کاندیداهایی که برنامه دادندو آنهایی که سکوت کردند
گروه اقتصادی:

کمتر از ۲۰روز به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری باقی مانده است. از بین ۶۰۰نفر متقاضی تنها ۸نفر باقی مانده اند که قرار است با یکدیگر رقابت کنند.
میراثبه جامانده از احمدی نژاد کاندیداها و مردم را برآن داشته تا اقتصاد را در صدر شعارهای انتخاباتی ببینند اما این ۸نفر برای سفره‌های مردم چه خوابی دیده اند؟

به گزارشافکارنیوز، گفته می شود که بیش از ۷۰درصد از خواسته های مردم از کاندیداهای این دوره، خواسته های اقتصادی تشکیل می دهد. بنابراین طبیعی است که باید ۸رقیب انتخاباتی بر وعده های اقتصادی بیش از سایر وعده ها، پافشاری کنند.

شهردار تهران برای رییس جمهور شدن چه نقشه ای دارد؟
قالیباف: سیاست های کارآمد پولی؛ انضباط مالی دولت

تورم:آنچه محمدباقر قالیباف در برنامه اش به عنوان راهبرد برای خلاصی از این تورم در نظر گرفته عبارتند از: کنترل حجم نقدینگی با بهره گیری از سیاست های فعال وکارآمد پولی، سیاست های مالی و برقراری انضباط مالی در دولت، تأمین استقلال هرچه بیشتر بانک مرکزی از دولت، شناسایی و حذف زمینه های شکل گیری و افزایش انتظارات تورمی، حفظ ثبات در اتخاذ سیاست های اقتصادی و تجاری و توجه به آثار تورمی در تنظیم سیاست ها و همچنین بهبود نظام توزیع و ایجاد شبکه های توزیعی گسترده با کمترین واسطه میان تولیدکننده و مصرف کننده. درضمن اجتناب از تصویب قوانین و مقررات تورم زا و اصلاح آنها و همچنین افزایش کارایی منابع بانکی و تخصیص بهینه آنها از طریق آزادسازی نرخ سود سپرده و تسهیلات بانکی از اقدامات اساسی قالیباف برای مهار تورم خواهد بود.

مسکن:قالیباف نظرات خود درباره مسکن را در کتابی با عنوان «نگاه راهبردی به مسکن و شهرسازی در کشور» مطرح نموده است. این نوشته که بیش از ۲۵۰ صفحه دارد و توسط انتشارات «نگارستان حامد» منتشر شده موضوعات متنوعی، از مسائل کلی تا راه حل‌هایی برای برطرف کردن مشکل مسکن در کشور را در بر می‌گیرد و به پنج بخش مجرا تقسیم شده است: بخش اول: مسکن، بخش دوم: شهرسازی، بخش سوم: معماری، بخش چهارم: مدیریت شهری، و بخش پنجم: ساختمان. برنامه دکتر قالیباف در این حوزه تأمین مسکن ارزان، مقاوم و سالم برای کم درآمدها و در حد توان مالی خانوارهاست.

افزایش کمی و کیفی تولید، عرضه و تنظیم بازار مسکن نیز از برنامه های دیگر قالیباف است.

اشتغال:تیم اقتصادی قالیباف در برنامه‌ریزی ها، هدف کلان خود را ایجاد اشتغال پایدار و کاهش و یک رقمی کردن نرخ بیکاری قرار داده‌اند. با اجرای برنامه‌های قالیباف در این بخش قرار است حداکثر ۹ درصد از نرخ بیکاری در سال پایانی برنامه کاهش یابد.
ایجاد و توسعه فرصت‌های شغلی جدید و نگهداشت ظرفیت‌های فعلی، کنترل و توجه به عرضه بازار کار، تسهیل شرایط در مسیر صادرات نیروی کار، ایجاد ارتباط سیستماتیک بین نظام آموزشی و نیازهای بازار کار، ایجاد فرصت‌های جدید شغلی، حمایت از کارآفرینی در کشور، ایجاد کارگاه‌های کوچک تولید، مدیریت واردات، اصلاح قوانین کار، تعریف مشاغل موقت و پاره وقت و تشویق کارفرمایان به استفاده از این نیرو‌ها جزو راهبردهای اصلی دکتر قالیباف برای ریشه‌کن کردن معضل بیکاری است.

