به گزارشافکارنیوز، اوایل اردیبهشت ماه سال جاری بود که خبر حذف ارز مرجع واردات بسیاری از اقلام اساسی مانند گوشت، شکر، روغن خام و کره منتشر شد. براین اساس قرار شد که برای واردات از این دسته اقلام از این پس ارز مبادله‌ای اختصاص داده شود. همچنین قرار شد تنها به واردات چهار قلم کالای اساسی شامل گندم، جو، ذرت و سویا ارز مرجع پرداخت شود.

در پی انتشار این خبر موجی از افزایش قیمت‌ها در بازار به وجود آمد؛ به طوری که تنها در یک مورد قیمت انواع روغن نباتی بین ۳۰ تا ۳۵ درصد افزایش یافت.

اما خبر حذف ارز مرجع واردات اقلام اساسی در حالی به صورت رسمی از سوی مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام شد که برخی رسانه‌ها گزارش دادند که معاون اول رییس جمهوری اظهارات مطرح شده درباره حذف ارز مرجع واردات اقلام اساسی را رد کرده است.

چند روز بعد نیز رییس سازمان توسعه تجارت از احتمال بازگشت ارز مرجع واردات کالاهای اساسی خبر داد. معاون بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت هم اظهار کرد که حرف آخر را درباره بازگشت ارز مرجع معاون اول رییس جمهوری زده است.

این اظهارات مبهم در حالی مطرح می‌شود که هنوز دقیقا مشخص نیست که آیا ارز مرجع واردات اقلام اساسی دوباره احیا شده است یا خیر.

در تازه‌ترین اظهارنظر کیومرثفتح‌الله کرمانشاهی، معاون کل سازمان توسعه تجارت در پاسخ به این سوال که جدیدترین خبر درباره بازگشت ارز مرجع واردات اقلام اساسی چیست؟ به ایسنا گفت: " هنوز خبر جدیدی در این زمینه وجود ندارد که اعلام کنیم. "

به این ترتیب میتوان نتیجه گرفت که فعلا خبری از بازگشت ارز مرجع نیست و کماکان حذف ارز مرجع واردات بسیاری از اقلام اساسی مانند گذشته پابرجا مانده است.