به گزارش افکارنیوز، در ابتدا نماینده حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی رییس جمهور منتخب مردم ایران بیانیه دیروز وی را در جلسه هیات نمایندگان مجددا قرائت کرد.

صادقی در این زمینه گفت: توجه و نگاه حسن روحانی رییس جمهور منتخب مردم ایران به مهمترین مسئله‌ای که شاید توقع مردم ایران نیز هست بوده و آن هم حل و فصل مسائل اقتصادی است.

مردم گفتمان اعتدال را انتخاب کردند

در ادامه این نشست محمد نهاوندیان، رییس اتاق ایران با اشاره به حضور پر شور مردم در یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با تاکید بر این که در این حضور مردم نشان دادند که از اوج رفیعی‌ از آگاهی و احساس مسوولیتی برخوردار هستند گفت: ‌علیرغم دلخوری‌های موجود زمانی که مردم احساس وظیفه می کنند که از وحدت و انسجام ملی در مقابل دسیسه‌های دشمنان باید حفاظت شود مشارکت می‌کنند.

وی با بیان این‌که نفس شرکت در انتخابات یک پیروزی بود خاطرنشان کرد: یک انتخاب روشن و بی ابهام نسبت به گفتمان‌های مطرح صورت گرفت و رای مردم رای به گفتمان اعتدال بود.

نهاوندیان ادامه داد: ‌ مردم با علم کامل، با اطلاع از دیدگاه‌های شفاف در مباحثبین کاندیداها گفتمان اعتدال را انتخاب کردند.

به گفته رییس اتاق ایران، انتخاب گفتمان اعتدال آغاز یک راه جدیدی است و مردم ترجیح دادند نگاه فراجناحی که در آن از شایستگان استفاده شده و خود را در نگاه تنگ گروهی محصور نمی‌کند انتخاب کنند.

وی تصریح کرد: نگاه سیاست خارجی نیز در گفتمان اعتدال در مسیر تحقق حقوق ملی رویکردی را دنبال می کند که طرف‌های مقابل نیز به اتخاذ زبان مودبانه و پرهیز از تقابل و تخاصم وادار شود.

او گفت: این که مردم این رویکرد را ترجیح دادند حتما قوت ما را در مذاکرات و مناسبات آینده بیشتر می کند. با خلق حماسیه سیاسی خوشبختانه حماسه اقتصادی می تواند آغاز شود. رای مردم به گفتمان اعتدال در عرصه اقتصاد هم وجود دارد.

نهاوندیان افزود: گفتمان اعتدال احساس ثبات و آرامش را در بازارها به وجود آورده و از امروز صبح شاهد مطرح شدن این گفتمان در بازار بوده‌ایم.

رییس اتاق ایران با تاکید بر این‌که احساس آرامش و اعتماد نسبت به اقتصاد کشور باید تسری پیدا کند، گفت: همه ما باید پیام رییس جمهور را به فضای اقتصاد کشور اعلام کنیم. سیاست اقتصادی کشور براساس اعتماد بر مردم پایه گذاری می‌شود.

وی تاکید کرد: ‌ نگاه بدبین و نامحرم بودن بخش خصوصی در اقتصاد کشور باید از بین برود. بخش خصوصی یار همراه و همکار اقتصاد ایران بوده و در این میدان انجام وظیفه می‌کند.

نهاوندیان با تاکید بر این‌که باید از عبرت‌های پیشین استفاده شود اظهار کرد: یکی از نکات در بیانات رییس جمهور منتخب این بوده است که در انتخاب وزرا و مسوولین آینده با تشکل‌های مردمی بحثمی‌شود و رییس جمهور منتخب وعده کرده که اگر قرار است وزیری انتخاب شود اهل هر صنف بتواند به وزیر خود افتخار کند.

رییس اتاق ایران با تاکید بر این‌که ما در این جلسه می توانیم اعلام کنیم که بخش خصوصی با تمام توان و از صمیم قلب آمادگی دارد که با رییس جمهور منتخب و دولت آینده نهایت همکاری را برای شکوفایی اقتصادی انجام دهد اظهار کرد: ‌ البته این موضوع به میزان استفاده و تعامل دولت با اتاق نیز بستگی دارد.

به گفته وی، برگزاری جلسات شورای گفت‌وگو به شکل قانونی آن و اجرای قانون بهبود مستمر فضای کسب و کار از وظایف دولت است و دولت براساس قوانین مکلف شده است که در اتخاذ هر تصمیم اقتصادی نظر کتبی اتاق‌ها و تشکل‌های اقتصادی مربوطه را دریافت کند.