دبیر مجمع تشخیص ملحت نظام چه خواهد کرد؟
رضایی: سفره دولت و مردم را یکی می کنم

تورم:رئیس ستاد انتخابات جبهه ایستادگی گفته است، از آنجایی که تحصیلات و تخصص محسن رضایی اقتصاد است ایشان طرح توسعه اقتصاد منطقه‌ای را تدوین کرده‌اند. رضایی از مدت‌ها پیش، پیش بینی کرده بود که بعد از جنگ و به خصوص در همین دهه اخیر فشارهای دشمنان به نظام به شکل تحریم‌ها عظیم خواهد بود. بنابر این ایشان نسبت به تدوین برنامه در این زمینه اقدام کرده بود.

همچنین محسن رضایی یکبار با حضور در برنامه تلویزیونی پارک ملت گفته بود: نخستین مسأله این است که ما در مسأله تورم باید بین درآمدهای ارزی دولت و حساب‌های بانک مرکزی جدا سازی انجام دهیم. نقدینگی را در همه منافذ خودش جاری کنیم و اجازه ندهیم در یک حوزه همچون بازار بورس، بازار کالا، ‌ بازار خدمات، ‌بازار صادرات غیر نفتی و … کانالیزه شود. "

گرچه او در سال ۹۰، راهکارهای فوق را پیشنهاد کرده بود اما اکنون می گوید: " امروز کنترل نقدینگی کشور از مسیر خود خارج شده و به صورت سیلی جاری در دشت‌ها درآمده و ما می‌خواهیم نقدینگی را به سمت مسیر درست هدایت کنیم.

وی در خصوص اینکه آیا سیاست دولتش مانند دولت هاشمی، خاتمی یا احمدی‌نژاد است، بیان داشت: هاشمی به زیربناها توجه داشت. من به زیرساخت‌ها اهمیت می‌دهم، خاتمی سیاست را ترجیح می‌داد من به اقتصاد اهمیت می‌دهم و سیاست دولت احمدی‌نژاد اقتصاد دولتی را دنبال کرد و من اقتصاد مردمی را دنبال می‌کنم، اما همچنان ادامه کارهای خوب دولت‌های گذشته را خواهم داشت.

مسکن:او در زمینه مسکن تاکید دارد: " در صورت برنده شدن در انتخابات؛ مسکن مهر را ادامه خواهم داد اما نه با این شیوه تامین منابع، بلکه سعی خواهم کرد به جای تامین منابع از بانک مرکزی در تخصیص وام های مسکن مهر به افراد متقاضی؛ منابع غیر دولتی دیگری را جایگزین کنم. "

اجرای درست و منطقی طرح مسکن مهر، تخصیص وامهای کم بهره برای جوانان در شرف ازدواج، مقرر کردن مالیات ها برای مالکان مسکن هایی که خالی مانده(به نحوی که آنقدر جدی باشد که مالکان مذکور از نظر صرفه اقتصادی رو به اجاره یا انتقال مسکن خود بیاورند) و قانونگذاری صحیح در مورد مقررات افزایش اجاره بها از جمله راهکارهای وی در این زمینه است.

اشتغال:او برای ایجاد اشتغال پایدار، اعمال سیاست آزادسازی اقتصاد ایران از بند اقتصاد دستوری دولت‌محور و حاکم شدن مکانیسم قیمت‌ها تحت نظم بازار و گسترش رقابت را پیشنهاد می دهد.
به عقیده او در اقتصاد ایران، دولت، جایگاه و نقش خود را در سیستم اقتصادی به نحو بهینه تعریف نکرده و با مداخلات نابجای خود، کارآیی سیستم اقتصادی کشور را در تخصیص بهینه منابع مخدوش نموده است. این امر ضرورت تغییر رویکرد نظری و عملی دولت به اقتصاد کشور را بیش از پیش آشکار ساخته است؛ ضرورتی که بدون اعمال آن، نباید انتظار ارتقای کارآیی اقتصادی در سطح کلان اقتصاد کشور و به تبع آن تقویت امر تولید و اشتغال را داشت.

کاندیدای ساکت اصلاح طلبان چه می گوید؟
عارف: مسکن ماندگار؛ مهارتورم


تورم:محمدرضا عارف در گفت‌وگو با واحد مرکزی خبر با بیان اینکه " مهم‌ترین برنامه‌هایش در حوزه اقتصاد، مهار تورم و کنترل نرخ بیکاری و ایجاد اشتغال برای جوانان است "، بر اهمیت رشد اقتصادی تاکید و ابراز امیدواری کرد که بتواند در صورت پیروزی رشد اقتصادی را به هشت درصد برساند.

