چهار عامل اثرگذار بر قیمت سکه
افکار

- محمد‌ حسن تسلیمی در گفت‌‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، اظهار داشت: هفته‌ای که گذشت روند نزولی با سرعت کم ادامه داشت و در نهایت احساس شد بازار در روز پنج شنبه به کف قیمتی خود برخورد کرده است و روند اصلاحی همراه با افزایش شکل گرفته باشد.

وی ادامه داد: پس از رسیدن دلار به سطوح حمایت ۳۶۰۰ تومان، اکنون انس نیز به مقاومت ۱۵۵۰ دلار برخورد کرده و هر دو آیتم تاثیر گذار بر سکه در کف قیمتی خود هستند.

مدیر معاملات آتی کارگزاری نواندیشان تصریح کرد: البته بسیاری از فعالان بازار که نظر به خرید داشتند ترجیح می‌دهند که در سررسید دورتر به این اقدام دست بزنند و به همین خاطر منتظر بازگشایی سررسید اردیبهشت ماه در روز شنبه شدند.

وی گفت: بر اساس اعلام بورس کالای ایران، قرارداد سکه آتی اردیبهشت‌ماه از شنبه بازگشایی شد که این مساله باعثافزایش هیجان بازار آتی شد و با قیمت یک میلیون و ۵۸۰ هزار تومان این سررسید بازگشایی شد.

تسلیمی گفت: فعالانی که مترصد خرید در اردیبهشت بودند با تقاضای زیاد باعثشدند تا فاصله سررسید که در هفته‌های گذشته به زیر ۶۰ هزار تومان رسیده بود در این سررسید به بالای ۷۰ هزار تومان برسد و در نهایت با اعلام طرح پیش فروش سکه به قیمت قطعی از روز سه شنبه بازار آتی با ریزش هیجانی تا ۷۰ هزار تومان سقوط کرد که در پایان بازار نیمی از این سقوط را جبران کرد.

وی با اشاره به اخبار تأثیر گذار بر روند قیمتی سکه، خاطرنشان کرد: در این میان می‌توان به انتشار برخی خبرها مانند تلاش دولت در زمینه افزایش نقش اتاق مبادلات ارزی و هدایت منابع ارزی با سرعت بیشتر این امیدواری را به وجود آورد که با بزرگ شدن ابعاد اتاق و حجم معاملات می‌توان انتظار افزایش نقش این اتاق در زمینه قیمت گذاری بازار ارز را داشت و این امر به کاهش نقش بازار آزاد ارز منجر ‌شود.

وی ادامه داد: در روز جمعه نیز خبرهایی مبنی بر این منتشر شد که مجلس سنای آمریکا، لایحه تحریمی جدیدی علیه ایران تدوین کرد که بنا بر آن، فشار بر بانک مرکزی اروپا برای جلوگیری از دسترسی ایران به سیستم Target۲ این بانک، افزایش می‌یابد.

وی گفت: بر پایه این لایحه اشاره شده، مؤسسات و بانک‌های اروپایی که به نقل ‌و انتقال با ایران از طریق این سیستم بپردازند، تحریم خواهند شد،

تسلیمی با تأکید بر اینکه در هفته پیش رو ۴ عامل مهم در قیمتها تاثیر بسیاری دارند، افزود: ابلاغ بودجه ونرخ دلار مرجع در روز چهارشنبه در مجلس، ابلاغ قیمت نهایی پیش فروش سکه و برخی اخبار سیاسی هرکدام بر اساس میزان اهمیت بر قیمتها تأثیر گذار خواهند بود.