نهاوندیان در پایان ابراز امیدواری کرد که در پایان دوره یازدهم انتخابات ریاست جمهوری رییس جمهور منتخب بتواند اظهار کند که تورم بالای ۳۰ درصد، بیکاری بالای ۱۲ درصد و بدهی‌های بالای دولت به سیستم بانکی را برطرف کرده و یک اقتصاد آرام با رشد پایدار با درجه بالای سرمایه اجتماعی به دولت بعدی تحویل بدهد.

روزانه حدود ۷۵ هزار چک برگشت می خورد

در ادامه هوشنگ فاخر، رییس کمیسیون سرمایه‌گذاری و تامین مالی اتاق بازرگانی ایران در این نشست با تاکید بر این‌که ما در سال گذشته با نوسانات زیادی در عوامل موثر بر فعالیت‌های اقتصادی مواجه بودیم، گفت: بهبود در وضعیت این عوامل نیازمند تغییرات سریع در قوانین و مقررات دارد.

وی ادامه داد: ‌ هر روز حدود ۷۵ هزار چک برگشت می خورد و اگر حتی یک درصد از این چک‌ها برای صاحبان واحدهای تولیدی و فعالان اقتصادی باشد نشان دهنده برگشت خوردن روزی ۷۵۰ عدد چک در بین فعالان اقتصادی است.

فاخر با بیان این‌که با قوانین مربوط به چک که براساس آن اگر چک کسی برگشت بخورد کل سیستم بانکی برای آن فرد قفل می‌شود برای واحدهای تولیدی مشکلات زیادی به وجود می‌آید تصریح کرد: در حال حاضر نیز واحدهای تولیدی با با ۴۰ درصد ظرفیت خود کار می‌کنند و با توجه به این که این موضوع از سوی وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز تایید شده است به تولید کشور آسیب شدید وارد می‌کند.

رییس کمیسیون سرمایه‌گذاری و تامین مالی اتاق بازرگانی ایران گفت: واحدهای تولیدی به دلیل نداشتن نقدینگی کافی امکان تولید را از دست داده‌اند و دولت نیز آن قدر بدهکار است که امکان حمایت از آن ها را ندارد. در مقابل سیستم بانکی هم به دلیل محدود بودن منابع نمی توانند نقدینگی مورد نیاز واحدهای تولیدی را تامین کنند.

وی در پایان تاکید کرد: آزاد کردن قید و بندهایی که برای صادرات ایجاد شده است باید برداشته شود چون ما نمی توانیم صرفا به درآمدهای نفتی اتکا کنیم و باید درآمدهای صادراتی را جایگزین کنیم.

سیاست‌های پولی ما مشکل دارد

در ادامه محمد بحرینیان، رییس کمیسیون اقتصاد کلان اتاق بازرگانی ایران با تاکید بر این‌که رکود زمانی رخ می دهد که پول از چرخه صنعتی به چرخه مالی بازگردد، خاطرنشان کرد: یکی از بزرگترین مشکلات ما سیاست‌های پولی ما است وباید در ابتدا این سیاست‌ها اصلاح شوند.

وی بیان کرد: عمده تسهیلات ما به جای صنعت و کشاورزی وارد بخش مسکن شد و اگر مسکن می توانست شغل ایجاد کند در این پنج سال این کار را انجام داده بود.

مردم برای نشان دادن انتقادهای خود به سیاست‌های قبلی به روحانی رای دادند

محسن چمن‌آرای، عضو هیات نمایندگان اتاق ایران نیز با بیان این‌که پایش و مراقبت از رییس جمهور از همین امروز باید آغاز شود، خاطرنشان کرد: امروز که رییس جمهور خود را انتخاب کردیم پایش و مراقبت از او را نیز باید از همین امروز آغاز کرد.

وی ادامه داد: رای به روحانی نقد به آنچه که وجود داشت بوده است و مردم برای نشان دادن انتقادهای خود به سیاست‌های قبلی به روحانی رای دادند.

چمن آرای گفت: گفتمان این مردم کاندیداها را مجبور کرد که گفتمان اقتصادی و سیاسی را داشته باشند.

روحانی توجه ویژه به صنعت گردشگردی دارد

شبنم بهرامی شبستری، رییس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی البرز نیز در این نشست گفت: مناظره‌های تلویزیونی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری نشان داد که گویی آنان علاقه‌ای به گردشگری ندارند وفراموش کرده اند این صنعت هم می تواند درآمدزایی داشته باشد. نامزدها برای بهره گیری از این وضعیت برنامه مطلوبی ارائه نکردند.

وی با مروری بر برنامه‌های ارائه شده از سوی نامزدهای یازدهمین دوره ریاست جمهوری در زمینه صنعت گردشگری گفت: مقام معظم رهبری در سفر سال گذشته خود به خراسان شمالی از صنعت گردشگری در کنار کشاورزی و صنایع در بهبود وضعیت اقتصادی یاد کردند.

وی ادامه داد: این موضوع نشان‌دهنده آن است که توجه به صنعت گردشگری و درآمدزایی آن در سطوح بالای نظام قرار دارد.

