بهای نفت افزایش یافت

به گزارشافکارنیوز، بهای نفت همزمان با برنامه‌های بلندپروازانه ژاپن برای حرکت‌ دادن به سومین اقتصاد بزرگ جهان که انتظار می‌رود باعثافزایش نقدینگی در بازار شود، افزایش یافت اما از سوی دیگر آمار ضعیف اشتغال در آمریکا مانع از افزایش بیشتر قیمت‌ها شد.

در آستانه موج اطلاعات اقتصادی از سوی چین که نشان دهنده روند بهبود اقتصادی در دومین کشور مصرف‌کننده نفت جهان و سیاست مالی این کشور است، انتظار می‌رود قیمت نفت در این هفته در محدوده‌ کوچکی تغییر کند.

بهای نفت برنت پس از رسیدن به پایین ترین قیمت هشت ماه اخیر با ۵۸ سنت افزایش ۱۰۴ دلار و ۷۰ سنت در هر بشکه معامله شد و نفت سبک آمریکا با ۳۳ سنت افزایش ۹۳ دلار و سه سنت در هر بشکه به فروش رسید.

چونگ‌ یانگ تحلیلگر بازار سرمایه در موسسه فیلیپ فیوچرز سنگاپور گفت: پس از بیانیه بانک ژاپن بازار‌های نفتی در حال حاضر از نقدینگی برخوردار هستند، اما همچنان نمی‌توانند آمار مایوس‌ کننده وضعیت اشتغال در آمریکا را هضم کنند.

وی افزود: این آمار ضعیف تا زمان انتشار آمار اقتصادی چین در این هفته همچنان ادامه خواهد داشت.

درحالی که با توجه به محرک‌های مالی بانک ژاپن(که متعهد به تزریق حدود ۱.۴ تریلیون دلار به اقتصاد این کشور ظرف دو سال شده) چشم‌انداز خوبی برای نفت پیش‌بینی می‌شود، آمار اقتصادی ضعیف از سوی آمریکا این افزایش قیمت را کنترل می‌کند.

صاحبان مشاغل در آمریکا در ماه مارس کمترین میزان استخدام را طی ۹ ماه گذشته داشتند و تنها ۸۸ هزار شغل در این ماه ایجاد شد که بسیار پایین تر از انتظارات مبنی بر ایجاد ۲۰۰ هزار شغل در ماه مارس است.

این مساله نگرانی‌هایی را درباره‌ سلامت بزرگ‌ترین اقتصاد جهان ایجاد کرده است.

جیسون شنکر رییس موسسه اقتصادی پرستیژ در گزارشی گفت: ماهیت آمار اقتصادی آمریکا در ماه مارس احتمالا نزولی خواهد بود. به عبارتی دیگر رشد و توسعه احتمالا ادامه خواهد یافت اما سرعت آن نسبت به ماه فوریه کمتر خواهد بود.

احتمالا آمار رشد اقتصادی چین در سه ماهه منتهی به ۳۱ مارس، در هفته های آتی باعثافزایش قیمت نفت خواهد شد.

اما از سویی دیگر نگرانی درباره تولید نفت نروژ پس از توافق دقیقه ۹۰ درباره دستمزد کارگران نفتی کاهش یافت. نروژ هفتمین صادرکننده بزرگ نفت و دومین تامینکننده گاز از طریق خط لوله است و اعتصاب کارگران نفتی نروژ در سال گذشته باعث افزایش دو دلاری قیمت نفت در هر بشکه شد.