رکود در بازار خودرو همچنان ادامه دارد

به گزارشافکارنیوز،اما رکودی که در حال حاضر در بازار خودرو وجود دارد با سال‌های پیش متفاوت است و سابقه‌اش به آخرین ماه‌های سال گذشته باز می‌گردد، یعنی زمانی که مشتری‌های بازار خودرو در واکنش به افزایش ناگهانی و شدید قیمت‌ها دست از خرید کشیدند.

یکی دیگر از دلایلی که بازار خودرو را از شب عید تاکنون ساکن باقی گذاشته است حرف‌های رییس‌جمهور و دستور او برای کاهش قیمت است. حالا هم با نزدیک شدن به آخرین روزهای فروردین همه چشم انتظار هستند تا ببینند تدوین دستورالعمل شورای رقابت که وظیفه بررسی قیمت‌ها و کاهش آنها را به عهده دارد به چه نتیجه‌ای می‌رسد. اما کاهش قیمت تنها اتفاقی است که مشتری‌ها از دستورالعمل شورای رقابت انتظار دارند، دستورالعملی که حالا ارائه آن به اول اردیبهشت موکول شده است. با این حال مسوولان سازمان حمایت و کمیسیون اصل ۹۰ این تاریخ را آخرین مهلت شورای رقابت می‌خوانند چرا که پیش از این اعلام کرده بودند در صورت اعلام نشدن دستورالعمل از طرف شورای رقابت در آخرین روز فروردین، خودشان وارد عمل می‌شوند و با همکاری خودروسازان و وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت قیمت‌های جدید را اعلام خواهند کرد. این اظهارات در حالی است که جمشید پژویان، رییس شورای رقابت از احتمال ارائه دستورالعمل در اولین روزهای اردیبهشت خبر داده بود.
اما به نظر می‌رسد برای مشتری‌ها فرقی ندارد که کدام نهاد یا ارگان می‌خواهد قیمت‌ها را تعیین کند، آنها همچنان بازار خودرو را تحریم کرده‌اند و فقط می‌خواهند که قیمت‌ها کاهش پیدا کند. حال باید دید که در این جریان کدام گروه پیروز خواهد شد، مشتری‌ها و سازمان‌های حامی آنها و یا خودروسازان؟
حال پایداری مشتری‌ها در مقابل عدم خرید خودرو تا کنون ادامه داشته و حتی بسیاری از کسانی که خودرویی را پیش خرید کرده بودند، اقدام به انصراف و باز پس‌گیری پول خود از خودروسازان کرده‌اند؛ چرا که در حال حاضر قیمت برخی محصولات در بازار از قیمت کارخانه پایین‌تر آمده است.
اما آخرین خبرها از بازار حاکی از آن است که برخلاف قیمت داخلی‌ها، خودروهای وارداتی همچنان سیر صعودی دارند.
تا آنجا که در حال حاضر ارزان‌تر خودروی خانواده هیوندایی، یعنی i۳۰ قیمتی برابر ۹۸ میلیون تومان دارد. سوناتا بعد از i۳۰ با قیمت ۱۵۰ میلیون تومان فروخته می‌شود. آزرا گرانجور نیز این روزها ۱۸۵ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود و سانتافه ۱۷۰ میلیون تومان برآورد قیمت شده است، اما دو شاسی‌بلند دیگر این خانواده یعنی ix۳۵ و ix۵۵ به ترتیب ۱۵۲ و ۲۱۰ میلیون تومان قیمت دارند تا به این ترتیب ix۵۵ گران‌ترین عضو این خانواده باشد.

کیا موتورز هم دیگر مهمان کره‌ای بازار ایران در مدل پرطرفدار خود؛ یعنی اسپورتیج ۱۵۶ میلیون تومان قیمت دارد. کیا سراتو و کیا اپتیما هم به ترتیب ۱۱۰ و ۱۴۲ میلیون تومان هستند. بررسی قیمت وارداتی‌ها این نتیجه را به دست می‌دهد که در حال حاضر کمترین قیمتی که برای خرید یک خودروی وارداتی لازم است، چیزی حدود ۱۰۰ میلیون تومان است.

