مجوز چارترها را فقط سازمان صادر می‌‌کند

به گزارش افکارنیوز، کاپیتان حمید‌رضا پهلوانی درباره سرنوشت پرواز‌های چارتر و عملکرد سازمان هواپیمایی کشوری در آستانه فصل گرم و آغاز سفر‌های تابستانی، اظهار داشت: درخصوص پروازهای چارتر باید گفت پرواز غیر برنامه‌ای در صنعت تعریف خاص خود را دارد.

وی با اشاره به اینکه در صنعت هواپیمایی انجام پرواز بر ۳ نوع است، توضیح داد: اولین مدل پرواز، پروازهای برنامه‌ای است یعنی پروازی که طبق برنامه‌ای مشخص از قبل انجام می‌شود و همان پروازهایی است که شماره پرواز دارد.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: پرواز‌های مدل دوم، پرواز چارتری است؛ مفهوم و معنای این نوع پرواز این است که چارتر پروازی غیر برنامه‌ای است، درخواست پروازی توسط گروهی ارائه می‌شود و هواپیمایی از مبدا تا مقصد به صورت کل در اختیار چارتر‌کننده قرار می‌گیرد‌.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری افزود: سومین نوع پروازها، فوق‌العاده است، یعنی تعدد پروازهای چارتری می‌تواند به پرواز فوق‌العاده بیانجامد همچنین در پروازهای برنامه‌ای، تعدد این مدل پروازها، پرواز فوق‌العاده نامیده می‌شود.

پهلوانی تصریح کرد: بنابراین کل پرواز‌های مسافری از این ۳ مقوله «برنامه‌ای»، «چارتری» و «فوق‌العاده» در حال حاضر خارج نیست.

معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: نمی‌توان پرواز برنامه‌ای را چارتری کرد زیرا این مورد فضای مسمومی را ایجاد می‌کند و عرصه‌ای باز می‌شود تا دلالان و واسطه‌گران، عملیات خلاف انجام دهند.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری گفت: اواسط تیر‌ماه سال گذشته سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرد که پروازهای چارتری باید تنها با صدور مجوز این سازمان انجام شود و ایرلاین‌ها برای گرفتن مجوز باید حتماً به سازمان هواپیمایی مراجعه کنند و سازمان هواپیمایی کشوری اجازه انجام هیچ پرواز چارتر بدون مجوزی را به شرکت هواپیمایی نمی‌دهد.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: صدور مجوز پرواز چارتر باید از سوی ایرلاین ها درخواست شود، سپس سازمان هواپیمایی پس از بررسی‌های لازم، برای آنها مجوز پروازهای چارتری را صادر می‌کند بنابر این تا زمانی که این مجوز صادر نشده است، طبیعتاً سازمان با انجام پرواز مخالفت می‌کند.

پهلوانی اضافه کرد: البته در سال گذشته نیز شاهد انجام برخی از این گونه پروازها توسط ایرلاین‌‌ها بودیم که سازمان هواپیمایی کشوری این حق را برای خود محفوظ نگه داشته است چون برخی از شرکت‌ها با دستورالعمل‌های ‌سازمان کار نکردند، در شرایط مناسب با آنها برخورد قانونی و حقوقی داشته باشد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر اینکه اغلب ایرلاین‌ها تابع دستورات و قوانین سازمان هواپیمایی کشوری بوده‌اند، اضافه کرد: اگر شرکتی درخواست پرواز چارتر داشته باشد، این موضوع ابتدا در سازمان هواپیمایی کشوری مورد بررسی قرار می‌گیرد و با توجه به پارامترهای قانونی، قطعاً هیچ منعی برای انجام پرواز چارتر وجود ندارد.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری ادامه داد: اما پروازهای چارتر حتماً باید با پارامترهای سازمان هواپیمایی تطابق لازم را داشته باشد؛ نمی‌توانیم در یک پرواز برنامه‌ای، پرواز چارتر هم داشت، در واقع پرواز چارتر برنامه‌ای نداریم و این به معنای همان واژه معروف «قاطی شدن آب و روغن» است.

معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: مفهوم پرواز برنامه‌ای یعنی غیرچارتر و مفهوم پرواز چارتر یعنی غیر برنامه‌ای بنابراین ترکیب نامأنوس چارتر و برنامه‌ای عملاً غیر قابل باور و غیرقانونی است.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری افزود: با این وجود به هر حال پرواز چارتری میتواند در صنعت انجام شود ولی تنها مجوز سازمان هواپیمایی کشوری و رعایت پارامترهای قانونی را لازم دارد.