تولید طلای سفید به حداقل رسیده است

به گزارش افکارنیوز، بهرام بیرانوند افزود: پنبه به عنوان یک محصول استراتژیک که یک زمان در آن صادرکننده بودیم، الان واردکننده شده‌ایم و می‌گویند تولید آن صرفه اقتصادی ندارد.

عضو کمیسیون کشاورزی افزود: سئوال ما این است که چطور پنبه برای کشور همسایه تاجیکستان اقتصادی و صادراتی است، اما برای ما تولید و کشت پنبه اقتصادی نیست.

بیرانوند با اشاره به تصویب طرح انتزاع مباحثکشاورزی از وزارت صنعت و الحاق آن به وزارت کشاورزی گفت: قرار شد کلیه وظایف از تأمین نهاده تا تولید، توزیع و تنظیم بازار محصولات کشاورزی به وزارت جهاد کشاورزی واگذار شود.

وی گفت: این وزارت می‌تواند با استفاده از نیروهای جوان و باانگیزه نه تنها تأمین غذای مردم را در زمان حال تأمین کند، بلکه با استفاده از مزیت نسبی کشاورزی ایجاد فرصت نموده و زمینه صادرات آن را فراهم کند.

وی گفت: قبلاً ایران در صادرات پنبه حرفی برای گفتن داشت و اگر صادرات پنبه مجدد رونق گیرد، باعثایجاد مشاغل فراوان و ارزآوری می‌شود.

بیرانوند هشدار داد: اگر وزارت جهاد کشاورزی نتواند کشاورزی را رونق دهد، فلسفه وجودی خود را از دست خواهد داد و ما نگران این هستیم که مردم بگویند اگر وزارت جهاد کشاورزی نبود، شاید عرصه تولید خود را بهتر مدیریت می‌کردیم.

نماینده بروجرد در مجلس افزود: اگر نگران افزایش هزینه‌های مصرف‌کننده هستیم، باید با کشاورز ایرانی هم مثل کشاورز استرالیایی رفتار شود، همان‌گونه که محصول کشاورزان خارجی را با دلار مبادله‌ای خریداری می‌کنند، باید محصول کشاورزان داخلی را هم به همان قیمت خریداری کنند و اگر محصول خارجی را با ارز ۱۲۲۶ تومان و با احتساب کرایه حمل از جانب واردکننده خریداری می‌کنیم، باید محصول کشاورزی هم به همان قیمت خریداری شود و این اجحاف برطرف شود.

بیرانوند افزود: حال که اقتصاددانان می‌گویند نمی‌توانیم نرخ برابری دلار و ریال را کنترل کنیم، صحبت ما این است که چون شما نمی‌توانید آن را کنترل کنید، لااقل از کشاورزی حمایت کنید و محصولات کشاورزان را با قیمت مناسب خریداری نمایید.

*روستایی با ۲۴۰ خانوار با آبرسانی تانکری

نماینده بروجرد همچنین به مشکلات کم‌آبی برخی از روستاهای حوزه انتخابیه خود اشاره کرد و گفت: روستایی که ۲۴۰ خانوار دارد بدون آب آشامیدنی است به دلیل اینکه در مناطق بالادست آب زمین را برای کشاورزی کشیده‌اند و دشتها افت پیدا کرده است.

بیرانوند گفت: چاه آب کشاورزی که قبلاً در عمق ۲۰ متری به آب می‌رسید اکنون ۲۰۰ متر کنده شده و آب ندارد، چون دشتهای آبی خالی شده‌اند و مجبورند برای آب‌رسانی شرب روستا با تانکر آب منتقل کنند که آن هم نیم ساعته تمام می‌شود.

نماینده بروجرد گفت: یک سال بود خجالت میکشیدم به آن روستای حوزه انتخابیه بروم، چون مردم آب آشامیدنی نداشتند گاهی مردم به طعنه در مسجد میگفتند چون آب نبود، تیمم گرفتهام و میخواهم با تیمم نماز بخوانم.