سود هر سکه برای طلافروشان و دلالان چه قدر است؟
گروه اقتصادی:

این روزها قیمت طلای جهانی یک سقوط باورنکردنی را برای روند خود انتخاب کرده است. روز ۲۹اسفند، یک روز مانده به خداحافظی با سال ۹۱، قیمت جهانی هر اونس طلا رقم ۱۶۰۰دلاری را به ثبت رساندو پس از آن با عدم توانایی برای شکست خط مقاومت ۱۶۰۰دلاری روند نزولی خود را آغاز کرد.

به گزارشافکارنیوز، پس از آن در کش و قوسی فراوان سرانجام هر اونس فلز طلایی خط حمایت ۱۵۵۰دلاری را شکست و در ۵روز قیمت خود را در روز ۲۷فروردین به ۱۳۵۰دلار رساند. در حالی طلای جهانی در مدتی کوتاه ۵روزه توانست کاهش ۲۲۸دلاری را تجربه کند که سکه در بازار داخلی، از روز پنج شنبه که بهای سکه تمام برابر با یک میلیون و ۳۹۰ هزار تومان بود، تنها ۳۰هزار تومان کاهش قیمت داشته است.

در ایران، قیمت جهانی طلا، قیمت دلار و هزینه ضرب سکه در کنار یکدیگر، قیمت سکه را تعیین می کنند. جمع این عوامل در فرمولی قیمت واقعی سکه را مشخص می کنند.

برای محاسبه قیمت سکه بهار آزادی قیمت اونس جهانی طلا را برای رسیدن به معادل ریالی آن در ایران در نرخ آزاد دلار ایران ضرب و سپس حاصل آن را بر وزن هر اونس که معادل ۳۱.۱گرم است تقسیم کرد. سپس این رقم ضرب در کسر عیار اونس جهانی طلا و سکه بهار آزادی می‌شود که عدد ۰،۹۱۶ است.(قیمت هر انس طلا بر مبنای طلای ۲۴ عیار می باشد. اما عیار سکه، ۲۲ می باشد. برای تبدیل عیار عدد ۲۲ را بر ۲۴ تقسیم می کنیم. که عدد ۹۱۶ /. بدست می آید. این عدد را باید در عدد حاصل مراحل قبل ضرب کنیم.)

فرمول محاسبه قیمت سکه در ایران:
{](قیمت اونس جهانی طلا × نرخ دلار آزاد) ÷ ۳۱،۱] × ۰،۹۱۶×وزن سکه} + حق ضرب

با درنظر گرفتن این فرمول، با توجه به وزن ۸،۱۳۳ گرمی سکه تمام بهار آزادی، قیمت این سکه برابر با ۱میلیون و ۱۳۸هزار و ۸۴۴تومان خواهد شد، اما هم اکنون تمام سکه بهار آزادی به قیمت ۱میلیون و ۳۵۰هزار تومان به فروش می رسد. همچنین وزن نیم سکه بهار آزادی ۴.۰۶گرم است که قیمت واقعی آن بر اساس محاسبه در این فرمول باید ۵۷۲ هزار تومان باشد. این درحالیست که نیم سکه با قیمت ۷۰۸هزار تومان در بازار مبادله می شود. قیمت واقعی سکه ربع بهار آزادی با وزن ۲،۰۳ معادل ۲۹۰هزار تومان است که با قیمت باور نکردنی ۴۳۰ هزار تومان عرضه می‌شود.

تاکنون بازار داخلی طلا در برابر نزول جهانی آن، مقاومت کرده است. این مقاومت در حالیست که هر سکه بهار آزادی ۲۱۲هزار تومان، نیم سکه بهار آزادی، ۱۳۶هزار تومان و ربع سکه بهار آزادی نیز ۱۴۰هزار تومان با قیمت واقعی آن اختلاف دارند.