بهرامی با بیان این‌که به همین دلیل انتظار می رفت که نامزدهای ریاست جمهوری ازحوزه شعار و صحبت درباره یکی از صنایع که در دنیا از آن به عنوان صنعت درآمدزاد یاد می‌شود فراتر روند خاطرنشان کرد: نامزدها باید برنامه عملی در این زمینه ارائه می‌کردند، در صورتی که تنها برخی از آنان درباره صنعت گردشگری اظهارنظر کردند.

رییس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی البرز تصریح کرد: محمد غرضی در برنامه‌های اقتصادی خود به طور مستقیم اشاره‌ای به این موضوع نکرد ولی علی اکبر ولایتی احیای جاده ابریشم را مورد تاکید قرار داد.

وی درباره برنامه‌های این کاندیدای ریاست جمهوری درباره احیای جاده ابریشم خاطرنشان کرد: در برنامه‌های اقتصادی این کاندیدا هر چند به طور مستقیم اشاره‌ای به صنعت گردشگری نشد اما در بیان مواضع اقتصادی به گردشگری اشاره شد به طوری که در دومین شب پخش برنامه تلویزیونی از شبکه دو سیما از احیای جاده ابریشم به عنوان برنامه‌های خود نام برد.

بهرامی با تاکید بر این‌که سعید جلیلی نیز اشاره‌ای به صنعت گردشگری نکرد خاطرنشان کرد: حداد عادل در برنامه‌های اقتصادی خود به صنعت گردشگری اشاره‌ای نکرد اما در مناظره اقتصادی انجام شده در ارتباط با مقابله با آثار ناشی از کاهش درآمدهای نفتی ابتدا به توسعه صادرات غیر نفتی و کشاورزی اشاره کرد و سپس به مزایای گردشگری برای تامین ارز به جای درآمدهای جایگزین حاصل از فروش نفت تاکید کرد.

رییس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی البرز ادامه داد: قالیباف هم به ندرت در مورد صنعت گردشگری اشاره کرد و البته برنامه‌ای هم برای توسعه آن ارائه نداد. اما محسن رضایی به ایجاد شهرهای توریستی اشاره کرد.

به گفته وی، محسن رضایی در مناظره اقتصادی خود به خروج اقتصاد تک محصولی نفتی و حرکت به سوی اقتصاد چند محصولی و توسعه بخش‌های کشاورزی، گردشگری، صنعت و معدن اشاره کرده و از برنامه‌های خود برای بوجود آوردن شهرهای توریستی سخن گفت.

بهرامی با بیان این‌که در بین نامزدهای انتخاباتی عارف تنها فردی بود که یکی از رویکردهای اصلی و مهم خود در برنامه‌های اقتصادی را توجه و توسعه صنعت گردشگری اعلام کرد گفت: این نگاه را می توان مفید و مثبت ارزیابی کرد به طوری که عارف در مناظره اقتصادی در ارتباط با فضای کسب و کار اعلام کرد که یکی از برنامه‌های مهم اقتصادی که مدنظر وی است ایجاد سالانه یک میلیون شغل است که ۲۰۰ هزار تای آن در بخش گردشگری خواهد بود.

رییس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی البرز به سخنان رییس جمهور منتخب ایران حسن روحانی اشاره کرد و بیان کرد: روحانی به مزایای اقتصادی گردشگری چندین بار اشاره کرد و به نظر می رسید که به این بخش توجه دارد.

وی ادامه داد: روحانی در برنامه تلویزیونی خود اعلام کرد که توجه ویژه‌ای به این بخش دارد واز گردشگری به عنوان راهی برای درآمدزایی و ایجاد اشتغال نام برد و اعلام کرد که در چارچوب برنامه ۲۰ ساله کشور و سند چشم انداز که ورود ۲۰ میلیون گردشگر خارجی تا سال ۱۴۰۴ هدف گذاری کرده است به صنعت گردشگری و واگذاری امور این حوزه به بخش خصوصی توجه کرده است.

بهرامی گفت: تمامی این وعده‌ها در حالی مطرح می‌شود که امکانات گردگشری کشور و مراکز اقامتی گنجایش این تعداد مسافر را ندارد و برای رسیدن به این هدف نیازمند آماده کردن زیرساخت های اولیه برای آن هستیم. از این رو توسعه گردشگری در یک سال یا یک دوره ریاست جمهوری امکان پذیر نیست و این صنعت برای رسیدن به این میزان آمار نیازمند برنامه ریزی طولانی است.

به گزارش ایسنا، جلسه امروز هیات نمایندگان اتاق ایران بدون حضور رییس اتاق ایران آغاز شد و در حدود یک ساعت بعد نهاوندیان و رییس اتاق تهران با یکدیگر درجلسه حضور یافتند.