مسکن:وی ایده‌ی اصلی طرح مسکن مهر صحیح و منطقی می داند و تاکید می کند دولت بعد قطعاً باید این طرح را با انجام اصلاحات مناسب در بخش اجرا ادامه دهد. به عقیده وی مسکن مهر با رفع مشکلات زیر باید تبدیل به مسکن ماندگار شود.

وی معتقد است دامن زدن به تلاطم قیمت مسکن؛ به دلیل تامین بودجه مورد نیاز از طریق فشار به بانک مرکزی برای خلق اعتبار و انتشار پول جدید، این طرح باعثشتاب تورم و نوسان قیمت مسکن شد.

عارف تمرکزبخشی به طرح مسکن مهر در بافت‌های فرسوده را از راهکارهای این حوزه عنوان می کند. او معتقد است دولت به جای ساخت مسکن مهر در خارج از شهرها می‌تواند در زمین‌های بافت‌های فرسوده – حدود ۴ هزار هکتار در شهر تهران - واحدهای نوساز تولید کند.

طرح جامعِ سنددار کردن خانه‌های فاقد سند، کیفی‌سازی و صنعتی‌سازی مسکن، طرح مسکن شهر و روستا، مدرن‌سازی «صنعت اجاره‌داری» در کلان‌شهرهای کشور، مسکن ماندگار، کاهش قیمت زمین در قیمت تمام شده‌ی مسکن تشویق و ترغیب سرمایه‌گذارى داخلی و خارجى در بخش مسکن و توسعه نظام تامین مالی خرید مسکن از راهکارهای عارف در این حوزه است.

اشتغال:عارف در دانشگاه علم و صنعت اقتصاد و معیشت را مهمترین و اولین برنامه دولت خود دانست و اظهار داشت: بی‌انضباطی مالی دولت، نقدینگی و کنار گذاشتن نهادهای نظارتی از مواردی بود که ما را به این شرایط رسانده است، بنابراین تلاش ما این است که ثبات اقتصادی و کنترل قیمت‌ها را در دستور کار دهیم. او همچنین وعده داد که برنامه ای برای ایجاد اشتغال ۱میلیون نفری در سال دارد.

دیپلمات کهنه کار برای اقتصاد چه خوابی دیده است؟

ولایتی: تورم را ۱۰۰ روزه حل می‌کنم!

تورم:ولایتی وعده داده است که در صورت رییس جمهور شدن در ۱۰۰روز مشکل تورم را حل خواهد کرد. وی گفته است که برنامه ای را در جهت به کار انداختن صنایع تعطیل و نیمه تعطیل با حل کردن مشکلات عمده ای که رو بروی صاحب صنایع است، در نظر دارد.

مسکن:در حوزه مسکن گرچه ولایتی موضع شفاف و راهکاری را ارائه نداده است اما وی در دیداری با رییس و جمعی از اعضای با سابقه اتحادیه مشاوران املاک، موضوعاتی چون نحوه کنترل تورم در بخش مسکن، علل گرانی در این حوزه و راههای رسیدگی به نیازها، دغدغه های موجران و مستاجران و نقش دولت در این زمینه ها مورد بحثو بررسی قرار داده است.

اشتغال:وی اشتغال را در گام دوم برنامه های اقتصادی اش قرار داده است. وی تاکید کرده است که به دنبال رساندن متغیرهای مذکور به شاخص‌های مورد نظر خواهد بود تا از طریق توجه و دستیابی به شرایط با ثبات اقتصادی، بتوان بر مولفه‌های دیگر موثر بر یک اقتصاد پررونق دست یافت که از جمله آن، ایجاد فرصت‌های شغلی جدید و غلبه بر بیکاری خواهد شد. وی می گوید: " ضمن اینکه باید توجه داشت که حفظ اشتغال موجود از طریق رشد و رونق تولید نیز از نظر دور نخواهد ماند تا در کنار آن و در سایه تمرکز بر بخش تولید و رونق آن، بستر مناسب برای جذب نقدینگی های بالای مردم در بخش‌های مولد و اشتغال‌زای تولیدی، بتوان مشکل اشتغال کشور را نیز حل کرد. "

