سهامدارانی که یک شبه میلیاردر شدند

به گزارشافکارنیوز،کسی به چشم که هیچ در ذهن نیز تصور اینکه سهمی هزار و ۱۴ درصد رشد کند نمی کرد. البته به هزار و ۱۴ درصد دیگر رشد نمی‌گویند این یک پرتاب موشکی است که شاید هر ۳۰ سال یک بار رخ دهد. اما شد آنچه هیچ کس تصورش را نمی‌کرد حال هر کس که سهامدار باشد یا نباشد در دل می‌گوید ای کاش من هم سهم این شرکت را داشتم.

جوانی که به تازگی قرار است ازدواج کند با ۳ هزار سهمی که داشت و ۲۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بابت هر سهم آن در عرضه اولیه پول داد دیگر غمی برای خرید خانه و ماشین ندارد زیرا در حال حاضر دارای ۲۴۰ میلیون تومان پول است که در روز زن بهترین هدیه برای همسرش است.

سهم پالایشگاه تهران در ۱۹ مهر ماه سال گذشته برای کشف قیمت در بازار دوم فرابورس عرضه شد که در نهایت ۳ میلیون سهم این شرکت به قیمت هر سهم ۷۵۰۰ تومان معامله شد و به دلیل بالابودن قیمت آن بیشتر سهامداران حقوقی اقدام به خرید آن کردند. البته در مجموع این ۳ میلیون سهم بین کمتر از ۹ هزار نفر تقسیم شد و امروز همان سهامداران با بازدهی هزار و ۱۴ درصدی هر سهم روبه‌رو شده اند. البته این شرکت پس از ۱۹ مهر ماه تنها حدود ۸ روز در بورس قابل معامله بود و پس از آن به دلیل برخی ابهامات سازمان بورس نماد این شرکت را متوقف کرد و در نهایت روز گذشته پس از نزدیک ۷ ماه نماد آن باز شد و بزرگترین اتفاق برای سهامداران آن شرکت رقم خورد.

طی ۷ ماهی که نماد این شرکت بسته بود برخی از سهامداران به صورت وکالتی سهام خود را فروخته بودند و باید دید تکلیف این افراد چه می‌شود، زیرا کارگزار وقتی سهمی را می‌فروشد پول آن را به حساب سهامدار اولیه واریز می‌کند و مشخص نیست کسی که این سهم را وکالتی خریداری کرده چه می‌شود البته سپرده‌گذاری مرکزی می‌تواند با تأیید این فروش وکالتی که انجام شده به کارگزار این مجوز را بدهد که پول را حساب به خریدار واریز کند. همچنین بیشترین رقمی که سهامداران هر سهم پالایشگاه تهران را به صورت وکالتی فروخته‌اند حدود ۴۰ هزار تومان بوده و به هیچ وجه فکر نمی کردند قیمت آن به ۸۰ هزار تومان برسد.

گفتنی است، البته قیمت هر سهم اس شرکت طی ۸ روزی که نماد آن قابل معامله بود از ۷۵۰۰ تومان به ۱۰۵۰۰ تومان رسید و پس از اینکه ۷ ماه نماد این شرکت بسته بود تمام ظرفیتی که این سهم برای رشد طی این مدت داشت به دلیل بسته بودن نماد ذخیره شده بود و پس از اینکه روز گذشته باز شد همانند انرژی جمع شده‌ای بود که یک باره پرتاب شد. البته اکثر اوقات انرژی های جمع شده باعثضرر می‌شود ولی وضعیت برای این شرکت فرق می‌کرد و سهامداران آن را به حدی خوشحال کرد که گویی آدم‌هایی راکه تا پیش از این با یک من عسل نمی‌شد خورد را به افرادی خوش اخلاق و مهربان که به دوستان خود شیرینی می‌دهند، تبدیل کرد.

در بین سهامداران این شرکت حسابدار یکی از کارگزاری‌ها ۱۵ هزار سهم این شرکت را هفت ماه گذشته به ارزش مجموعاً ‌۱۲۰ میلیون تومان خریداری کرده و در حال حاضر با توجه به قیمت هر سهم ۸۳ هزار تومان ارزش کلی آن به یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان رسیده است و این فرد در حال حاضر میلیاردر است.

البته پالایشگاه تهران ۶ میلیارد و ۱۲۲ میلیون تومان سرمایه دارد که سرمایه اندکی است، و به همین دلیل هر اتفاقی که در مناسبات این شرکت رخ دهد موجب سود آوری آن می شود. سود هر سهم این شرکت برای سال ۹۱ ابتدا هزار تومان بود که بر اساس آخرین اطلاعات ارائه شده توسط این شرکت سود هر سهم آن به ۵۹۰۰ تومان رسیده است.