به گزارشافکارنیوز، محمد مهدی رییس‌زاده، رییس کمیسیون سرمایه‌گذاری و تامین مالی اتاق تهران، درباره‌ آخرین وضعیت ارز مرجع در راستای واردات کالاهای اساسی بیان کرد: به طور قطع ارز مرجع فعلا حذف نمی‌شود.

وی ادامه داد: هرچند به واسطه بخشنامه‌ی بانک مرکزی و اظهارات مسوولان وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار شد ارز مرجع کالاهای اساسی حذف شود ولی به دلیل نگرانی‌هایی که در بازار در زمینه‌ی افزایش قیمت‌ها به وجود آمد معاون اول رییس جمهور عدم حذف ارز مرجع را صراحتا اعلام کرد.

رییس‌زاده با بیان این‌که هیات وزیران عدم حذف مرجع را به بانک مرکزی و وزارتخانه‌های ذیربط اعلام کرده است، گفت: این تصمیم در حالی گرفته شده که پس از سه روز از اعلام حذف ارز مرجع بازار به شدت آشفته شد و با افزایش تقاضا افزایش قیمت و کمبود کالا مواجه شد.

رییس کمیسیون سرمایه‌گذاری و تامین مالی اتاق تهران ادامه داد: ولی در نهایت باید منتظر تصویب لایحه‌ بودجه باشیم، زیرا یقینا تصمیم‌گیری درباره ارز مرجع پس از تصویب لایحه بودجه انجام می‌شود.

وی با بیان این‌که همه این تصمیم‌گیری‌ها که توسط مسوولان دولتی مطرح و سپس توسط مقام‌های بالاتر لغو می‌شود با تصویب لایحه بودجه روند شفاف‌تری به خود می‌گیرد خاطر نشان کرد: تنها با تصویب بودجه است که می‌توان اعلام کرد که چه کالاهایی ارز مرجع دریافت کرده و چه کالاهایی از این اولویت‌ها خارج یا چه تغییراتی در نرخ ارز مرجع ایجاد می‌شود.

رییس‌زاده تصریح کرد: کمیسیون تلفیق در حال حاضر دورنمایی از وضعیت ارز مرجع ترسیم کرده ولی ممکن است اظهارات اعضای این کمیسیون با تصمیم نهایی مجلس یا شورای نگهبان متفاوت باشد.

رییس کمیسیون سرمایهگذاری و تامین مالی اتاق تهران در پایان با بیان اینکه این بخشنامهها و تصمیمات در حالت موقت به سر میبرد گفت: احتمالا نهاییشدن لایحه بودجه و تایید نهایی آن از سوی شورای نگهبان تا پایان خردادماه طول میکشد، لذا شواهد اینطور نشان میدهد که تا زمان نهاییشدن لایحه بودجه ارز مرجع همچنان با نرخ ۱۲۲۶ تومان به کالاهای اساسی تعلق میگیرد.