تغییرات بازار ارز پس از مذاکرات ایران و ۱ + ۵
گروه اقتصادی

:سال گذشته را می توان پرتلاطم ترین سال دلار و ارز لقب داد؛ سالی که در آن این اسکناس سبز رنگ آمریکایی توانست رنگ ۳۸۰۰تومان را نیز به خود ببیند. حال با شروع رسمی سال کاری ۹۲ بعد از ۱۷روز تعطیلی، دلار روند خود را با افزایش آغاز کرده است.

به گزارشافکارنیوز، در واپسین روزهای سال ۹۱، دلار در محدوده ۳۴۰۰تومان نوسان می کرد و توانست خود را واپسین ساعات روز ۲۸اسفند قیمت را در ۳۴۲۰ تومان به ثبت برساند. در کنار دلار، یورو نیز قیمت خود را به ۴۵۵۰تومان رسانده بود و در نهایت با قیمت ۴۵۰۰تومان با سال پرتلاطم ۹۱ وداع کرد. در بازار طلایی سکه اما سکه کامل بهار آزادی با ۱میلیون ۳۷۰هزار تومان خرید و فروش می شد. قیمت فروش سکه در روز ۲۸اسفند برای نیم سکه و ربع سکه به ترتیب ۷۴۰ و ۴۳۰هزار تومان بود.

با آغاز تعطیلات نوروزی، بازار سکه و ارز نیز تعطیلات خود را آغاز کرد. درحالی که دلار در سال ۹۱، در قیمت ۳۴۳۰تومان با تابلوی صرافی ها خداحافظی کرده بود که این ارز تعیین کننده با افزایش ۶۰تومانی، با ۳۴۹۰ تومانی شدنش به سال ۹۲ خوشامد گفت. قیمت دلار در ایام تعطیلات نوروز نوسان چندان زیادی نداشت و دلیل آن را می توان آرامش بازار در ایام تعطیلات جستجو کرد. درحالیکه دلار سال ۹۲را با افزایش ۶۰تومانی قمتش آغاز کرد، هر اسکناس یورو در رکوردی باور نکردنی با ۱۵۰تومان افزایش در ۴۶۵۰در تاریخ ۶فروردین شگفتی آفرین شد.

از تاریخ ۶ تا ۱۰فروردین سال جدید شمسی، چندان تغییری در قیمت دلار دیده نشد البته تغییرات یورو در این مدت چشمگیر بود؛ چرا که یورو در تاریخ ۸فروردین ۱۰۰تومان کاهش قیمت داشت و این کاهش قیمت در روزهای آتی نیز ادامه داشت و در نهیات در تاریخ ۱۱فروردین قیمت یوروی اروپا به ۴۴۷۰تومان رسید.

درحالی که دلار در تاریخ ۱۰فروردین نیز در محدوده قیمتی ۳۴۸۰ تومان بالا و پایین می شد که در روز ۱۱فروردین ناگهان به ۳۴۳۰ تومان تنزل پیدا کرد.

با اتمام رسمی تعطیلات نوروزی و باز شدن بازار و رونق دوباره خرید و فروش ها، دلار نیز اولین روزکاری رسمی خود را آغاز کرد. در حالیکه این ارز روز کاری خود را در سال ۹۱ در سطح قیمتی زیر ۳۵۰۰تومان به پایان رسانده بود که سال ۹۲، کار خود را در قیمت ۳۵۰۰تومان آغاز کرد و درنهایت به ارزش ۳۵۲۵ تومان در روز ۱۷فروردین به دست متقاضیانش رسید. یورو نیز مانند دلار کار خود را با افزایش آغاز کرد. صرافی ها قیمت یورو را نیز در روز ۱۷ فروردین ۴۶۳۵تومان تعیین کردند.

سکه طرح قدیم و جدید نیز به ترتیب ۱میلیون و ۳۷۰ و ۱میلیون ۴۱۵هزار تومان به فروش رسید. نیم سکه اما به ظاهر به تعطیلات نوروزی خود ادامه داد ودر ۷۴۰هزار تومان سال ۹۱ باقی ماند در حالیکه ربع سکه با کمی افزایش به ۴۴۵هزار تومان رسید.

در ۱۸فروردین یک روز بعد از اتمام مذاکرات هسته ای ایران و ۱ + ۵، این افزایش قیمت ها ادامه داشت به طوریکه قیمت دلار تا ساعت ۱۵ به ۳۶۵۰و یورو به ۴۷۴۰ تومان رسید.

در بازار طلایی سکه ها در تاریخ ۱۸ فروردین سکه طرح جدید به ۱میلیون و ۴۴۰هزار تومان و سکه طرح قدیم نیز به ۱میلیون و ۴۱۰هزار تومان رسید. نیم سکه نیز که تا روز گذشته ثابت مانده بود در این روز به ۷۶۰هزار تومان رسید. صرافی ها قیمت ربع سکه را نیز ۴۶۰هزار تومان تعیین کردند.

قیمت دلار در ایران ظرف دو سال اخیر تابعی از تحولات مربوط به مذاکرات هسته‌ای تهران و گروه پنج به علاوه یک و همچنین تحریم‌های بین المللی بوده است و تا پیش از آغاز نوروز ۹۲ به حدود ۳۴۰۰ تومان کاهش یافته بود.

در آذرماه سال ۸۹ بهای هر دلار آمریکا حدود ۱۰۴۴ تومان بود ولی در مهرماه ۹۰ قیمت آن به ۱۲۵۰ تومان رسید و از آن زمان با جهشی فوق‌العاده روبه‌رو شد. ریال ایران ظرف یکسال گذشته بیش از ۵۰ درصد از ارزش خود را از دست داده و درآمدهای ارزهای حاصل از فروش نفت نیز به نصف کاهش یافته است.

در حالی که برخی مقامهای ايران از جمله رييس بانک مرکزی و وزير امور اقتصاد و دارايی بارها ابراز اميدواری کردهاند که قيمت ارزهای خارجی در بازار آزاد کاهش يابد، ولی مهدی غضنفری، وزير صنعت، معدن و تجارت، روز بيستم اسفند ماه سال ۹۲ تاکيد کرد که دلار هزار تومانی ديگر به چرخه اقتصاد ايران باز نمیگردد و بايد دلار چهار هزار تومانی را بپذيريم.