قیمت داخلی‌ها، همچنان کاهشی
اما به سراغ خودروهای داخلی برویم تا از اوضاع آنها هم با خبر شویم. محصولات خانواده ۲۰۶ که روزگاری به دلیل توقف تولید و کمیاب شدن در بازار، قیمت‌هایشان سر به آسمان می‌کشید، حالا در حال تجربه اندکی کاهش و ثبات قیمت هستند. به این ترتیب که ۲۰۶ تیپ ۶ از هفته گذشته تا کنون یک میلیون تومان کاهش قیمت داشته و در حال حاضر ۵۱ میلیون تومان است. تیپ ۲ این خودرو نیز با ۲۰۰ هزار تومان کاهش قیمت هم‌اکنون ۳۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قیمت دارد. مدل صندوقدار این خودرو نیز در کلاس v۹ قیمتی برابر با ۵۲ میلیون تومان دارد که حکایت از کاهش یک میلیون تومانی دارد. مدل v۸ نیز بعد از کاهش قیمت دو میلیونی‌اش در هفته گذشته، این هفته هم افتی ۳ میلیون تومانی را تجربه می‌کند تا به این ترتیب با ۴۰ میلیون تومان قیمت در بازار خرید و فروش شود. پژو ۲۰۷ اتومات هم هفته با ثباتی داشته و روی ۵۶ مانده است.

اما دیگر فرانسوی‌های بازار یعنی تندر ۹۰ در ایران خودرو و پارس خودرو نسبت به هفته گذشته تغییری نداشته‌اند و به ترتیب روی ۳۱ و ۳۲ میلیون تومان مانده‌اند. مدل E۱ این خودرو هم با افتی ۵۰۰ هزار تومانی این هفته را ۳۱ میلیون تومانی گذراند.

از فرانسوی‌های قدیمی‌تر بازار خبر می‌رسد که ۴۰۵ بنزینی مانند هفته قبل ۲۴ میلیون تومان است و مدل دو گانه سوز آن هم ۲۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قیمت دارد. پارس سال هم در مدل بنزینی خود باز با کاهش قیمت همراه بوده و با ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان کاهش قیمت نسبت به هفته گذشته به۳۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسیده است، مدل دوگانه‌سوز آن هم یک میلیون تومان از آن گران‌تر است.

حال به سراغ خودروی ملی برویم، خودرویی که فعالان بازار می‌گویند مدل EF۷ آن در بازار نایاب است و اگر هم پیدا شود قیمتی برابر ۳۱ میلیون تومان دارد. سمندLX هم این روزها ۲۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود.

بازار پرایدها هم از کاهش قیمت حکایت دارد. تا آنجا که پراید ۱۱۱ نسبت به هفته گذشته ۵۰۰ هزار تومان کاهش قیمت داشته و به ۱۵ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان رسیده است. مدل‌های ۱۳۱ و ۱۳۲ این خودرو هم به ترتیب ۱۵ میلیون و ۴۰۰ و ۱۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان قیمت دارند. تیبا هم از هفته گذشته ثابت مانده است، در حال حاضر قیمت این خودرو که خودروی ملی سایپا است ۱۹ میلیون تومان است.

مگان هم از خودروهای با ثبات بازار بوده و همچنان روی ۷۸ میلیون تومان است. ماکسیما اما با دو میلیون تومان افزایش قیمت به ۱۱۴ میلیون تومان رسیده است در حالی که نسل جدید این خودرو، یعنی تیانا با قیمت ۱۳۷ میلیون تومان طی هفته گذشته ثبات قیمت را تجربه کرده است. حال باید منتظر ماند و دید آیا شورای رقابت تا چند روز آینده دستورالعمل قیمتگذاری را اعلام میکند؟ و در صورت اعلام انتظار مشتریان را پاسخ میدهد و منجر به کاهش قیمتها میشود؟