جلوگیری از ورود ۱۴ درصد اقلام بی‌کیفیت به کشور

به گزارش افکارنیوز، احمد غلام‌زاده صبح امروز در نشست خبری با بیان اینکه تاکنون ۶۰ هزار مرجع تولیدی و توزیعی عضو ایران کد شده و کد ملی دریافت کرده‌اند، اظهار داشت: پرتال جدید ایران کد که مجهز به موتور جستجوی کالا شده است، می‌تواند کالاهای ساخت ایران را با مشخصات فنی جستجو کرده و همچنین دو میلیون کالای موجود در بانک ایران کد نیز کاتالوگ الکترونیکی فارسی و انگلیسی قابل مشاهده است.

وی افزود: از تیر ماه سال ۹۰ تا پایان سال ۹۱ تعداد ۳۴ هزار درخواست اخذ مجوز با تأیید استاندارد در این سیستم ثبت شده است که از این تعداد ۲۰۵ هزار درخواست تأیید شده و ۲۴ هزار درخواست از سوی استاندارد فاقد کیفیت بوده است که به این ترتیب از ورود ۱۴ درصد اقلام فاقد کیفیت به کشور از طریق عدم ثبت سفارش جلوگیری شده است.

مدیرعامل مرکز شماره‌گذاری کالا و خدمات ایران گفت: بیش از ۲۷ شرکت با ایجاد کدینگ شرکتی به راه‌های موثری در جهت افزایش بهره‌وری رسیده‌اند و نتایج به کارگیری استانداردهای اطلاعاتی برای بنگاه‌ها شامل کاهش ۴۰ تا ۹۰ درصدی تنوع و مدیریت موجودی بنگاه‌ها و کاهش هزینه‌های لجستیکی از طریق کاهش تنوع مدیریت موجودی و افزایش بهره‌وری بوده است.

وی افزود: ایران کد در راستای دستاوردهای منطقه‌ای و فراملی مسئولیت راه‌اندازی سیستم کاتالوگینگ اکو را به عهده بگیرد و اطلاعات مفیدی از کالاها و تأمین‌کنندگان آنها را در زنجیره تأمین کشورهای عضو اکو ایجاد کند.

وی افزود: اجرای سیستم کاتالوگینگ اکو با ایجاد توافق بانک اطلاعات جامع تولیدکنندگان، واردکنندگان و صادرکنندگان کالا به عنوان فاز اول پیادهسازی سیستم کاتالوگینگ اکو مراحل مقدماتی را آغاز کرده و در واقع این سیستم میتواند به عنوان زیرساخت برای رویکرد پنجره واحد تجاری کشورهای عضو اکو باشد.