به گزارش افکارنیوز، آزاده داننده در پاسخ به این سؤال که در جریان نوسانات نرخ ارز چه بازارهایی در صنعت ICT منفعت کسب کردند و چه بازارهایی متضرر شدند، گفت: تبعات و مسایل ناشی از ارز در صنف IT با سایر حوزه‌ها تفاوت داشت.

*فروشندگان کالا

رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران ادامه داد: در این نوسانات هر کس کالایی داشت منتفع شده است، زیرا کالا را با نرخ‌های پایین‌تر تهیه کرده و با افزایش نرخ ارز، توانسته آن را گران‌تر در بازار بفروشد. بنابراین در یک برهه‌ای کسانی که کالا داشتند سود بردند.

وی تصریح کرد: از سوی دیگر، شرکت‌هایی که خدمات عرضه می‌کنند، مانند واردکنندگان نرم‌افزارها و واردکنندگان آنتی‌ویروس، شرکت‌های VOIP و عرضه‌کنندگان پهنای باند که پهنای باند را از ماهواره خریداری می‌‌کنند، همه خسارت دیده‌اند و تغییرات نرخ ارز برای آنها سنگین بوده است.

*ارائه‌کنندگان خدمات

داننده توضیح داد: عرضه‌کنندگان خدمات هزینه‌ها را دوره‌ای(برای مثال سالیانه و ۶ ماهه) پرداخت می‌کنند. در یک دوره‌ای با یک هزینه ارزی و نرخ ریالی خدمتی را ارائه داده‌اند و روزی که خواستند پول بدهند ارز گران شده است، در حالی که آنها با فرض ثابت بودن نرخ ارز از مصرف‌کنندگان‌شان نرخ قدیمی را گرفته‌اند.

*واردکنندگان کالا

رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران در خصوص تاثیر نوسانات ارزی بر واردکنندگان صنف IT نیز گفت: در فرایند نوسانات ارزی که در نیمه دوم سال گذشته رخ داد، واردکنندگان صنف IT از مقررات پیچیده واردات بیشتر از افزایش نرخ ارز تحت فشار بودند.

وی ادامه داد: واردکنندگان در رابطه با ثبت سفارش‌ها مشکل داشتند. ثبت سفارش‌‌شان پذیرفته می‌شد، اما پولشان انتقال داده نمی‌شد یا جنس‌شان به گمرک می‌رسید و اجازه ترخیص نمی‌دادند.

داننده گفت: در مجموع فاصله زمانی پرداخت پول و ورود کالا به بازار، طولانی میشد و این فاصله برای بازرگانان دوره نامطلوبی است