صفر شدن سوانح هوایی ایران

به گزارشافکارنیوز، مهدی علی‌عسگری اظهارکرد: سازمان بین‌المللی هواپیمایی کشوری(ICAO) و انجمن بین‌المللی حمل و نقل هوایی(IATA) گزارشات ایمنی سالانه خود را به طور همزمان برای اولین بار منتشر کردند که نتایج آن نشان‌دهنده اقدامات موثری در کاهش نرخ سوانح تا ۳۳ درصد در سال ۲۰۱۲ نسبت به سال ۲۰۱۱ است.

وی افزود: نرخ بدست آمده در سال ۲۰۱۲ برابر با ۲.۴ سانحه در یک میلیون پرواز برای تمام وسایل پرنده که برای مقاصد تجاری مورد استفاده قرار می‌گیرند و از وزن بالای ۵۷۰۰ کیلوگرم برخوردار هستند، اعلام شده است.

مدیرکل دفتر ایمنی و بررسی سوانح سازمان هواپیمایی کشوری گفت: این عدد در مورد آسیب‌های اساسی و صدمات جدی وسایل پرنده بوده که از نرخ ۳.۶ اعلام شده در سال ۲۰۱۱ کمتر است.

به گفته علی‌عسگری این نرخ جدید جهانی حوادث، نشان‌دهنده بهبود قطعی است و این امر در نتیجه مبادلات اطلاعات ایمنی جهانی(GSIE)، شبکه مشترک ایجاد شده در سال ۲۰۱۰ بین ICAO, IATA و بخش حمل و نقل ایالات متحده و کمیسیون اروپایی است.

وی افزود: هدف اولیه GSIE مبادله چند جانبه اطلاعات ایمنی، ارائه قابلیت‌های تحلیلی جامع و هماهنگ کردن اقدامات مربوط به کاهش ریسک است.

مدیرکل دفتر ایمنی و بررسی سوانح سازمان هواپیمایی کشوری تلاش GSIE و انتشار مشترک حوادث مذکور توسط IATA با حمایت ICAO را افزایش همکاری و هماهنگی با ذینفعان اصلی کمیته ایمنی هوایی بینالمللی دانست و گفت: در سال گذشته آژانس هوایی UN، توافقنامه همکاری در بخش ایمنی را با شورای بینالمللی فرودگاهها (ACI)، سازمان بینالمللی خدمات ناوبری هوایی(CANSO) و بخش ایمنی هوایی (FSF) به شکل رسمی در آورده است.