انتظار مردم از دولتی که چند ماه از عمرش مانده
گروه اقتصادی:

دولت نهم و دهم کلا توانست در همه موارد رکوردشکنی کند. از گرانی مسکن تا کاغذپاره ای به نام دلار. از شکستن رکورد تاخیر در ارائه بودجه گرفته که در ماه های پایانی دولت به ۸۴ روز رسید تا شکستن رکورد بی قانونی و مخالفت با قوانین مصوب مجلس همه و همه نمونه هایی از رکورد زنی های بی سابقه دولت محمود احمدی نژاد است. دولتی که با شعار " عدالت اجتماعی " کار خود را آغاز کرد که در دو ماه مانده به پایان کارش با تصمیمات غیرمنطقی تصمیم به رکورد شکنی دیگری گرفته است.

به گزارشافکارنیوز، مرکز آمار ایران با انتشار جزئیات نرخ تورم سال گذشته و تغییرات قیمت کالا و خدمات مصرفی، نرخ تورم شهری را ۳۱.۵ درصد و نرخ تورم نقطه به نقطه را نیز ۴۰.۶ درصد اعلام کرد.

بر اساس این آمار اعلام شده؛ شاخص گروه عمده " خوراکی ها، آشامیدنی ها و دخانیات " در این ماه به رقم ۸۹۵.۶ رسید که نسبت به ماه قبل ۶.۷ درصد افزایش نشان می دهد. شاخص گروه اصلی " خوراکی ها " در ماه مورد بررسی به عدد ۹۳۷ رسید که نسبت به ماه قبل ۷ درصد افزایش نشان می دهد. شاخص گروه اصلی " خوراکی ها " نسبت به ماه مشابه سال قبل ۵۷.۴ درصد افزایش نشان می دهد و نرخ تورم دوازده ماهه این گروه ۴۶.۷ درصد است. شاخص گروه عمده " خوراکی ها، آشامیدنی ها و دخانیات " نسبت به ماه مشابه سال قبل ۵۸.۵ درصد افزایش نشان می دهد و درصد تغییرات این گروه در دوازده ماه منتهی به اسفندماه ۹۱ نسبت به دوره مشابه سال قبل ۴۷ درصد است.

پیش از این در سال گذشته، بنا بر پیش‌بینی بانک مرکزی قرار بود نرخ تورم کشور در اسفند ماه به ۳۱ درصد برسد. به این ترتیب در ۱۷ سال گذشته این اولین بار بود که نرخ تورم به ارقامی بالاتر از ۳۰ درصد می‌رسید.

هم اکنون قیمت هر کیلوگرم ران گوسفندی که تا پیش از عید ۲۲ هزار تومان بود، هم اکنون به ۳۶ هزار تومان و قیمت ران گوساله که تا پیش از عید ۲۰ هزار تومان بود، هم اکنون به ۳۲ هزار تومان رسیده است.

علیرغم اعلام کارگروه تنظیم بازار برای قیمت خرده فروشی هرکیلوگرم مرغ به ۵ هزار و ۷۰۰ تومان، اما قیمت این کالا در خرده فروشی‌های سطح شهر همچنان بین ۴ هزار و ۸۰۰ تا ۵ هزار تومان است و بازار اعتنایی به قیمت‌گذاری دولت نمی‌کند.


بنابراین گزارش، در میادین میوه وتره بار نیز مرغ کامل تازه بسته‌بندی شده هر کیلو گرم ۴ هزار و ۸۳۰ تومان عرضه می شود که نسبت به پنجشنبه گذشته در هر کیلو گرم ۳۰۰ تومان کاهش قیمت داشته است، همچنین مرغ کامل پاک شده نیز در میادین میوه و تربه‌بار ۵ هزار و ۶۳۰ تومان عرضه می‌شود.

قیمت تخم مرغ تازه غیر بسته‌بندی شده در میادین میوه‌و تره‌بار هر کیلو گرم ۲۸ هزار و ۸۰۰ تومان و به صورت بسته‌بندی شده به قیمت ۲ هزار و ۹۸۰ تومان عرضه می‌شود. هرکیلو حلب ۴کیلوگرمی روغن نیمه جامد نیز به ۱۹هزار تومان رسیده است.

این تورم فزاینده در حالی تصمیم به شکستن کمر مردم گرفته است که حقوق کارمندان و کارگران تنها قرار است ۲۵درصد افزایش یابد. این تصمیم دولت آن هم درست در کمتر از دو ماه به پایان عمرش، جای سوال دارد! فروردین ماه سال جاری بود که محمود احمدی نژاد در سفر خود به سمنان بار دیگر بر اجرای فاز دوم هدفمندی پافشاری کرد و درست مدتی کمی بعد از آن خبر حذف ارز مرجع منتشر شد. با این گرانی ها و حقوق اندک، مشخص نیست دولت با چه هدفی با این سرعت نسبت به آزادسازی قیمت ها اقدام می کند!

در حالی ارز مرجع ۱۲۲۶تومانی از کالاهای اساسی حذف شد که سال ۹۱ با وجود اختصاص این ارز به کالاهای اساسی مثل گندم، گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» تورم ۴۶.۷درصدی را تجربه کرد و نرخ تورم این گروه در اسفندماه به ۴.۵۷ درصد رسید. با این وجود بعید نیست که تورم اقلام خوراکی سال ۹۲ را با رقم ۷۰درصدی آغاز کند.

بعد از سفر سمنان، احمدی نژاد بار دیگر در سفر استانی خود به خوزستان، در میان مردمی که نگران وضعیت معیشت خود هستند می گوید: " پیغام داده اند فلانی اگر رویت را زیاد کنی پدرت را در می آوریم! " و در پاسخ به این تهدید خود تهدید می کند: " شما عددی نیستید در برابر ملت که بخواهید برخورد کنید. شما هر کدام‌تان هر گوشه‌ای از پرونده‌تان را بالا بزنیم، دیگر جایی در بین ملت ایران نخواهید داشت. "

البته این موضوع تبدیل به روندی عادی برای رییس جمهور شده است. وی در سال ۸۷ که کشور با موج دیگری از تورم روبرو شده بود، گفت: " دشمنان در محاسبات خود به درستی ارزیابی کرده بودند که با اعمال این فشارها کشور دچار تورم ۶۰ تا ۷۰ درصدی شده و متلاشی می شود. اما دولتمردان برای اینکه چنین اتفاقی صورت نگیرد تلاش و مجاهدت شبانه روزی داشتند و امروز به فضل الهی به رغم همه فشارها، دستاوردهای بزرگی داشتیم و ان شاءالله معضل گرانی نیز به زودی سر و سامان خواهد گرفت. "


کاش محمود احمدی نژاد در کمتر از دوماه باقی مانده به پایان عمر دولت دهم، به جای فرافکنی و مافیا گرایی! با قبول بخشی از تصمیمات اشتباه در پیشگاه مردم در آستانه انتخابات حداقل از کسانی که در ۸ سال گذشته به او رای داده اند عذر خواهی کند نه اینکه دوباره و پس از مدتها لباس محلی بپوشد و دوباره تقصیر را به گردن کسانی بیاندازد که معلوم نیست چه کسی هستند. باید یادآوری کرد که این اظهارات چه دردی را از گرانی ها و وضعیت اقتصادی مردم دوا می کند؟
براستی انتظار مردم از دولتی که ۸ سال را با تهدید به افشاگری گذرانده چیست؟!