به گزارش افکارنیوز، جمیل علیزاده شایق با اشاره به رشد بیش از ۱۰۶ درصدی واردات برنج طی دو ماهه نخست امسال گفت: واردات ۳۱۶ هزار تنی طی دو ماه بی‌سابقه بوده و علی‌رغم این که در سال گذشته حجم بسیاری از برنج‌های وارداتی مصرف نشده امسال با ادامه بی‌رویه واردات رکورد جدیدی در واردات برنج به ثبت می‌رسد.
وی با اشاره به این که برای تامین نیاز برنج داخلی به ۶۰۰ هزار تن برنج خارجی نیاز است، افزود: قیمت برنج‌های خارجی نسبت به ۶ ماه گذشته کاهش یافته به گونه‌ای که هر تن برنج ۵۰۰ دلار به فروش می‌رسد که حتی با احتساب نرخ ارز آزاد به قیمت ۴۰۰۰ تومان، قیمت برنج خارجی در بازار نباید از کیلویی ۲۰۰۰ تومان بیشتر شود.
دبیر انجمن برنج گفت: قیمت هر کیلوگرم برنج خارجی در بازار مصرف حدود ۴۰۰۰ تومان است که با توجه به قیمت تمام شده آن برای واردکنندگان و احتساب سود منطقی این قیمت کاذب بوده و سازمان‌های نظارتی باید کنترل بیشتری بر قیمت‌ها داشته باشند.
علیزاده شایق با اشاره به این که خردادماه هر سال قیمت برنج به اوج خود می‌رسد، تاکید کرد: علی‌رغم این که قیمت برنج در بالاترین میزان خود قرار دارد قیمت‌های موجود در بازار نشان از سودجویی برخی از فرصت‌طلبان دارد چرا که هر کیلوگرم برنج درجه یک ایرانی یک دست و بدون نیم دانه کیلویی ۶۰۰۰ تومان در مراکز تولید فروخته می‌شود.
وی ادامه داد: در بازار مصرف قیمت برنج ایرانی متفاوت است چرا که هر کیلوگرم برنج درجه یک که البته یک دست نیست حدود ۸۰۰۰ تومان به فروش می‌رسد که قیمت منطقی نیست.
واردات ۳۱۶ هزار تنی
واردات برنج به کشور در دو ماهه نخست سال جاری با رشد شدید ۲۴/۱۰۶ درصدی به ۳۱۶ هزار تن رسید.
براساس تازه‌ترین آمار گمرک ایران در دو ماهه نخست سال جاری ارزش واردات برنج به کشور نیز با افزایش ۸۸/۱۵۸ درصدی بالغ بر ۳۵۹ میلیون دلار شد.
برنج سهمی معادل ۳۱/۶ درصد از کل ارزش واردات کشور در مدت زمان یاد شده را به خود اختصاص داد.
هند همچنان بزرگترین صادرکننده برنج به ایران است به طوری که در دو ماهه ابتدایی امسال ۱۸۴ هزار و ۴۱۱ تن برنج به صورت مستقیم از این کشور به ایران صادرشد و سهم هند از کل واردات برنج ایران از نظر وزن و ارزش نیز به ترتیب ۳۶/۵۸ و ۰۴/۶۷ درصد رسید.
همچنین امارات و ترکیه نیز دو مبدا مهم دیگر واردات برنج به ایران بودند. به طوری که سهم این دو کشور از واردات برنج ایران از لحاظ وزنی به ترتیب به ۲۶/۲۰ و ۹/۱۳درصد رسید.
همچنين در دو ماهه اول امسال از تايلند، پاکستان و منطقه آزاد چابهار نيز مقداري برنج وارد کشور شد.