ربع سکه ۱۵۰ هزار تومان حباب دارد

به گزارش افکارنیوز، احمد وفادار در مصاحبه با رادیو اقتصاد گفت: ‌ هر قطعه ربع سکه بهار آزادی حدود ۴۲۰ هزار تومان فروخته می شود که باید کاهش یابد.

وی افزود: کاهش عرضه و مقاومت فروشندگان سکه باعثشده است قیمتها متناسب با بازارهای جهانی کاهش نیابد، اما پایداری روند کاهش قیمت در بازارهای جهانی حتما حباب را در بازارهای داخلی خواهد شکست.

وفادار گفت: در صنعت طلا حباب نداریم و قیمتها متناسب با نرخهای جهانی است. وفادار اظهارداشت: قیمت هر اونس طلا هم به ۱۳۸۰ دلار رسیده است.

هم اکنون قیمت سکه تمام طرح جدید به یک میلیون و ۳۲۰ هزار تومان، طرح قدیم به یک میلیون و ۲۷۰ هزار تومان، نیم سکه به ۶۷۰ هزار تومان، ربع سکه به ۴۱۸ هزار تومان، سکه گرمی به ۲۹۰ هزار تومان و هر گرم طلای ۱۸ عیار به ۱۲۴ هزار تومان کاهش یافته است.

در همین حال، قیمت‌های واقعی سکه تمام طرح جدید را از فرمول قیمت‌گذاری ذیل به‌دست آورد.

۴.۲۴۹۲۷ ÷(قیمت یک دلار بازار× قیمت یک اونس طلا) = قیمت یک عدد سکه تمام

قیمت دلار در بازار ۳۵۰۰ تومان و هر اونس طلا در بازارهای جهانی ۱۳۷۴ دلار است. حال اگر عدد ۳۵۰۰ را در عدد ۱۳۷۴ ضرب کنیم و عدد حاصل را بر عدد ۴.۲۴۹۲۷ ( وزن طلای خالص سکه) تقسیم کنیم، قیمت سکه تمام طرح جدید یک میلیون و ۱۳۲ هزار تومان میشود، این در حالی است که قیمت این نوع سکه در بازار در حال حاضر یک میلیون و۳۱۶ هزار تومان است.