او همچنین در جایی دیگر گفته است: " موضوع اشتغال را نمی‌توان صرف نظر از دیگر سیاستهای کلان اقتصادی و به طور مجزا مورد بررسی قرار داد. اشتغال معلول و محصول دیگر عوامل اقتصادی از جمله ارزان سازی و ساماندهی فضای کسب و کار است. به این معنا که اگر کشوری یک اقتصاد پررونق و رقابتی داشته باشد که در آن، عوامل اقتصادی مثل تولید، عرضه و تقاضا، قوانین درست کار و تامین اجتماعی، بازار سرمایه، حتی عواملی همچون نرخ سود بانکی یا نرخ ارز، به سامان بوده و هر یک مسیر درست خود را طی کرده باشد، اشتغال به عنوان محصول یک اقتصاد پویا و سالم نمود پیدا خواهد کرد. "

شیخ دیپلمات می‌تواند منجی اقتصاد شود؟
روحانی: راهی جز توسعه تولید نداریم


تورم:روحانی، تورم را اولویت اول دولتش عنوان کرده است. او تصریح کرده است که تورم را با جدیت و با چهار روش در «دولت تدبیر و امید» مهار خواهد کرد.

مسکن:او در زمینه مسکن تنها به ذکر اینکه باید برنامه ریزی دقیق تری صورت گیرد اکتفا کرده است. وی گفته است: " با وجود احداثواحدهای مسکونی مهر، مشکل مسکن در کشور هنوز رفع نشده است. "

او با اشاره به اینکه مسکن مهر اصل کارش درست بود اما بی‌برنامگی داشت، تصریح کرده است: " باید برنامه‏ ریزی دقیق‎تری در این زمینه صورت گیرد. "

روحانی در جای دیگری در مورد سیاست گذاری اش در حوزه مسکن می افزاید: " اصل اینکه مسکن ارزان در اختیار مردم بگذاریم، اقدام درستی است. اینکه مشکل مسکن را باید با انبوه سازی و مسکن ارزان حل کنیم، حرف درستی است. صاحب مسکن شدن زوج های جوانی که می‌خواهند زندگی را آغاز کنند معمولا آسان نیست و قاعدتاً زمان زیادی می‌طلبد مثلا ۱۰ سال طول می‌کشد تا خانه دار شوند و تا آن زمان باید اجاره نشین باشند. ما باید این زمان را کوتاه و به ۵ سال و یا حتی ۳ سال برسانیم. "

اشتغال:راه کار او در این زمینه افزایش سطح اشتغال با سه راهبرد «انبساط در تقاضا»، «انقباض در عرضه» و «انعطاف در محیط و پرداخت بیمه بیکاری» است.

به نظر روحانی، برای اشتغال‌زایی پایدار و مولد، راهی جز توسعه تولید نداریم.

رییس مجلس هفتم چه برنامه ای را در پیش می گیرد؟

حدادعادل: اقتصاددانان متدین مشکل را حل می‌کنند

وی در هیچ کدام از حوزه های تورم، مسکن و گرانی راهکاری ارائه نکرده است. از نظر وی استفاده از اقتصاددانان متدین مشکلات اقتصادی را حل خواهد کرد. به نظر رییس مجلس هفتم، باید در اقتصاد اسلامی از افرادی استفاده شود که سواد این رشته را داشته انقلابی، پاک و وابسته به قدرت و ثروت نباشند.

برنامه های جلیلی برای اقتصاد
سعید جلیلی را همه از مذاکرات هسته ای ایران و ۵ + ۱ می شناسند. وی تا کنون برنامه ای برای مشکلات اقتصادی کشور ارائه نداده است.

غرضی فقط در حد حرف!
غرضی نیز از کاندیداهای کم حرفی است که در هریک از حوزه های مسکن، تورم و اشتغال برنامه جدایی را ارائه نداده است. او تنها به ذکر اینکه دولتش دولت " ضدتورم " است اکتفا کرده است. او می گوید: " دولت‌هایی که تاکنون بر سر کار آمده‌اند دولت‌های متورم بوده‌اند و علت اصلی این که دولت‌ها نتوانسته‌اند با تورم مبارزه کنند این است که بیش از درآمدشان هزینه کردند و باعثتورم بیشتر و عدم تولید در کشور شده‌اند و توصیه‌ام به مردم این است به دولتی رای دهند که با اقدامات خود از ارزش پول ملی نکاهد. "

وی تاکید کرده است که شعار ش”دولت ضد تورم” است و بنا به سوابق اجرایی خود مرتفع کردن مشکلات کنونی کشور را انجام شدنی میداند.