شرکت کشتی‌رانی ایران و هند منحل شد

به گزارشافکارنیوز، همکاری مشترک بزرگ‌ترین شرکت کشتیرانی هند و خطوط کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در قالب شرکت کشتیرانی ایران و هند، هفته گذشته متوقف شد.

با انحلال این شرکت، مالکیت ۶ کشتی از ۷ کشتی متعلق به شرکت کشتیرانی ایران و هند به شرکت کشتیرانی هند داده شد. تمامی ۶ کشتی به مالکیت این شرکت درآمده است و در این کشور به ثبت خواهند رسید و با پرچم هند فعالیت خواهند کرد.

به نوشته این گزارش، شرکت کشتیرانی ایران و هند، در پی پیشنهاد دولت ایران و به علت مشکل شدن فعالیت آن در اثر تحریم‌ها منحل شده است.

یک مقام ارشد صنعت کشتیرانی هند مدعی شد: ایران بسیار به اتمام این همکاری تمایل داشت و در جولای گذشته در این راستا اقدام کرده بود.

وی افزود: سهام ایران در این شرکت ۵۱ درصد و سهام هند ۴۹ درصد بود. ارزش خالص شرکت کشتیرانی ایران و هند در زمان انحلال، ۷۵ میلیون دلار و میزان بدهی‌های آن ۸۰ میلیون دلار بود.

به نوشته این گزارش، از زمانی‌که هیچ بانکی برای همکاری با شرکت کشتیرانی ایران و هند برای تسویه بدهی‌های آن تمایل نشان نداد، تصمیم گرفته شد، شرکت کشتیرانی هند مسوولیت بازپرداخت بدهی‌ها را برعهده بگیرد و در عوض، مالکیت ۶ کشتی این شرکت به دهلی‌نو داده شود.

شرکت کشتیرانی ایران و هند در مارس ۱۹۷۵ در ایران و بر اساس توافق‌های دوجانبه میان تهران و دهلی‌نو تاسیس شد. شرکت کشتیرانی هند در آن زمان ۴۹۰ هزار دلار در این شرکت سرمایه‌گذاری کرد و ۴۹ درصد سهام این شرکت به هند تعلق گرفت.

سخنگوی شرکت کشتیرانی هند گفت: ما مبلغی را که در این شرکت سرمایه‌گذاری کردیم، بسیار پیش از این به دست آورده‌ایم. این شرکت هر سال سود سهام را پرداخت می‌کرد.

وی افزود: در زمان انحلال، از ۷ کشتی متعلق به شرکت کشتیرانی ایران و هند، ۳ کشتی به علت نبود سفارش بیکار بودند و دیگر کشتیها در آبهای ایران در حال فعالیت بودند.