران اتفاق نمی‌افتد.

اگرچه آژانس بین‌المللی انرژی اخیرا در گزارشی کاهش درآمدهای نفتی ایران را پیش بینی کرده اما این گزارش ضرر برآورد شده را برای اقتصاد ۵۰۰ میلیارد دلاری ایران قابل مدیریت دانسته است بویژه که ایران در سال گذشته اقداماتی را انجام داده تا اقتصادش آمادگی قرار گرفتن در وضعیت اضطراری را داشته باشد.

صندوق بین‌المللی پول در اکتبر سال گذشته کسری بودجه برابر با ۳.۹ درصد تولید ناخالص داخلی را برای ایران در سال جاری پیش بینی کرد که با توجه به بدهی ناخالص دولتی حدود ۹ درصدی تولید ناخالص داخلی، مطلوب است.

این گزارش به تاثیر تحریمها در صعود تورم و دستخوش تغییر شدن استانداردهای زندگی مردم ایران پرداخته که در مقابل آن دولت با پرداخت یارانه به اقشار آسیب پذیر، به کمک خانوادهها شتافته است.